Bij Odido je via je factuur betalen voor diensten van derde partijen. Vaak gaat het bij diensten van derde partijen om een abonnement van een specifieke dienst.
Wij krijgen regelmatig vragen over mobiele internet diensten en in dit topic leggen we je uit wat het is en wat je hier tegen kunt doen als het ongewenst is.
Wat zijn FTMSC diensten?
Verberg inhoudToon inhoud
Er zijn drie soorten diensten:
- Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.
- Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.
- Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier
Afmelden voor mobiele internetdiensten
Via de website van Payinfo kan je meer informatie opvragen over de lopende abonnementen op mobiele betalingen en SMS diensten.
Ga naar www.payinfo.nl
Klik op 'Inzien & opzeggen'
Geef je mobiele nummer op
Vul de code in die je via sms krijgt
Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden
Selecteer de dienst die je wilt opzeggen.
Waar kan ik alle details bekijken?
Als je alle details van je aankopen wil weten, dan kun je deze terugvinden op www.payinfo.nl. Payinfo is een samenwerking tussen alle mobiele providers, de verkopende partijen en de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Het werkt als volgt:
- Ga naar www.payinfo.nl
- Klik op 'Inzien & opzeggen'
- Geef je mobiele nummer op
- Vul de code in die je via sms krijgt
- Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden
Blokkeren via Mijn Odido
Via Mijn Odido is er de mogelijkheid om deze diensten te blokkeren door middel van een blokkade voor 'aankopen bij derde partijen'.
Niet eens met de kosten
Wanneer je het niet eens bent met de kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht kun je het online meldingsformulier indienen. Er zal dan onderzoek worden gedaan naar de desbetreffende dienst en de wijze waarop je bent aangemeld. Binnen 30 dagen kun je een terugkoppeling verwachten.
Ik wist niet dat ik gebruik maakte van een van deze diensten, hoe kan dat?
Er zijn inderdaad gevallen waarbij je zonder dat je het door hebt wordt verleid om in te gaan op bijvoorbeeld een nep-vragenspel waardoor je vervolgens ongemerkt kosten maakt. Wij willen iedereen dan ook adviseren om hier goed op te letten en regelmatig je factuur te controleren.
Waarom zetten jullie de mogelijkheid niet standaard uit?
Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Bijvoorbeeld het stemmen tijdens Tv-programma's.
Verdienen jullie geld aan deze diensten?
Wanneer het gaat om een betrouwbare vorm van een sms-dienst rekenen wij inderdaad een vergoeding die in normale verhouding staat tot de dienst die wij leveren. Wel hebben we een zeer ruim coulancebeleid voor de frauduleuze vorm van deze sms-diensten. Bij compensaties verdienen wij hier uiteraard niets aan.
Heb je nog vragen over mobiele internetdiensten? Laat het ons weten in dit topic.