Skip to main content
Beantwoord

vreemde telefoontjes

• 13 februari 2025
  • 2 reacties
  • 84 Bekeken

Sinds paar dagen word ik regelmatig gebeld door onbekende nummers. Bij terugbellen geeft de persoon aan niet gebeld te hebben. Al meerdere keren gebeurd en een collega van mij heeft ook Odido en ervaart hetzelfde. Is er een storing bekend waardoor dit gebeurd?

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Hi ​@Koen_Arnhem, ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad! Niet zo fijn dat je wordt gebeld door onbekende nummers, ik geef je graag meer duidelijkheid hierover. Ik vermoed dat dit '’Spoofing'’ is. Het nummer van diegene wordt dan gebruikt door frauders om te bellen, vandaar dat als je terugbelt diegene aangeeft niet gebeld te hebben. Spoofing via bellen, sms of Whatsapp kunnen we jammer genoeg niet onderzoeken. Diensten om deze vorm van spoofing uit te voeren zijn makkelijk te vinden op internet, en we kunnen hier weinig tegen doen. Op dit moment is er nog geen technische oplossing voor dit probleem. Geen zorgen, het heeft niets te maken met een storing. 

We raden altijd aan om niet op te nemen en het nummer te blokkeren. Zo kan er niets geks gebeuren. Kosten zullen niet doorberekend worden, omdat deze altijd uit de simkaart geregistreerd worden. Tenzij je bijvoorbeeld terugbelt, dan kunnen we wel kosten aan verbonden zitten afhankelijk van de situatie. Dit onderwerp blijft voor ons wel belangrijk, daarom houden we in de gaten hoe veel meldingen hierover binnenkomen. Je leest er van alles over op onze website: https://www.odido.nl/phishing

Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten!

Bekijk origineel

2 reacties

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 180 reacties
  • 14 februari 2025

Nooit terugbellen naar onbekende nummers.

Dit is heel gevaarlijk. Ze kunnen je bijvoorbeeld doorsturen naar een vreselijk duur betaal nummer in verrewegistan. En dan gaat het niet meer om een euro per minuut! Of proberen in jouw thuisnetwerk in te breken met software om binnen jouw betaal software te komen.

Je kunt een vreemd nummer wel zonder risico opnemen, maar nooit terugbellen. daarna kun je ze natuurlijk wel blokkeren, maar als het altijd andere nummers zijn heeft dit ook weinig zin.

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Mobiel
  • 3767 reacties
  • Antwoord
  • 17 februari 2025

Hi ​@Koen_Arnhem, ik hoop dat je een fijn weekend hebt gehad! Niet zo fijn dat je wordt gebeld door onbekende nummers, ik geef je graag meer duidelijkheid hierover. Ik vermoed dat dit '’Spoofing'’ is. Het nummer van diegene wordt dan gebruikt door frauders om te bellen, vandaar dat als je terugbelt diegene aangeeft niet gebeld te hebben. Spoofing via bellen, sms of Whatsapp kunnen we jammer genoeg niet onderzoeken. Diensten om deze vorm van spoofing uit te voeren zijn makkelijk te vinden op internet, en we kunnen hier weinig tegen doen. Op dit moment is er nog geen technische oplossing voor dit probleem. Geen zorgen, het heeft niets te maken met een storing. 

We raden altijd aan om niet op te nemen en het nummer te blokkeren. Zo kan er niets geks gebeuren. Kosten zullen niet doorberekend worden, omdat deze altijd uit de simkaart geregistreerd worden. Tenzij je bijvoorbeeld terugbelt, dan kunnen we wel kosten aan verbonden zitten afhankelijk van de situatie. Dit onderwerp blijft voor ons wel belangrijk, daarom houden we in de gaten hoe veel meldingen hierover binnenkomen. Je leest er van alles over op onze website: https://www.odido.nl/phishing

Als je nog andere vragen hebt, laat het dan gerust weten!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen