Skip to main content

Heb jij ook vragen over je facturen en wil je meer inzicht krijgen daarin?

In dit topic vind je alle informatie over het betalen van jouw factuur voor mobiel, wat er mogelijk is bij een achterstand, je factuur specificatie en nog veel meer informatie! 

Waar kan ik mijn facturen, openstaand saldo en betalingen vinden?

Al deze informatie (én meer) zie je in Mijn Odido onder ‘Facturen’. Je kan hier je facturen tot 2 jaar terug bekijken en downloaden, en je specificaties tot 6 maanden terug.
Is je factuurbedrag anders dan je gewend bent? Dan kan je hier meteen zien wat daarvan de reden is. 

Verder zie je in één oogopslag welk bedrag er nog betaald moet worden en of je een achterstand hebt. Betalen kan in dat geval rechtstreeks in Mijn Odido, veilig en snel met iDEAL.

Zo kan je betalen* 

• Als je ons niet hebt gemachtigd voor automatische incasso, kan je zo betalen:
  • Met iDEAL in Mijn Odido
  • Handmatig overmaken naar NL03 COBA 0733 959 717 t.n.v. Odido (zet wel je klantnummer erbij) 
  • Met pin of creditcard in een van onze Odido Shops.

* De verwerkingstijd is anders voor de verschillende betaalmethodes. Via iDEAL is het snelst; als je een blokkade hebt, verwijderen we deze dan binnen 1 uur.

Ik kan het bedrag nu niet betalen, kan ik in delen betalen?

We helpen je graag met een betalingsregeling, als je aan deze voorwaarden voldoet:

• Er is een openstaand bedrag van € 30 of hoger
  • Het gaat om een particulier Odido abonnement 
  • Voor nieuwe klanten: je hebt de eerste 3 facturen al wel betaald

Je kan de regeling zelf aanvragen in Mijn Odido. Naast het openstaande bedrag zie je een knop waarmee je de betaalafspraak aanvraagt.

Alvast goed om te weten

• Je krijgt binnen de betalingsregeling geen verder uitstel van betaling. 
  • Je krijgt tijdens de regeling een blokkade. Hierdoor kan je tijdelijk niet bellen in en naar het buitenland, internetten in het buitenland, bellen naar servicenummers, en sms-diensten gebruiken.
  • Tijdens de regeling kan je je abonnement niet aanpassen of verlengen.
  • Je betaalt je normale maandelijkse facturen op tijd.
  • Als je je niet aan de betalingsafspraak houdt, vervalt de regeling en kan Odido verdere maatregelen nemen.

Ik kan het bedrag nu niet betalen, kan ik uitstel aanvragen?

Je kan je betaling uitstellen met maximaal 20 dagen, als je aan deze voorwaarden voldoet:

• Er is een openstaand bedrag van € 50 of hoger
  • Er is geen lopende betaalafspraak.
  • Je hebt in de afgelopen 3 maanden niet al eerder uitstel gekregen 
  • Voor nieuwe klanten: je hebt de eerste 3 facturen al wel betaald

Je kan je betaling uitstellen in Mijn Odido. Naast het openstaande bedrag zie je een knop waarmee je dit makkelijk zelf regelt.

Waarom heb ik een herinnering ontvangen over mijn betaalafspraak? 

Als je een betalingsregeling met ons hebt afgesproken, betaal je je factuur of achterstand in delen. Voor elk van deze betaaldelen geldt een uiterste betaaldatum. Omdat je Odido abonnement doorloopt tijdens de regeling, moeten ook je nieuwe maandelijkse facturen gewoon binnen de standaard termijn betaald worden. 

Heb je een herinnering of aanmaning van ons ontvangen? Dan heb je een betaaldeel gemist of is de betaling van je maandelijkse factuur te laat. Of misschien allebei.

In Mijn Odido kan je altijd checken hoeveel delen er al betaald zijn. En wat er dus nog open staat. Ook kan je daar meteen betalen, veilig en snel met iDEAL.

Ik heb per ongeluk te veel overgemaakt naar jullie, wat nu?

Als je per ongeluk te veel hebt overgemaakt, verrekenen we 
dit automatisch met de factuur (of facturen) die volgen. 
Gaat het om een eindfactuur, na opzegging van je abonnement? Dan storten we het (rest-)bedrag terug op je rekening.

Ik wil graag mijn rekeningnummer bij jullie wijzigen. Hoe doe ik dit?

Je kan je nieuwe IBAN snel en gemakkelijk doorgeven in Mijn Odido!

Staat mijn overeenkomt geregistreerd bij het BKR?

Als je een toestel op afbetaling koopt en als het toestelkrediet meer dan € 250 is, is het krediet geregistreerd bij het BKR.

Mijn factuur klopt niet en is hoger dan normaal. Hoe komt dat?

Als je factuur hoger is dan verwacht, is er waarschijnlijk sprake van een bijzondere factuur (bijvoorbeeld de eerste factuur na een verlenging), of zijn er gebruikskosten, incassokosten of overige kosten in rekening gebracht.

Controleer altijd even je factuur en de factuurspecificatie in Mijn Odido of de Odido App. Op de factuur zie je de precieze kosten en de toelichting.

Goed om te weten:

• Zijn er gebruikskosten, een korting/correctie of andere bijzonderheden, kondigen we dat al aan in de factuurnotificatie-mail.
  • Zijn er incassokosten, dan heb je hiervoor al betalingsherinneringen van ons ontvangen.

Op mijn factuur zie ik dat er kosten in rekening zijn gebracht voor sms-diensten of FTMSC mobiele betalingen. Wat is dat?

