Beste lezers,
Ik zet mij als jurist in voor mensen met (voormalige) betalingsproblemen.
Ik ontvang van alle kanten het signaal dat Odido de aanvragen van klanten automatisch afwijst, met als enkele reden dat de Focum- en Experian-registraties van de klant niet gunstig zijn.
Er staat een formulier op de website waarmee je de reden van afwijzing op kunt vragen.
Vervolgens worden klanten geadviseerd om in bezwaar te gaan bij Focum en Experian wanneer de gegevens niet juist zijn, maar het geautomatiseerde besluit van Odido staat - volgens het signaal - als een huis.
Deze handelswijze is - indien correct - in strijd met de AVG en Europese wet- en regelgeving. Het gaat hier namelijk om geautomatiseerde besluitvorming.
Bij geautomatiseerde besluitvorming heeft de klant in kwestie het recht om het besluit tot afwijzing ongedaan te maken, en om vervolgens een uitgebreide, integrale beoordeling door een mens te verkrijgen.
Bij deze beoordeling dienen alle door de klant ingediende gegevens en bescheiden te worden betrokken, en daadwerkelijk serieus in het besluit te worden meegewogen. Het belang van de klant, om een abonnement te verkrijgen, kan immers zwaarder wegen dan dat van Odido. ‘Computer says no’ gaat dus niet op.
Ik ben dan ook benieuwd of Odido zich in bovenstaande herkent, en zo ja, of Odido aanpassingen aan haar beleid gaat doen. Bijvoorbeeld door klanten pro-actief erop te wijzen dat zij recht hebben op een menselijke herbeoordeling, en op het indienen van relevante gegevens en bescheiden.
Met vriendelijke groet,
joey12