Skip to main content

Afgelopen mei ontving ik een factuur van 400 euro van Odido. Mijn zoon had blijkbaar aankopen gedaan terwijl ik deze optie had geblokkeerd voor zijn simkaart. Heb hierover gebeld met jullie collega M. en híj gaf aan dat het om aankopen buiten Odido ging en dat dit niet geblokkeerd was. We hebben toen afgesproken dat hij de simkaart in zijn geheel zou blokkeren en ik heb de factuur betaald. 

 

Een maand later ontving ik een nieuwe factuur van 600 euro, hierover weer gebeld, dit keer met E.. Zij wist mij te vertellen dat de simkaart niet geblokkeerd was, maar ze zou het alsnog voor me regelen. Ze zou het gesprek met M. terug laten luisteren en tot een passende oplossing komen. Ze benadrukte dat ze een ervaren kracht was en dat ik altijd naar haar mocht vragen, ik kreeg het gevoel dat het nu goed zou komen.

 

Een maand later had ik nog niets gehoord maar kreeg ik wel een aanmaning en aankondiging van een blokkade van mijn eigen sim-kaart. Weer gebeld, collega B. vond het erg vervelend en schreef een terugbelverzoek voor E. en stelde de blokkade een maand uit. Ik werd niet teruggebeld.

 

In die periode belde ik verschillende keren met jullie klantenservice, met wisselende werknemers. Verschillende keren zijn er terugbelverzoeken gemaakt, toezeggingen gedaan dat een manager me zou terugbellen. Of er werd gezegd dat er geen terugbelverzoek neergelegd kon worden, dat de namen van vorige gesprekspartners niet zichtbaar zijn en dat ik gewoon moet betalen. (Bij interesse, ik heb ik de namen wel genoteerd).

 

Mijn telefoon was weliswaar niet helemaal geblokeerd maar in het buitenland had ik geen internet, terwijl ik hier wel flink voor betaal. Navigeren in het buitenland kon niet meer, ik moest de weg via de plattegrond zoeken. Op beurzen in Duitsland was ik onthand.

 

Wanneer ik het geluk had dat ik een bereidwillige collega aan de lijn kreeg bleek dat verschillende gespreken niet gerapporteerd zijn bij jullie, wel was zichtbaar dat E. me één keer heeft geprobeerd te bellen. Ik heb dat blijkbaar gemist en ook geen voicemail gehad. Deze collega heeft ook met het management overlegd en kwam met het aanbod om de helft van de kosten kwijt te schelden. Hier ging ik uiteraard niet mee akkoord.

 

Afgelopen week nog een keer gebeld, kreeg een behulpzame collega aan de lijn die het nog eens voor me uit is gaan zoeken. Zij is contact gaan leggen via teams met M. en kwam uiteindelijk met hetzelfde aanbod, kwijtschelding van de helft. Hier ga ik uiteraard niet mee akkoord, dit heb ik ook aangegeven in het gesprek.

 

We zijn nu weer een week verder, heb straks een afspraak bij het juridisch loket. Sinds vanochtend is mijn simkaart in zijn geheel geblokkeerd, ik kan niet meer bellen, SMS-en of internetten.

 

Ik heb sinds juni 80 euro per maand betaald voor bellen en een beetje internet in Nederland met één telefoon. Ik heb zeker 5 uur met Odido aan de telefoon gehangen, en ben hierbij door verschillende collega's echt op een waardeloze manier behandeld. Ik heb best begrip voor een fout, maar zou graag zien dat er verantwoordelijkheid wordt genomen. Ik krijg graag een passend aanbod

 

Hallo @Janosh theis, welkom op onze Community! Oei, als ik je verhaal zo lees, klinkt dat niet helemaal als de service die je van ons mag verwachten, excuses hiervoor en ik breng hier graag verandering in! Als ik op je e-mailadres zoek, kom ik het nummer tegen dat eindigt op ***5974. Daarbij zie ik verschillende logs terug over dit issue. De factuur heb ik ook bekeken en ik zie dat er een aardig bedrag vermeld wordt wegens aankopen bij derde partijen. Het gaat om een totaalbedrag van € 663,75. Dat is inclusief incassokosten van € 15,00. Wel zie ik dat er een blokkade voor deze diensten is ingesteld, dus het kan in de toekomst ook niet meer gebeuren. De blokkade op je abonnement en voor Roaming in het buitenland, heeft te maken met dat de factuur te lang niet is betaald. Die blokkades heb ik gelijk voor je verwijderd, zodat je in ieder geval weer gebruik kunt maken van onze diensten. Start gerust je toestel opnieuw op, dan zou het weer moeten werken. 

Wat er door mijn collega's is toegezegd, klopt in dit verhaal wel. Het is eigenlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid om dit in de gaten te houden en desnoods ook te blokkeren en je ook voor die diensten af te melden. Hoe je dat doet, kun je terugvinden in dit topic: 

Omdat het dus ook je eigen verantwoordelijkheid is, zijn we altijd bereid om mee te kijken naar een passende oplossing. Vandaar dat er al meerdere malen is toegezegd om de helft van deze kosten te vergoeden. Dat is ook wat ik je kan aanbieden en ik hoor graag of je hiermee akkoord gaat, zodat ik het voor je in orde kan maken. We kunnen niet heel het bedrag of meer dan de helft vergoeden, omdat een stukje eigen verantwoordelijkheid hierbij komt kijken. Ik raad je aan om dit zo snel mogelijk in orde te maken, anders worden de blokkades automatisch binnen enkele dagen teruggeplaatst. Als je het bedrag niet 1x kunt betalen, kan ik eventueel een betalingsregeling voor je in orde maken. De helft van € 663,75 is € 331,88. Dit kan ik verdelen in maximaal 8 termijnen van elk € 41,49. De betalingsregeling zal dan van start gaan op 21/10/24. 

Ik hoor graag wat je zou willen en waar je voorkeur naar uit gaat! 


Beste Pharwin,

Bedankt voor het bericht en het deblokkeren. Wat het verdere verhaal betreft kan ik je niet volgen. Ik heb destijds zelf de blokkades er op gezet maar blijkbaar geldt dit niet voor aankopen binnen bijvoorbeeld de Appstore, uw collega M. wees mij hierop. Hij zegde toe de sim-kaart te blokkeren en ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen door de rekening te betalen. Als ik dan een maand later weer een rekening krijg van 660 euro dan is er toch bij jullie iets mis gegaan?
 

Dit is allemaal al erg vervelend, de ‘afhandeling’, zoals eerder beschreven, maakte het nog frustrerender. Ik heb inmiddels juridische bijstand in de arm genomen, vind het wel verbijsterend dat het zo ver moet komen.

Vriendelijke groet,

Janosh Theis


@Janosh theis Ik kan inderdaad ook zien dat je de blokkade destijds had geplaatst, maar wel voor het nummer dat eindigt op ***5974. En de extra kosten die zijn gemaakt onder het nummer dat eindigt op ***5804. Bij dat nummer kan ik niet terugvinden dat je destijds een blokkade hebt geplaatst, dus ik vermoed dat het daar mis is gegaan. Ook zie ik dat alle facturen worden verzameld tot één factuur en dat de kosten dus terug te vinden zijn in de specificaties voor het nummer dat eindigt op ***5804.  Ik zie dat er voor alle nummers een blokkade nu staat op diensten van derde partijen, dus het kan in de toekomst niet meer voorkomen. Je kunt het altijd nog dubbelchecken via www.payinfo.nl en je ook gelijk voor die diensten daar afmelden. De blokkades voor Roaming en op het abonnement heb ik voor alle nummers verwijderd. 

Persoonlijk vind ik dat het niet zo ver hoeft te komen. Omdat het je eigen verantwoordelijkheid was, zijn we eigenlijk al heel coulant om de helft van de kosten te vergoeden. Kun je wel nog laten weten of je dit zou willen? Dan maak ik het graag voor je in orde! 


Beste Pharwin,

Destijds heb ik de blokkades op alle simkaarten gezet, schijnbaar is hier iets verkeerd gegaan of blijft het ook met zo’n blokkade nog mogelijk om aankopen bij een andere partij te doen, dit is echter niet relevant in dit geval.

 

Ik kreeg een rekening van 400 euro, en verbaasde mij hierover aangezien ik dacht dit geblokkeerd te hebben. Uw collega M. legde uit dat de aankopen alsnog gedaan konden worden omdat dit via Apple zou gaan, een mogelijkheid was om de sim-kaart te blokkeren. Hij zou dit voor mij doen een heeft dit niet gedaan. Hoe is dat dan mijn verantwoordelijkheid? Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen door die rekening te betalen, dat was mijn fout door onwetendheid. De 600 euro die daarop volgde zijn het gevolg van de nalatigheid van uw collega. Anders had hij moeten zeggen dat ik het zelf moest doen.

