Skip to main content

identiteitsfraude - nu hoge kosten

Hi,

Er is identiteitsfraude gepleegd met mijn gegevens en nu heb ik een abonnement met telefoon bij Odido lopen. De oplichters hadden zich voorgedaan als een uitzendbureau die ook echt bestaat. Het was voor een klantenservice baan en daar heb je materialen voor nodig, dus vroegen ze alleen dat ik de verzendkosten betaal die ik later dan weer terug gestort zou krijgen. Ze hadden contact via telefoon en whatsapp en e-mail en alles zag er echt uit. De oplichters vertelde mij dat er iets niet goed was gegaan dus dat de telefoon teruggestuurd moest worden, wat ik ook gedaan heb. De telefoon bleek alleen later dus naar een ander adres gestuurd te zijn. Nu heb ik naar de fraudehelpsdesk een mail gestuurd met mijn aangifte en verhaal alleen vinden ze dat ik zelf volledig verantwoordelijk ben voor wat ik gedaan heb. Ik zie natuurlijk nu zelf ook in dat het niet al te slim was wat ik gedaan heb, alleen ik wist niets van het abonnement af. Ze hadden mijn gegevens ook omdat dat nodig was voor uitbetaling enz. 

Nu wil de fraude afdeling dat ik de telefoon, dus 948 euro, volledig zelf ga betalen. Ik heb ook contact gehad met het juridisch loket en die zeiden ook dat ik hier niet zelf voor zou moeten betalen. JL en de politie zeiden allebei ook dat het wel heel lastig was om te kunnen zien dat het om oplichting ging omdat ze alles heel professioneel deden. Ik ben gewoon een student die opzoek was naar een baan en nu zou ik opeens een schuld van bijna 1000 euro moeten betalen voor iets dat helemaal niet van mij is. Odido dit kan toch niet eerlijk zijn?

25 februari 2025

Ik denk dat je hier aan het verkeerde adres bent. Dit is een klant-helpt-klant forum, wij kunnen hier niks toezeggen. 

Je hebt jurische hulp nodig, waarbij het Jurisch Loket een mooi eerste startpunt is. Ik lees dat je student bent; mogelijk ben je verzekerd via de rechtsbijstandverzekering van je ouders. Daarnaast heb je misschien in je studentenstad ook een organisatie die je kan helpen met jurische problemen, zoals Gratis Juridische Hulp voor Studenten of Rechtswinkel AKKU – Studentenvakbond AKKU

Succes!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025

wow.. Wat een vervelende situatie, maar als student zou je toch wel slimmer moeten zijn dan in deze SCAM trappen. Om een baan te krijgen moet er een telefoonabonnement met telefoon worden besteld en dan stuur je die telefoon na ontvangst weer op naar een willikeurig adres wat iemand je geeft.

Je hebt de aangifte bij de politie gedaan en die gaan nu op bezoek bij het adres waar jij de telefoon hebt heengesturd? Ik zou ook in je My-odido omgeving de simkaart nog even blokkeren, of heb je die nog thuis? 

• is een nieuwe Poster
  • 25 februari 2025
eric schreef:

wow.. Wat een vervelende situatie, maar als student zou je toch wel slimmer moeten zijn dan in deze SCAM trappen. Om een baan te krijgen moet er een telefoonabonnement met telefoon worden besteld en dan stuur je die telefoon na ontvangst weer op naar een willikeurig adres wat iemand je geeft.

Je hebt de aangifte bij de politie gedaan en die gaan nu op bezoek bij het adres waar jij de telefoon hebt heengesturd? Ik zou ook in je My-odido omgeving de simkaart nog even blokkeren, of heb je die nog thuis? 

Ja dat snap ik zelf ook dat het niet slim was maar als je gebeld word, sollicitatie doet en aangenomen wordt zoals je op eerdere banen ook aangenomen wordt denk je dat het wel klopt. Het adres waar het heen gestuurd is is niet bekend, als ik had geweten dat het teruggestuurd zou worden naar een random adres had ik natuurlijk er wel even over nagedacht. De simkaart heb ik zelf niet maar wel laten blokkeren. De politie doet onderzoek maar het is lastig te achterhalen wie het heeft gedaan. Mijn probleem is nu vooral dat Odido wil dat ik opdraai voor alle kosten.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025
lindseyjl schreef:
eric schreef:

Het adres waar het heen gestuurd is is niet bekend, als ik had geweten dat het teruggestuurd zou worden naar een random adres had ik natuurlijk er wel even over nagedacht. 

Hoi ​@lindseyjl , toch nog even.. Wat bedoen je dat niet weet naar welk adres het toestel is teruggestuurd door jou?

• is een Top Poster
  • 25 februari 2025

Ik denk dat je hier aan het verkeerde adres bent. Dit is een klant-helpt-klant forum, wij kunnen hier niks toezeggen. 

Je hebt jurische hulp nodig, waarbij het Jurisch Loket een mooi eerste startpunt is. Ik lees dat je student bent; mogelijk ben je verzekerd via de rechtsbijstandverzekering van je ouders. Daarnaast heb je misschien in je studentenstad ook een organisatie die je kan helpen met jurische problemen, zoals Gratis Juridische Hulp voor Studenten of Rechtswinkel AKKU – Studentenvakbond AKKU

Succes!

