Skip to main content

Bij mijn T-Mobile Thuis glasvezel-abonnement heb ik een ZYXEL T50 router gekregen. Deze is door de monteur in de meterkast opgehangen, maar doordat ik in een nieuwbouwwoning (goede isolatie) zit is het signaal niet optimaal. Nu wil ik de router graag verplaatsen naar de woonkamer.

Door de installateur van de woning is al een grijze kabel (Cat 5e) getrokken van de meterkast naar een aansluiting in de muur in de woonkamer. Die kabel die in de meterkast uitkomt heb ik voorzien van een RJ45 connector.

Momenteel gaat er een (gele) lan-kabel van de converter naar de router in de meterkast, dit is gedaan door de installateur van T-Mobile (zie foto).

Probleem is als ik de grijze lan-kabel die in de meterkast uitkomt aansluit op de converter, de router vervolgens in de woonkamer zet en die via de (gele) lan-kabel aansluit op de muuraansluiting dat dan de lampjes van WAN en Internet (zie 2e foto) niet gaan branden.

Het probleem zit denk ik niet in de getrokken lan-kabel. Als ik namelijk de router weer terug in de meterkast installeer, de grijze lan-kabel op één van de lan-aansluitingen op de router aansluit en m’n laptop vervolgens met een lan-kabel aansluit op de lan-aansluiting in de woonkamer dan heb ik wel gewoon internet.

Hopelijk is de situatie duidelijk genoeg uitgelegd en kan iemand mij uitleggen waar het probleem zit.

 

Tja, dan lijkt er toch iets van bekabeling niet helemaal goed. Maar T-Mobile heeft tegenwoordig een hele goede oplossing voor wifi problemen. Zo kun je dekking in je hele huis creëren. 


Welkom op het community forum @HWA .

Wat @eric_2 ook al aangeeft lijkt dit probleem een bekabelings fout.

Heb het vermoeden dat de kabel als een ‘cross’ kabel is aangemaakt, i.p.v. een ‘straight’, waarbij je T50 deze indeling niet snapt.

Dat je laptop dit wel ‘begrijpt’ zit hem in het feit, dat de tegenwoordige drivers (Auto Detect) van netwerkkaarten / switches zelf kunnen uitmaken of ze te maken hebt met een ‘cross’ of een ‘straight’ UTP en zich dan ook zodanig aanpassen. Aleen is dat dus niet het geval bij je modem WAN aansluiting, die verwacht altijd een ‘straight’.

“Meten is Weten” zeg ik altijd.

BTW, de kleur codering is alleen een indicatie, maar het gaat er om dat je ‘recht’ oversteekt. Dus 1 op 1 en 2 op 2 enz...


Tja, dan lijkt er toch iets van bekabeling niet helemaal goed. Maar T-Mobile heeft tegenwoordig een hele goede oplossing voor wifi problemen. Zo kun je dekking in je hele huis creëren. 


Bedankt voor de reactie. Had inderdaad dat Wifi Plus gezien, maar wou voordat ik extra maandelijkse kosten ga maken eerst kijken of het op de manier wil die ik voor ogen had.


Welkom op het community forum @HWA .

Wat @eric_2 ook al aangeeft lijkt dit probleem een bekabelings fout.

Heb het vermoeden dat de kabel als een ‘cross’ kabel is aangemaakt, i.p.v. een ‘straight’, waarbij je T50 deze indeling niet snapt.

Dat je laptop dit wel ‘begrijpt’ zit hem in het feit, dat de tegenwoordige drivers (Auto Detect) van netwerkkaarten / switches zelf kunnen uitmaken of ze te maken hebt met een ‘cross’ of een ‘straight’ UTP en zich dan ook zodanig aanpassen. Aleen is dat dus niet het geval bij je modem WAN aansluiting, die verwacht altijd een ‘straight’.

“Meten is Weten” zeg ik altijd.

BTW, de kleur codering is alleen een indicatie, maar het gaat er om dat je ‘recvht’ oversteekt. Dus 1 op 1 en 2 op 2 enz...


Dank voor je reactie. Dit zou inderdaad het probleem kunnen zijn, maar ik zou dat even bij de installateur van de woning na moeten gaan wat hij gedaan heeft.

 


@HWA We mogen er toch vanuit gaan dat je de gele kabel na de verhuizing weer in de WAN port van de modem plaatst?

Het RJ45 stekkertje al bestudeerd en gecontroleerd welke kleurvolgorde gebruikt is?

In de aansluitdoos is vaak ook de juiste volgorde aangegeven, soms met een A en een B codering
Of de kabel op de 568A of 568B gemaakt is maakt niets uit als in de stekker en contactdoos maar dezelfde norm is gebruikt.

 


@yalerta Uiteraard zit de gele lan-kabel weer in de WAN poort van de router.

Bij de oplevering van de woning was de aansluiting/contactdoos in de woonkamer aangesloten, maar het uiteinde wat in de meterkast komt was onafgewerkt. Dus ik heb er zelf een RJ45 connector opgezet, heb hierbij de kleurcodering van B gebruikt. Toegegeven: ik heb dit gegoogled, omdat ik dit nog nooit gedaan had en de meeste YouTube filmpjes gebruikten deze kleurvolgorde.

Er bestaat dus een kans dat de aansluiting in de woonkamer de type A codering gebruikt heeft en er daardoor problemen ontstaan?


