Zyxel t-56 stuurt te vroeg IP lease vernieuwingsverzoeken (DHCP / udhcpc)

  • 16 March 2024
  • 4 reacties
  • 66 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 4 reacties

Ik krijg keurig een lokaal IP adres op mijn laptop, van de DHCP server op mijn Zyxel. Mijn laptop zegt: 

Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 16 maart 2024 10:44:07
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 17 maart 2024 16:44:08

Precies wat ik op mijn Zyxel heb ingesteld, een lease van 30 uur.

En toch zegt mijn Zyxel, op moment dat mijn internet uitvalt voor 5 seconden: 

22 Mar 16 10:44:06 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:xx, given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:162911
23 Mar 16 10:44:06 daemon info dhcpd

dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD

 

En hier weer 5 seconden uitvalt:

66 Mar 16 10:26:28 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease xx given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:161852
67 Mar 16 10:26:28 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD

 

En hier weer 5 seconden uitvalt:

79 Mar 16 10:20:38 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:xx, given to xx, with hostname:MIJNLAPTOP, Lease time:161503
80 Mar 16 10:20:38 daemon info dhcpd

dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD

 

Dit lijkt erop dat de lease geforceerd vernieuwd wordt, terwijl mijn laptop nooit de kans krijgt om dit zelf te vernieuwen (want veel te vroeg om überhaupt het verzoek te doen naar de DHCP server). De Zyxel honoreert dus niet de uitgegeven leases en lijkt maar wat te doen qua leasevernieuwingen en tijden… want waarom zijn ook de leasetijden in de bovengenoemde logs wisselend? 162911, 161852 en 161503, wat neerkomt op gemiddeld 45 uur als ik er vanuit ga dat het in de logs seconden zijn. Op basis van mijn instellingen dat zou overeen moeten komen met 30 uur, dus 108000 seconden en altijd 108000 bij uitgifte, niet 108001 en ook niet 108002.

Tommie van Odido 1 maand geleden

Hi @r3verse, welkom op onze Community!

We hebben gekeken en we zien dat de lease time op 30 uur staat zoals het hoort en de cliënt stuurt twee keer een verzoek en het modem reageert hier ook netjes twee keer op. Heb je ergens last van of heb je dit alleen in de logging voorbij zien komen? Anders wil ik je vragen om een packet trace op je computer uit te voeren om te kijken of het modem iets verkeerd doet.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @r3verse, welkom op onze Community!

We hebben gekeken en we zien dat de lease time op 30 uur staat zoals het hoort en de cliënt stuurt twee keer een verzoek en het modem reageert hier ook netjes twee keer op. Heb je ergens last van of heb je dit alleen in de logging voorbij zien komen? Anders wil ik je vragen om een packet trace op je computer uit te voeren om te kijken of het modem iets verkeerd doet.

Hi, het internet valt dan ook uit, dus op mijn laptop wordt de verbinding dan ook eventjes verbroken en daarna weer automatisch hersteld.

Reputatie 7
Badge +9

Wat gebeurt er als je Wifi 6 uitschakeld @r3verse? Wellicht ondersteund je laptop Wifi 6 niet volledig en ontstaat er daardoor een korte onderbreking. 

Hi, ik had Wifi al helemaal uit staan tijdens het testen. Zowel op de laptop als op de Zyxel.

Reageer