Skip to main content

Optie 'Beller-id en spambeveiliging' niet beschikbaar

• October 27, 2025
  • 12 reacties
  • 97 Bekeken

Goedendag,

Sinds een paar weken heb ik last van onbekende en wisselende 085- en 06-nummers waar ik door gebeld word.

Als ik geen telefoontje verwacht van iemand buiten mijn contactenlijst hang ik direct op. Ik word nooit teruggebeld door hetzelfde nummer, althans niet dezelfde dag, maar soms wordt er dan wel een kort voicemailbericht achtergelaten dat klinkt als een broekzakgesprek. Soms krijg ik een computerstem die bazelt over een vacature o.i.d.

Op Android zou er in de Telefoon-app een optie moeten zijn die ‘beller-id en spambeveiliging’ heet. Een collega liet het me zien op zijn Samsung-telefoon, maar op mijn nieuwe Galaxy S25 zie ik die optie niet.

Op dit moment heb ik een mobiel abonnement bij Ben, en ik gebruik een eSIM die ik voor mijn al lopende abonnement heb aangevraagd.

Mijn vragen:

• Weet iemand wellicht in welke gevallen ‘beller-id en spambeveiliging’ niet beschikbaar is? Mijn aanname is dat Ben het niet ondersteunt, maar zeker ben ik daar niet van. Helaas biedt Ben, naast een vrij nutteloze chatbot, alleen een telefonische helpdesk en ik heb niet het idee dat men mijn vraag daar begrijpt. 
  • Weet iemand of beschikbaarheid van deze optie wellicht ook samenhangt met andere apps of instellingen?
  • Even ervan uitgaand dat de optie niet door Ben wordt ondersteund:
    Mijn mobiele abonnement loopt tot juli dit jaar. Mocht het mobiele abonnement van Odido deze optie wel ondersteunen, dan zou ik naast mijn internet ook mijn mobiele abonnement bij Odido willen afsluiten.
    Kan iemand mij zeggen of Odido ‘beller-id en spambeveiliging’ wél ondersteunt?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

October 31, 2025

De feature zit alleen in de telefoon. Het netwerk geeft alleen de CLI door als die niet als "niet tonen"  wordt megestuurd.

Dit klopt dus met het antwoord van Ben. Mobiele netwerken hoeven om een blokkade op bepaalde nummers te plaatsen niets te ondersteunen. Ben en Odido sims gebruiken hetzelfde netwerk.

12 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 27, 2025

Dat is een functie van de telefoon, daar hoeft ODido niets voor aan te zetten.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 27, 2025

De functie maakt wel gebruik van de service Hiya. Vandaar dat ik me voor kan stellen dat het niet bij iedere provider beschikbaar is.

Ik had de app Hiya nog los geïnstalleerd maar dat werkt niet zoals ik het bij m'n collega had gezien.
Daarbij is de feature die ik ervan wil gebruiken, het automatisch blokkeren van oproepen, niet beschikbaar in de gratis versie van Hiya.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 28, 2025

Ik zag zojuist dat erics antwoord als beste antwoord was gekozen, maar mijn vraag is nog niet beantwoord.

Ook als we er even van uitgaan dat ‘beller-id en spanbeveiliging’ niet wordt verborgen vanwege de provider, blijft de rest van mijn vragen nog steeds relevant:

• Weet iemand wellicht in welke gevallen ‘beller-id en spambeveiliging’ niet beschikbaar is? 
  • Weet iemand of beschikbaarheid van deze optie wellicht ook samenhangt met andere apps of instellingen?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 29, 2025

Vandaag heb ik reactie gehad van Ben op mijn vraag over beller-id en spambeveiliging.
Zij lieten me weten, ik citeer: "dat deze functie buiten het netwerk van Ben valt.”

Dat brengt me dus weer terug bij mijn eerste vraag: wordt deze functie wel ondersteund op het mobiele netwerk van Odido?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 29, 2025

De Hiya app werkt gewoon op je telefoon. Bij een binnenkomende oproep raadpleegd de app de database van Hiya en toont dan de informatie over dit nummer. Er is geen aanpassing op werkwerk niveau nodig.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 30, 2025

Waarom wordt nou alweer een post als beste antwoord gemarkeerd. Het is aan de vraagsteller om dat te doen!

Ik heb het ook niet over aanpassingen op netwerkniveau.
Ik wil begrijpen waarom de feature, die gewoon op mijn telefoon aanwezig zou moeten zijn, niet zichtbaar is.
Als ik het antwoord van Ben mag geloven, ondersteunt hun netwerk dat niet. Ik wil weten of het netwerk van Odido dat wel doet.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 30, 2025

De Hiya app werkt gewoon op je telefoon met een Ben of Odido sim. Dus het netwerk is geschikt. Dit werkt ook met KPn en vodafone dus.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 30, 2025

@JvH1983  ik krijg in mijn iPhone een bericht zondér extra software, de onbekende nummers zijn rood gekleurd deze optie is in de iPhone 15 standaard. Let op wat wil je met dit onbekende nummer.
Moet dan wel zelf de keus maken wat ik met dat nummer wil! Kan het ook automatisch laten opslaan in een lijst met onbekende bellers.

Dit is een iPhone optie dus Odido gaat daar niet over.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 31, 2025

Ik vraag me dan wel af waarom Ben als antwoord geeft dat hun netwerk het niet ondersteunt.

Of dit is een samenspel van telefoon en netwerk. Of het is wel de telefoon zelf, maar dan zou ik bij God niet weten wat ik heb gedaan om de feature om zeep te helpen.

De Hiya-app werkt inderdaad maar voor de feature die ik ervan wil gebruiken, het automatisch blokkeren van ongewenste oproepen, moet je extra betalen.
Vandaar dat ik liever eerst wil achterhalen of en zo ja hoe ik de ingebouwde functionaliteit aan de praat kan krijgen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 31, 2025

De feature zit alleen in de telefoon. Het netwerk geeft alleen de CLI door als die niet als "niet tonen"  wordt megestuurd.

Dit klopt dus met het antwoord van Ben. Mobiele netwerken hoeven om een blokkade op bepaalde nummers te plaatsen niets te ondersteunen. Ben en Odido sims gebruiken hetzelfde netwerk.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • November 2, 2025

@eric Dank voor je antwoorden.

In dat geval begrijp ik niet wat hier het probleem kan zijn. Grote kans dat mijn vraagstelling richting Ben dan ook niet duidelijk of correct is geweest.

Ik had ook al contact opgenomen met de servicedesk van Samsung. Die raadden me aan om mijn feedback in de Telefoon-app te sturen met screenshot en logging. Dat heb ik gedaan. Misschien kunnen die me uitleggen waarom ik de spamoptie niet zie.

Gelukkig is de urgentie niet zo hoog meer.
Ik ben erachter gekomen dat ik met de feature 'Niet storen’, waarbij ik meldingen e.d. aanzet maar alleen oproepen en berichten van nummers in mijn contactenlijst toesta, voor elkaar kan krijgen wat ik met ‘beller-id en spambeveiliging’ voor ogen had.

Mocht iemand nog een idee hebben waarom ik de spamoptie niet zie, dan hoor ik het nog steeds graag.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • November 3, 2025

Weer wordt er een post als beste antwoord gemarkeerd :S

De urgentie is weliswaar minder, maar mijn kernvraag, waarom de optie ‘beller-id en spambeveiliging’ bij mij niet zichtbaar is, is nog steeds niet beantwoord.

Om mijn vorige post te citeren:
Mocht iemand nog een idee hebben waarom ik de spamoptie niet zie, dan hoor ik het nog steeds graag.