Skip to main content
Beantwoord

Bauhaus topic

• October 2, 2025
  • 2 reacties
  • 16 Bekeken

Hallo,

Sinds vandaag is 143.177.0.0/16 listed on the Policy Block List (PBL) van Bauhaus. Dat is vervelend, de Mailservers van microsoft versturen mijn mails daarom niet meer. Ik gebruik office365, dus port 25 is niet relevant.Ik heb dit niet eerder ervaren. Neemt Odido hier actie richting onderaannemers?

Groet,

Meindert

Beste antwoord door Hidden.nld

Hallo ​@meindert22,

De Policy Block List (PBL) van Spamhaus (niet Bauhaus) bevat ip-adressen welke geen e-mail hoort te versturen zonder authenticatie. eigenlijk is deze lijst dus voor normale internetverbindingen zoals die van Odido. 

Waarom is in jou geval port 25 niet relevant ? als je een desktop variant gebruikt dan is het wel relevant. gebruik je een browser versie dan is het niet relevant. verstuur je mail dan moet het op een authenticated manier gebeuren, dus met gebruikersnaam en wachtwoord. (dit is niet standaard het geval bij e-mail).

Klopt dit allemaal dan kan het zo zijn dat de PBL is ingezet op een server waar juist wel authenticatie plaats vind. deze informatie kan je allemaal uit de mailheaders halen. je kan hiervoor https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx gebruiken om te zien wat er precies gebeurd. 

Mocht je er niet uit komen dan hoor ik het graag

2 reacties

Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 3637 reacties
  • Antwoord
  • October 2, 2025

Hallo ​@meindert22,

De Policy Block List (PBL) van Spamhaus (niet Bauhaus) bevat ip-adressen welke geen e-mail hoort te versturen zonder authenticatie. eigenlijk is deze lijst dus voor normale internetverbindingen zoals die van Odido. 

Waarom is in jou geval port 25 niet relevant ? als je een desktop variant gebruikt dan is het wel relevant. gebruik je een browser versie dan is het niet relevant. verstuur je mail dan moet het op een authenticated manier gebeuren, dus met gebruikersnaam en wachtwoord. (dit is niet standaard het geval bij e-mail).

Klopt dit allemaal dan kan het zo zijn dat de PBL is ingezet op een server waar juist wel authenticatie plaats vind. deze informatie kan je allemaal uit de mailheaders halen. je kan hiervoor https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx gebruiken om te zien wat er precies gebeurd. 

Mocht je er niet uit komen dan hoor ik het graag

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • October 2, 2025

Hallo, sorry voor de typo..

Ik gebruik de office365 mailclient. dat werkt dacht ik met TCP port 587. Ik gebruik dit altijd, zonder problemen. Dank je voor de link. Het IPV6 ( fe80::f60b:1714:a8fa:9472 ) adres in de header is als spam adres aangemerkt.

Original message headers:

Received: from DU0PR07MB8764.eurprd07.prod.outlook.com ([fe80::f60b:1714:a8fa:9472]) by DU0PR07MB8764.eurprd07.prod.outlook.com ([fe80::f60b:1714:a8fa:9472%5]) with mapi id 15.20.9160.017; Thu, 2 Oct 2025 13:13:34 +0000MIME-Version: 1.0Content-Type: text/plainDate: Thu, 2 Oct 2025 13:13:34 +0000Message-ID:     <DU0PR07MB8764AF98B6F84F977D99A40AE7E7A@DU0PR07MB8764.eurprd07.prod.outlook.com>