Bij Odido kan je diensten van 3e partijen via je factuur betalen. Bijvoorbeeld betaalde apps, online chatten of het stemmen op je favoriete kandidaat in een tv-show. Op de factuur staan deze onder ‘Diensten mobiel internet (FTMSC)’.

Alle informatie en uitleg over sms-diensten en FTMSC betalingen én over hoe je dit kan uitzetten of blokkeren, vind je in dit topic.

Op één factuur zijn dezelfde abonnementen en bundels meerdere keren in rekening gebracht. Hoe kan dat?

Als je een nieuw abonnement hebt, je contractverlenging is ingegaan of als je je bundel hebt aangepast, dan kan het zijn dat je meerdere keren op je factuur dezelfde benamingen ziet staan. Dit komt omdat je abonnement of bundels ‘naar rato’ worden berekend. 

De meeste Odido klanten betalen hun abonnement 1 maand vooruit. Dus als je bijvoorbeeld op de helft van de maand je abonnement aanpast, moet de andere helft van de maand herbekend worden. Dat gebeurt op de volgende factuur. En op die volgende factuur betaal je ook gewoon weer 1 maand vooruit. 

Op onze website hebben we de uitleg in makkelijke stappen vermeld. Klik hieronder op de factuur die voor jou van toepassing is:

Waarom zijn er incassokosten in rekening gebracht?

Voor je maandfactuur geldt een standaard betalingstermijn van 10 dagen. 

Als je niet op tijd betaalt, sturen we je eerst een herinnering. In die herinnering waarschuwen we je voor buitengerechtelijke incassokosten. Wacht je dan toch nog te lang met betalen, dan brengen we deze incassokosten op je volgende factuur in rekening. Er staat dan: ‘Buitengerechtelijke incassokosten n.a.v. betalingsherinnering op gdatum]’.

Het kan zijn dat je deze factuur ontvangt als je je achterstand al betaald hebt. De kosten zijn dan dus berekend over de achterstand die hebt gehad. 

Je kan buitengerechtelijke incassokosten voorkomen door op tijd te betalen. Als je ons in Mijn Odido machtigt voor automatische incasso, heb je er verder zelf geen omkijken meer naar. 

Ik zie geen btw-bedrag op de factuur staan. Hoe kan ik daar alsnog aan komen?

Onze particuliere klanten ontvangen standaard 'inclusief btw'-facturen, waarop geen aparte btw wordt vermeld. Dat doen we, omdat we de facturen graag zo eenvoudig mogelijk willen houden. Zo zie je meteen wat je betaalt.

Wil je toch liever facturen ontvangen waarop wél staat hoeveel btw je betaalt? Stuur dan een (gratis) sms naar 7425 met de tekst BTW AAN. Je kan dit ook aanvragen in Mijn Odido.

Oude facturen
Wil je over eerdere facturen een btw-specificatie ontvangen? Kan gewoon. In Mijn Odido kan je met de knop 'Btw-overzicht' tot 7 maanden terug je facturen met btw-specificatie opvragen.

Er staat op mijn specificatie dat ik sms’jes heb gestuurd naar het buitenland, terwijl ik dat helemaal niet heb gedaan.

Hier zien we vaak dat het nummer verkeerd is opgeslagen in je toestel. Dan wordt er bijvoorbeeld een sms gestuurd naar 00106123456789. En dit wordt gezien als een internationale sms. 
De internationale toegangscode is namelijk 00. Daarna komt de landcode. In bovenstaand voorbeeld is dat 1, dit is de landcode van Canada en de VS. Doordat nu de combinatie 001 is gemaakt, wordt dit gezien als een sms naar Canada of VS. 

Zorg er dus voor dat je Nederlandse mobiele nummers in je telefoon invoert met +31 en dan het telefoonnummer zonder 0, dus: 06123456789 wordt +316123456789.

Op mijn specificatie staat dat ik meerdere sms’je op hetzelfde tijdstip heb verzonden. Hoe kan dat?

Sms’jes worden berekend per 160 tekens. Heel vroeger was dat ook de maximale lengte. De telefoons van nu kunnen veel meer tekens aan, maar je betaalt nog steeds per 160 tekens. Dus als je een langere sms stuurt, zie je dat op je factuur als meerdere sms’jes naar hetzelfde nummer en op dezelfde tijd. 

Nog vragen over jouw factuur, betaling of een andere financiële zaak? Stel je vraag hieronder of start een nieuw topic!

@SRS77 Uiteraard help ik je graag verder, ik ben gelijk het systeem ingedoken om voor je uit te zoeken hoe het precies zit! 

Op 11-03-24 is jouw abonnement ingegaan, dit is ook de datum waarop de facturatie is gestart. Gezien de facturatie niet op de 1e van de maand is gestart, betaal je niet de volledige prijs van het wifipunt, er zijn dus geen kosten in rekening gebracht. 

Op de tweede factuur, is er een deel korting verrekend en het wifipunt is in rekening gebracht. Dit komt doordat deze halverwege is opgezegd. Op de volgende factuur zal dit worden rechtgetrokken. 

Mocht je eind mei nou toch zien dat dit niet is gebeurd, trek dan gelijk bij mij aan de bel. Ik regel de vergoeding dan direct voor je! 

Dank voor het uitzoeken! Ik wacht rustig af.

Hi @dRichardK, geen dank! Soms is er inderdaad geen specificatie. Dat betekent dat er geen (speciaal) verbruik is geweest of dat er is gebeld. 

Hi @dRichardK, geen dank! Soms is er inderdaad geen specificatie. Dat betekent dat er geen (speciaal) verbruik is geweest of dat er is gebeld. 

Nee dat zou kunnen kloppen, maar het zou dan wel prettig zijn als je kunt zien waar bepaalde kosten ineesn vandaan komen. Dat is in dit geval niet duidelijk.

Reageer