Jazeker, die mogelijkheid is er en dan krijg je ook een soort kruisverbinding zoals eerder genoemd.568B is wel de meest gebruikte norm. Kijk maar bij kant en klaar kabels, eigenlijk allemaal 568B. Goede krimptang gebruikt om de RJ45 op de kabel te zetten en daarna visueel de draadkleuren gecontroleerd?

Bij mijzelf regelmatig voorgekomen dat op het moment van de kabel in de stekker schuiven er toch weer wat verkeerd ging. Ik heb nu bij Ali RJ45 stekkers gezien waarbij de draadeinden door het plugje gestoken worden. Ik ga er maar eens een zakje van bestellen. Helaas nog geen NL leverancier gevonden

 


Inmiddels dat soort connector gevonden.

10 stuks voor 5,95 plus 3,95 verzenden en ook bij die Amazon kopie in NL het doorgeefluik bol.c o m


@yalertaHeb een nieuwe krimptang gehaald en hoewel de eerste 3 pogingen ofzo verkeerd gingen zit de RJ45 er nu wel goed op. Maar goed, zoals gezegd heb ik kleurcodering B gebruikt terwijl de aansluiting in de woonkamer misschien aangesloten zit volgens A. Dat moet ik even navragen bij de installateur.


Standaard wordt in keystones, outlets of patchstroken “B” gebruikt.


Let wel op dat de aansluitingen op een walloutlet niet dezelfde volgorde heeft als een rj45 plug. Bij mij is het bijvoorbeeld: Bruin | Bruinwit | Blauwwit | Blauw | Groen | Groenwit | Oranje | Oranjewit.

 

​​Als je het wandcontactdoosje openmaakt staat daar de kleurcodering. En dan altijd B volgen. Maar zoals gezegd is deze niet hetzelfde als hoe ze in de Rj45 plug gaan


Dat is de simpele methode, nu zijn er twee draden niet goed getwist waardoor er verstoringen in de kabel kunnen optreden, kleine kans maar aanwezig.


De installateur komt langs, dus dan zal ik 'm even vragen hoe de kabel aangelegd is.

Dank voor alle reacties.


Beste,

 

Is dit opgelost en zo ja, hoe? Wij hebben nu hetzelfde probleem..


Hi @Vraagje12455, top dat je hier aan de bel trekt! Ik ben gelijk met je mee gaan kijken en ik zie dat je hier zo'n twee maanden geleden ook contact voor hebt opgenomen, klopt dat? Ik zie dat de terugkoppeling van mijn collega's toen is geweest dat je de netwerkbeheerder kunt bellen om dit aan te geven. Een cosmetische verplaatsing mag je als klanten namelijk altijd direct met de netwerkbeheerder (KPN Netwerk NL) regelen. Dit is een vaste prijs van € 300,00. Je kunt KPN Netwerk NL bereiken op: 0880 06 37 44. Laat je het hier weten als het via die weg is gelukt? 💪 Als je ook nog andere vragen hebt, stel ze dan gerust. De Community helpt je graag! 


@Lisa 

Leuk antwoord over een cosmetische verplaatsing maar als @Vraagje12455 hetzelfde wil als de topicstart van 2 jaar terug is een dergelijke verplaatsing niet de vraag.

De vraag kan zijn waarom de netwerkkabel die van het aansluitpunt (mediaconverter in de meterkast?)  naar de modem (in de woonkamer?) is gelegd geen verbinding maakt.

Antwoord kan simpel zijn. De netwerkkabel is niet in orde.


Klopt, ik wil geen cosmetische verandering laten doen. De kabel hebben wij van de monteur van guidion gekregen en doet het ook niet. De kabel die we zeg hadden gekocht ook niet. Althans, het werkt niet, het modum geeft geen werledbol. We hebben utp cat 6a en cat 5 geprobeerd.. iemand tips?


@Vraagje12455 

Het is een glasvezel aansluiting?

mediaconverter zoals een Witte Huawei of een zwarte CTS?

daaruit de netwerkkabel naar de WAN aansluiting op de modem?

Moet gewoon werken als je de kabel die nu verbonden is los neemt en de langere aansluit.

(In mijn opzet gaat er een 10 meter kabel van de meterkast mediaconverter naar de modem die op zolder staat)


Een wit huawei glasvezel kastje inderdaad en dan naar de wan aansluiting op het modem. Het zou dus wel moeten kunnen werken zo?


Hallo @Vraagje12455 

Dat zou inderdaad gewoon moeten werken, verloopt de aansluiting via een muuraansluiting of gaat de kabel van de Huawei direct in de WAN poort van de router?


De kabel loopt van het Huawei kastje naar de wan poort vd router (direct)


We hebben al 2 kabels geprobeerd en het werkt niet, dus dat loopt al aardig in de kosten ;)


Hallo @Vraagje12455 ,

Voordat je aan de gang ging om de modem te verplaatsen werkte alles goed?
Als dit zo was, kan je dan weer eens terug naar de oude situatie en werkt het dan wel?
Het kan ook helpen om alles even van de stroom te halen voor ongeveer 20 seconden en dan alles weer aan te sluiten.

Is het mogelijk om foto's van de situatie met de kabels en lampjes zichtbaar te plaatsen?

 


Ja, voorheen en nu ook nu het weer terug is geplaatst, werkt het gewoon. Ik zal straks fotos maken en plaatsen


De snelste manier is om de kabel in de meterkast los te nemen en dan één van de andere kabels daarvoor in de plaats te doen. Geen stroom eraf, alleen kabel wisselen.


Reageer