Skip to main content

Dag,

ik heb sinds kort probleem dat WLAN call op mijn iphone 11 pro niet meer werkt, ik heb binnenshuis slechte gsm signaal, vandaar dat wlan call fijn is, de iphone werkte eerst prima met wlan call nu is het stukje text links bovenin dat wlan zegt ook weg, de iphone is up to date en ik heb al van alles gerest router wifi en op iphone wifi opnieuw verbinden en wlan call aan/uitgezet,

werkt allemaal niet, meer mensen dit probleem?

mvg

dave

Dag,

-ik gebruik een iphone 11 pro

-Monteur hier had ook een iphone 11 of pro

-modem is de Zyxel VMG8825-T50

-probleem is enkel met Bellen via Wifi (Wlan Call).

internetten en whatsapp/ facetime bellen werken gewoon


Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb - ik kon zo snel niet vinden wie jouw mobiele provider is. Is dat ook T-Mobile? Omdat zowel internet als “real-time communicatie” (WhatsApp/FaceTime) bellen het wel gewoon doen lijkt het sterk dat het iets is aan jouw kant. Mocht je een andere mobiele provider hebben kan het ook een verandering aan hun kant zijn.

Is er in de tussentijd (van het gewoon functioneren tot deze ‘issues’) wat aan jouw kant veranderd? Denk bijvoorbeeld aan een recent geplaatste “WiFi versterker”, nieuw aangesloten apparatuur, zelf een instelling in het modem veranderd, etc.

Helaas is VoWiFi (de naam voor bellen over WiFi) een stukje complexer dan het is voor bijvoorbeeld bellen via WhatsApp, Facetime etc. Ik heb zelf eerder ook zulke issues gehad; bij mij lostte een nieuwe SIM kaart de problemen op. Als de SIM kaart wat ouder is kan deze wat “slijten”. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit voor jou de oplossing is of dat ik de kans groot acht dat het werkt; maar niet geschoten is altijd mis ;)


Dag, ik maak mobiel ook gebruik van t-mobile, het ligt niet aan mij, want bij anderen werkt het gewoon op kpn en ziggo wifi t-mobile weet ik niet ik ken niemand die dat thuis heeft om te testen, het heeft ook altijd gewerkt zonder problemen, zowel op een iphone x als mijn huidige 11 pro. ineens was het weg en niet meer teruggekomen, heel frustrerend dat je alles opnieuw uit moet leggen aan t-mobile zelf, want thuis in mijn woning heb ik een blokje bereik gsm, dat was eerder geen punt want ik deed het thuisbellen via Vowifi, ben dus slecht bereikbaar in huis, wat het ook is, de monteur van t-mobile had een andere iphone die deed het hier ook niet thuis bij hem wel met een fritzbox, hij had ook nog een testmodem geplaatst maar geen resultaat


Telefoon; IPhone 12

Modem;   Zyxel T-50

Wifi;         Geen verdere problemen 


Precies hetzelfde modem


Ben benieuwd…


Ik ook, er zijn ergere dingen in het leven hoor, maar het was een fijne service wifi bellen lost veel problemen op hier, mis het echt


Hallo @Dave2121 en @MarioK63 ,

Ik heb de situatie van jullie inmiddels doorgezet naar de technische dienst met bovenstaande informatie. Ik hoop jullie snel van meer informatie te kunnen voorzien en houd hun onderzoek persoonlijk voor jullie in de gaten. 

Nu merk ik dat ik nog enkele gegevens mis aan de kant van @MarioK63. Wil je mij een privébericht sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer (IBAN)? Dan zet ik ook jouw situatie direct door.


Bedankt Boris!

hopelijk lukt het ze om wifi bellen weer werkend te krijgen,

mvg


Hoop ook dat het lukt. Moet nu iedere keer via Whatsapp bellen. 
Gr. Mario


Dag T-Mobile

hebben jullie inmiddels al een oplossing voor het wifi bellen? Ik zit hier thuis echt met zeer slecht gsm bereik te prutsen, dus er zit wel wat haast achter aangezien niet iedereen belt via whatsapp en ook niet nodig zou moeten zijn


Snap inderdaad niet waarom dit zolang  moet duren, lees dat dit probleem ook bij KPN voorkomt en dat de oplossing zit in het IP adres.  
Het IP adres word gezien als buitenlands en daarom kan er niet gebeld worden. Oplossing is dus het Ip adres statisch maken en invoeren alszijnde NL op adres. 
 

Gr. Mario


Ok dat weet ik niet, er staat bij mij wel dat ik een NL ip heb maar zou kunnen dat t daar toch fout zit, het is gewoon alsof ze er niks aan doen heb ik het idee, ik zit nu in auto voor de deur of in tuin te bellen en binnen whatsapp kom op wifi bellen werkte eerst gewoon, er moet iets veranderd zijn het stopt niet zomaar uit zichzelf t-mobile (technische afdeling)


 Snap inderdaad niet waarom dit zolang  moet duren, lees dat dit probleem ook bij KPN voorkomt en dat de oplossing zit in het IP adres.  
Het IP adres word gezien als buitenlands en daarom kan er niet gebeld worden. Oplossing is dus het Ip adres statisch maken en invoeren alszijnde NL op adres. 
 

Gr. Mario

Dit maakt weinig verschil, KPN maakt net als T-Mobile gebruik van dynamische adressen.

Als er al op IP-niveau iets mis zou zijn, dan is het omdat het subnet waar de gebruiker zich in bevind nog niet isn een whitelist is opgenomen, of omdat de Geo-database nog niet is voorzien van een update.

Voorbeelden van zulke databases zie je bij Maxmind en IP2Location.


Dag Gerrit,

daar had in eerder via google ook iets over gelezen die zgn whitelist, kan T-mobile dit dan checken? Er lijkt niets te gebeuren, ik wordt ook niet gebeld oid hierover, tot nu toe slechte service, frustrerende is ook dat het bij bijna iedereen waar ik langs kom wel gewoon werkt op mn iphone....


Dag Gerrit,

daar had in eerder via google ook iets over gelezen die zgn whitelist, kan T-mobile dit dan checken? Er lijkt niets te gebeuren, ik wordt ook niet gebeld oid hierover, tot nu toe slechte service, frustrerende is ook dat het bij bijna iedereen waar ik langs kom wel gewoon werkt op mn iphone....

 

Of het komt door de whitelist of de database weet ik natuurlijk niet zeker, maar het lijkt er wel op. Overigens zou dit niet de eerste keer zijn dat dit één van de oorzaken is, ook de concurrenten die Vo-WiFi bieden hebben zo nu en dan met dit probleem te kampen.

Mede door wat je zelf al aangaf bij bijna iedereen waar ik langs kom wel gewoon werkt op mn iphone lijkt het er verdacht veel op dat het één van deze dingen betreft.

Database zou je misschien zelf, zelfs nog wat kunnen testen. Dit kan eenvoudig door je ip-adres in te voeren op de eerder door mij genoemde sites. Mocht je, je ip-adres niet weten kun je deze eenvoudigweg vinden door even te kijken op watismijnip. Mocht het bij hen nou gewoon Nederland zijn, kun je er inderdaad vanuit gaan dat het iets in de richting van whitelisting betreft.


Hallo Gerrit,

ik heb de 2 geo sites bezocht, beiden zeggen dat ik een nederlands ip heb echter de ene site zegt diemen en de ander mijn exacte woonplaats (regio arnhem) 

AAN T-MOBILE :

Graag een check voor mij en de anderen hier op topic voor deze whitelist

bedankt Gerrit !


Hi @Dave2121 en @MarioK63 ,

Dank voor jullie terugkoppeling! Na het onderzoek wat onze technische dienst heeft afgerond, is geconstateerd dat alles aan de achterkant goed staat. Dat wil zeggen dat de poorten die WLAN call mogelijk maken open staan en dat het mogelijk is om via die manier gebruik te maken van het bellen via WLAN. 

Nu begrijp ik aan de signalen van jullie, dat het probleem nog steeds terugkomt. Ik vind daarop de gedachtegang van @Gerrit078 een interessante en wil ik dan ook graag checken of deze ‘whitelist’ het probleem kan veroorzaken. Ik heb daarop de vraag bij onze specialisten neergelegd om dit voor jullie na te gaan. Ik hoop hier in ieder geval na het weekend een terugkoppeling van te ontvangen. Mocht ik jullie van een update kunnen voorzien, dan hoor je het direct. We houden contact! 


Heel graag ja het werkt namelijk nog steeds niet ook niet af en toe, gewoon nooit meer sinds het ineens was gestopt


Ook bij mij niet af en toe, gewoon helemaal niet meer. En met alle respect er moet tussen de router en provider iets veranderd/verkeerd staan.  Bij andere doet hij het wel. Mijn dochter  heeft ook Tmobile internet en bij haar kan ze bellen via internet bellen en bij mij niet.  
Hoop dat ze erachter komen wat er aan de hand is. 
 


Dag Boris van T-mobile,

is er al gekeken naar deze Whitelist? want het begint zo langzamerhand erg iritant te worden in huis bellen is bijna onmogelijk, en ik moet regelmatig belangrijke telfoontjes aannemen

hoop van u te horen

 

met vriendelijke groet


Ben nu bij mijn dochter en daar wel bellen over WiFi, vind het echt belachelijk dat TMobile dit niet voor elkaar krijgt..🙁


Zelfs in de NS trein heb ik WLAN CALL kom op man fix eens we horen er ook niks meer over erg slechte service zo t-mobile actie graag ✅☝🏻


Beste T Mobile, dit valt me erg enorm tegen. Had verwacht dat dit opgelost zou kunnen worden en dat we op de hoogte gehouden zouden worden. We hebben hier toch niet met een stelletje amateurs te maken??

Met vriendelijke groet,

Mario


Hallo Dave2121, is er bij al een oplossing voor het Wlan Call. Gr. Mario


Reageer