 

Ik heb sinds juni meer dan 80 euro per maand betaald, voor bellen en een beetje internet in Nederland. Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd, echt ongelofelijk, dit heeft me uren gekost.

 

Ik maak geen gebruik van uw aanbod. U mag met een redelijk aanbod komen, zo niet dan worden vervolgstappen gezet.

 

Vriendelijke groet,

 

Janosh


@Janosh theis , vervolgstappen staan u vrij, maar uw bewijslast is veel van “ik heb dit gedaan en dat is gezegt”.

Uw abonnement ter beschikking te stellen van een minderjarige is niet verboden, maar de consequenties zijn dan ook voor u. U zegt dat u verwacht had dat er een blokkade op zat. Maar dat had u gemakkelijk even kunnen controleren op het toestel dat de minderjarige gebruikte. Ook had u een goed gesprek en uitleg over de gevolgen aan hem kunnen geven zodat hij er ook wat van had geleerd. 

Nu is hij gewoon doorgegaan met deze praktijk en als zo'n kind echt wil kan hij zelf een blokkade in de My-odido omgeving of in de Odido app ook weer ongedaan maken!


Beste Eric,

Uw collega E. Zou het gesprek na laten luisteren, dit is vervolgens maanden later, voor zover ik weet, nog steeds niet gebeurt. Mijn bewijslast zal bestaan uit dit gesprek maar ook uit de maanden die daarop moeten volgen, met collega’s die en managers die me keer op keer niet terugbellen etc. En uiteindelijk gaat het ook niet om juridisch getouwtrek maar om redelijkheid en verantwoordelijkheid nemen toch? “Odido, we zijn er voor je”?

 

Mijn kinderen wonen niet bij mij en uw pedagogische argument klinkt mooi maar is in dit geval niet relevant. Ik snap dat het mijn verantwoordelijkheid is en daarom heb ik ook de 400 euro betaald. Maar als uw collega M. Mij verteld dat mijn zoon niets meer kan bestellen als de simkaart in zijn geheel is geblokkeerd en hij mij toezegt dit te doen, dan is dit toch ook de verantwoordelijkheid van collega M.?

 

Vriendelijke groet,

 

Janosh Theis


Tja, als je geen supervisie kan uitvoeren over de abonnementen dan is het risico voor jou nog groter. "Algemene" gesprekken kunnen voor training doeleinden worden opgenomen maar volgens AVG wetgeving mogen data/gesprekken niet langer dan nodig worden bewaard. De kans dat dit gesprek geheel is bewaard is dus klein.


@Janosh theis Zoals ik al aangaf, willen we zeker onze verantwoordelijkheid nemen. Ik kan niet achterhalen wat deze collega heeft gezegd. Maar omdat het ook je eigen verantwoordelijkheid was, zullen we tot een compromis moeten komen. Je had natuurlijk ook zelf via www.payinfo.nl kunnen checken welke diensten er nog aangemeld waren en ook de blokkade zelf kunnen plaatsen via je Mijn Odido account, nadat je de eerste rekening had ontvangen. Nu kan ik alleen terugvinden dat dit was gedaan voor 1 nummer en niet voor het andere nummer. Vandaar dat ik nu ook aangeef om de helft van de kosten voor je te vergoeden, omdat er voor beide kanten iets te zeggen valt. 

Ik hoor het graag van je! 


@eric begrijp ik goed dat je een ‘gewone’ klant bent?

 

@Pharwin van Odido zoals ik het lees nemen jullie geen verantwoordelijkheid voor de fout van een collega, maar proberen jullie de schade te beperken. Ik ga hier niet mee akkoord.


@Janosh theis ik kan niet achterhalen wat er precies is gezegd door deze collega en waar het fout is gegaan, maar dat neemt niet weg dat het ook je eigen verantwoordelijkheid is om het ook zelf in de gaten te houden. Vandaar dat ik wil afspreken om de helft van het bedrag te vergoeden. Als je er niet akkoord mee gaat, vind ik dat erg jammer want als er niet wordt betaald, worden de blokkades automatisch weer teruggeplaatst omdat de factuur nog steeds openstaat. Dat zou natuurlijk erg zonde zijn! 


Reageer