Skip to main content

Goedendag, 

Ik wil mijn Zyxel WX5600 versterker bekabeld aansluiten op mijn Zyxel T56 modum. Ik heb hiervoor een CAT5e UTP kabel gebruikt en via een LAN poort van het modum aangesloten op de LAN poort van de wifiversterker, die naast mijn werkplek staat op de 2e etage. 

Ik verwachtte op deze manier snel internet te krijgen, maar tevergeefs. De snelheden die ik haal zijn:

• Download: 83 mbps
  • Upload: 70 mbps  

Echter durf ik niet eens te zeggen of de versterker op deze manier werkt aangezien de aan-knop oranje kleurt (permanent) en het wifi logo groen knippert - zie foto. 

Ik probeer een stappenplan te vinden om deze wifiversterker bekabeld aan te sluiten maar tot dusver heb ik alleen instructies gevonden om deze per wifi te laten werken. Kan iemand mij helpen met dit probleem? 

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet, 

Rutger

Hallo @R222 

Het lijkt erop dat de internetkabel niet wordt herkent en de versterker functioneert als een draadloze WiFi punt. Kan je eens een ander apparaat op de internetkabel aansluiten?

Zie deze pagina voor de handleiding

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen apparaat heb waar ik een kabel op kan aansluiten, naast de 2 wifiversterkers. Alle laptops in huis hebben geen ethernet kabel aansluiting meer. Zijn er andere manieren hoe ik de werking van de kabel kan testen? 

@R222 

Probeer de andere WiFi versterker hier eens aan te sluiten. Bekabeld hoort alleen het power lampje groen te branden (zie de handleiding in mijn vorige reactie).

Helaas werkte de andere wifi versterker ook niet op de Cat 5e kabel. 

Vervolgens heb ik de volgende stappen doorlopen: 

1. Een Cat6 kabel gepakt en die aangesloten op de 1e wifi versterker. Resultaat:
    • Powerlampje: oranje
    • Linklampje: groen
    • Wifi lampje: groen 
  2. Vervolgens heb ik mijn 2e wifi versterker gepakt en aangesloten op dezelfde Cat6 kabel met het volgende resultaat:
    • Powerlampje: groen
    • Linklampje: uit
    • Wifilampje: groen

Ik ging er vanuit dat de 2e wifiversterker het bekabeld deed met de Cat6 kabel en heb deze vervolgens weer aangesloten op de aangelegde Cat5e kabel, maar krijg vervolgens de volgende lampjes te zien:

• Power lampje: oranje 
  • Linklampje: groen
  • Wifi lampje: groen 

Ben inmiddels behoorlijk het spoor bijster maar heb een vermoeden dat wellicht 1 wifiversterker niet goed werkt en mogelijk de Cat5e kabel ook niet. 

Hoor graag of jij op basis van bovenstaande info een idee hebt van het probleem en mogelijke oplossing. 

Dank alvast :) 

Rutger

@R222

Excuses, wat je in de openingspost zegt klopt. Bekabeld hoort het power lampje na ongeveer 10 minuten permanent oranje te branden en het WiFi lampje groen te knipperen.

Heb je een 100 Mbps, 400 Mbps of 1000 Mbps abonnement?

De kabel vanaf de modem naar de versterker op de 2de etage is dat 1 lange kabel of heb je een aansluiting voor een internetkabel op de muur?

Mijn abbonement is alsvolgt: 

• Downloadsnelheid tot 1 Gbit/s
  • Uploadsnelheid tot 1 Gbit/s

De kabel vanaf de modem naar de versterker op de 2e etage is 1 lange kabel (nieuw aangelegd). 

@R222

Even de versterker meenemen naar de router en daar even aansluiten met een andere korte kabel ook getest om te kijken of het aan de kabel ligt?

En andere apparaten halen wel meer dan 100 Mbps?

Ja dat heb ik gedaan met een CAT 6e kabel (zie mijn eerdere bericht). Bij beide wifiverstekers gingen andere lampjes branden. 

Klopt het nu dat als de wifiversteker bekabeld werkt dat de volgende lampjes branden? 

• Power lampje: oranje 
  • Link lampje: uit (?) 
  • Wifi lampje: groen (knipperend) 

@R222 

Ja zo klopt het. Halen andere apparaten in huis wel snelheden boven de 100 Mbps?

Het lijkt er op dat een beetje aanklooien met de wifiversterkers wel wat heeft geholpen. 

Op de BG (bij het modum) haal ik nu snelheden van 1071 mbit/s (download) & 960 mbit/s (upload). Op de 2e etage bij de bekabelde wifi versterker is dit 499 mbit/s (download) en 352 mbit/s (upload). Dit kwam hiervoor niet eens in de buurt van 100 mbit/s. 

Desondanks snap ik niet waarom ik dezelfde snelheden kan halen als dichtbij het modum met een bekabelde verbinding. Of is dat onmogelijk? 

Ik zie overigens nu de volgende lampjes branden op de wifiversterker. Kan jij bevestigen dat hij nu volledig in werking is via een bekabelde verbinding? 

Reageer