Skip to main content

Beste lezers,

Ik zet mij als jurist in voor mensen met (voormalige) betalingsproblemen.

Ik ontvang van alle kanten het signaal dat Odido de aanvragen van klanten automatisch afwijst, met als enkele reden dat de Focum- en Experian-registraties van de klant niet gunstig zijn.

Er staat een formulier op de website waarmee je de reden van afwijzing op kunt vragen.

Vervolgens worden klanten geadviseerd om in bezwaar te gaan bij Focum en Experian wanneer de gegevens niet juist zijn, maar het geautomatiseerde besluit van Odido staat - volgens het signaal - als een huis.

Deze handelswijze is - indien correct - in strijd met de AVG en Europese wet- en regelgeving. Het gaat hier namelijk om geautomatiseerde besluitvorming.

Bij geautomatiseerde besluitvorming heeft de klant in kwestie het recht om het besluit tot afwijzing ongedaan te maken, en om vervolgens een uitgebreide, integrale beoordeling door een mens te verkrijgen.

Bij deze beoordeling dienen alle door de klant ingediende gegevens en bescheiden te worden betrokken, en daadwerkelijk serieus in het besluit te worden meegewogen. Het belang van de klant, om een abonnement te verkrijgen, kan immers zwaarder wegen dan dat van Odido. ‘Computer says no’ gaat dus niet op.

Ik ben dan ook benieuwd of Odido zich in bovenstaande herkent, en zo ja, of Odido aanpassingen aan haar beleid gaat doen. Bijvoorbeeld door klanten pro-actief erop te wijzen dat zij recht hebben op een menselijke herbeoordeling, en op het indienen van relevante gegevens en bescheiden.

Met vriendelijke groet,

joey12

Beste @joey12  Welkom in de community.

Ik als klant heb moeite met dit verhaal daar de naam @joey12 mij niets zegt als jurist en je dit als jurist zijnde niet in een forum zou zetten maar per post zou moeten communiceren met #Odido  

Veel succes 

Beste @joey12  Welkom in de community.

Ik als klant heb moeite met dit verhaal daar de naam @joey12 mij niets zegt als jurist en je dit als jurist zijnde niet in een forum zou zetten maar per post zou moeten communiceren met #Odido 

Veel succes 

Bedankt voor uw reactie.

Er zijn zoveel juristen, bekende en onbekende. Ik ken persoonlijk ook geen jurist met de naam Cristien.

Ik heb hier eerder over naar de klantenservice gebeld, maar ben juist naar dit platform verwezen om een en ander bespreekbaar te maken.

Buiten dat is het wenselijk dat mijn bericht in de openbaarheid komt, zodat geweigerde klanten op de hoogte van hun wettelijke rechten worden gebracht. Daar is m.i. niets mis mee.

Prettige dag verder.

@joey12 Ik beweer ook niet dat ik een jurist ben.😂 wel heb ik het gevoel als klant dat je klanten zoekt!  
Als klant zou ik in ieder geval nooit hulp zoeken via een community met ene Joey. 
Veel succes. Ik ga mij bezig houden met andere zaken.👩💼 

Hoi @joey12 ,

Bij deze community praat je met andere klanten en zijn er ook moderators die de discussies in de gaten houden. Ik vind persoonlijk het een goede zaak als providers hun “bad debt” goed managen. Van zo’n kostenpost hebben klanten zie wel een goed betaalgedrag hebben alleen maar last. Dan gaan prijzen omhoog en voordelen omlaag. Het lijkt me ook dat als er medewerkers al die dageiijks duizenden aanvragen voor een abonnement handmatig moeten gaan verwerken dat de snelheid en kostenbesparing (is lagere prijzen) ook niet ten goede komt.

Maar als jij met bedrijven spreekt over dit soort zaken, dan is een standaard klantenservice of dit klantenforum niet echt de place to be. Ik neem aan dat jij dan dit als belangengroepering face to face doet of via goed onderbouwde brieven welke dan een juridische afdeling van een bedirjf in behandeling kan nemen.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Volgens de medewerker aan de telefoon praat de juridische afdeling niet met externe partijen, en heeft de afdeling ook geen briefadres. Ik moest mijn beredenering op het forum bespreekbaar maken. Zodoende dat ik hier ben beland.

Ik ga er dan maar vanuit dat dit bericht via een omweg bij de desbetreffende persoon terechtkomt, want Odido kon mij niet verder helpen.

Reageer