• is een nieuwe Poster
  • 25 februari 2025
Bryan88 schreef:

Succes!

Hi, ja ik hoopte meer op wat tips enz aangezien Odido mij helemaal niet helpen wil. Maar dankjewel wellicht kunnen zij mij inderdaad helpen!!

• is een nieuwe Poster
  • 25 februari 2025
eric schreef:
lindseyjl schreef:
eric schreef:

Het adres waar het heen gestuurd is is niet bekend, als ik had geweten dat het teruggestuurd zou worden naar een random adres had ik natuurlijk er wel even over nagedacht. 

Hoi ​@lindseyjl , toch nog even.. Wat bedoen je dat niet weet naar welk adres het toestel is teruggestuurd door jou?

Mij werd een qr-code van DHL gestuurd om het af te leveren bij een DHL-punt, ik heb dit wel vaker gedaan en daar stond geen adres bij. Je krijgt wel de email te zien van de andere partij en dat was de email met wie ik contact had, er stond dus een email van het uitzendbureau. Nu ik erop terug kijk voel ik me ook echt dom dat ik dit gedaan heb maar ik heb het uitzendbureau gecheckt en alles was echt met reviews en alles, alleen dat was dus waar de oplichters zich als voor deden.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025

Beste ​@lindseyjl  Uiteraard ben je hier ook op een goed adres! Als er klanten zijn die je kunnen helpen met tips 🕵️‍♀️ en hun eventuele nare ervaringen willen delen kunnen wij er allemaal iets van leren.

Helaas kan ik niets voor je doen. Kan je geen crowdfunding opstarten? Alle beetjes helpen denk ik.

Sorry dat ik niets voor je kan doen. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt😊

MVG. Cris

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025
lindseyjl schreef:
eric schreef:
lindseyjl schreef:
eric schreef:

Mij werd een qr-code van DHL gestuurd om het af te leveren bij een DHL-punt, ik heb dit wel vaker gedaan en daar stond geen adres bij. Je krijgt wel de email te zien van de andere partij en dat was de email met wie ik contact had, er stond dus een email van het uitzendbureau. Nu ik erop terug kijk voel ik me ook echt dom dat ik dit gedaan heb maar ik heb het uitzendbureau gecheckt en alles was echt met reviews en alles, alleen dat was dus waar de oplichters zich als voor deden.

Ok, maar die informatie heb je toch wel bij de politie aangeleverd? Of benader DHL direct, die weten natuurlijk wel welk adres er achter die QR code zit. Jij bent de verzender, dus zou je dat toch mogen weten. Blijft een vervelende SCAM. Goedgelovig als je bent geweest, je bent niet de eerste en ik denk ook niet de laatste.

Het aannemen van de telefoon en daarbij het checken van bankgegevens of legetimatie die Odido heeft laten checken is allemaal om te voorkomen dat een toestel in verkeerde handen valt. Dat is allemaal gebeurt. Maar of het opsturen door jou naar een 3e partij dan ook onder de verantwoordelijkheid van odido valt is iets dat je beter over kunt laten aan die juridische hulp. Die kennen de wet beter dan wij :)

• is een nieuwe Poster
  • 25 februari 2025
eric schreef:
lindseyjl schreef:
eric schreef:
lindseyjl schreef:
eric schreef:

Ok, maar die informatie heb je toch wel bij de politie aangeleverd? Of benader DHL direct, die weten natuurlijk wel welk adres er achter die QR code zit. Jij bent de verzender, dus zou je dat toch mogen weten. Blijft een vervelende SCAM. Goedgelovig als je bent geweest, je bent niet de eerste en ik denk ook niet de laatste.

Het aannemen van de telefoon en daarbij het checken van bankgegevens of legetimatie die Odido heeft laten checken is allemaal om te voorkomen dat een toestel in verkeerde handen valt. Dat is allemaal gebeurt. Maar of het opsturen door jou naar een 3e partij dan ook onder de verantwoordelijkheid van odido valt is iets dat je beter over kunt laten aan die juridische hulp. Die kennen de wet beter dan wij :)

Ja dat klopt inderdaad en ik heb DHL ook bericht maar die kunnen het niet achterhalen. En klopt hoor! het juridisch loket zei dat ik hier eigenlijk niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden maar Odido doet daar niets mee, en het boeit ze ook niets. Maar goed ik ga toch proberen niet de kosten te hoeven betalen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025

Laat het juridisch loket dan ook een brief opstellen met de juiste argumentatie. Zij kunnen dan de juiste wetsartikelen benoemen. Je wilt eigenlijk voorkomen dat je door het niet betalen van de factuur een BKR en Preventel registratie krijgt. Dat helpt niet met het afsluiten van een nieuw abonnement ergens of het afsluiten van een lening later voor b.v. een huis.

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 25 februari 2025

wat raar dat dhl niet kan achterhalen waar ze een pakketje met code afgeleverd hebben. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 25 februari 2025

Tja, ik denk als de politie hier naar vraagt ze met wat meer moeite dit prima moeten kunnen geven. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen