Skip to main content

Ik, en mijn ouders, overwegen om over te stappen naar Odido na bericht van Tweak (huidige provider). Nu wil ik zeker weten dat ik in het modem de DNS kan aanpassen naar een Pi-Hole. 
Dit is met name belangrijk voor mijn ouders, aangezien ik zelf een OPNSense router gebruik en nu direct van een media converter gebruik maak en dus geen modem nodig heb.

Om daar meteen op in te haken, ik wil graag weten of ik vanuit Odido een nieuwe media converter krijg (glas > RJ45) naast een modem. En of ik de modem er tussenuit kan laten en direct mijn OPNSense router kan koppelen aan de media converter. Ik heb wel iets gelezen over VLAN 300 taggen maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet configureren.

Bij voorbaat dank!

Hi @N1RR0 ,

Je kan in het modem de DNS aanpassen naar de pi-hole. 

Wat betreft je media converter; Je krijgt een MediaConverter of ONT afhankelijk van op welke technologie je wordt aangesloten. Vanaf daar kan je met een UTP kabel maar je eigen router. Je moet inderdaad vlan300 instellen op de WAN interface. 

Hi @N1RR0 ,

Je kan in het modem de DNS aanpassen naar de pi-hole. 

Wat betreft je media converter; Je krijgt een MediaConverter of ONT afhankelijk van op welke technologie je wordt aangesloten. Vanaf daar kan je met een UTP kabel maar je eigen router. Je moet inderdaad vlan300 instellen op de WAN interface. 

Top, dank voor de snelle terugkoppeling!
Fijn om te horen dat niet het voorbeeld is genomen aan Ziggo, die blokkeren DNS entries van LAN apparaten gewoon namelijk… 

Reageer