Skip to main content

zyxel T-56 lan blijft op 100m full staan inplaats van 1000

Hallo en help!

Ik heb een 1000 abonement alleen blijft sinds kort al mijn lan porten op 100m full staan. Via wifi krijg ik wel de juiste snelheid. 

Waneer ik het met verschillende lan kabels test die geschikt zijn voor deze snelheid (1x cat 5e, 2x cat 8) op verschillende apparaten die de snelheid aan kunnen (en dit in het verleden ook gedaan hebben) krijg ik bij elk apparaat de snelheid van 92 door.

De router die ik heb is van odido zelf en is de zyxel T-56. Zowel de router als de converter is gereset.

Via de gebruiksaanwijzingen, andere topics en chatbot kom ik er niet uit. Vandaar dit bericht. 

Uitgelichte reactie

16 maart 2025

Hallo ​@Dylan123 

Dat zou betekenen dat er toch iets is aangesloten op de LAN poort wat de snelheid minimaliseert tot maximaal 100 Mbps. Gebruik je toevallig een switch? Sluit een laptop of pc rechtstreeks bekabeld aan op de router zonder switch of iets anders.

12 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 16 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Dylan123 

Dat zou betekenen dat er toch iets is aangesloten op de LAN poort wat de snelheid minimaliseert tot maximaal 100 Mbps. Gebruik je toevallig een switch? Sluit een laptop of pc rechtstreeks bekabeld aan op de router zonder switch of iets anders.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 17 maart 2025

Hoi ​@Waqqas, Dank voor he reactie en hulp. Ik heb geen switch of iets dergelijks. Ik heb meerderen apparaten die de verbinding aan zouden moeten kunnen direct op de router aangesloten (1 voor 1 geprobeert) Ook heb ik nog een nieuwe vierde cat 5e vers uit de verpakking geprobeerd.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 17 maart 2025

​@Dylan123 

Heb je een andere router met VLAN ondersteuning die je even kan gebruiken om te kijken of het aan de router ligt of niet?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 maart 2025

​@Waqqas 

Hellaas niet. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20544 reacties
  • 18 maart 2025

​@Dylan123 

Als je ook een fabrieksreset van de router hebt gedaan door het resetknopje achter de router voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld en dat hielp niet, dan moet hij waarschijnlijk vervangen worden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 23 maart 2025

Hoi nogmaals bedankt voor de hulp. Ik heb. Alles gedaan en gereset het hielp niet.

Maar... ik heb nog wat gecontroleerd en bleek dat er een afgebroken plastic in een connector zat die zorgte voor de storing. Geen kapotte kabel maar kapote connector... 

Blije dat weer werkt en ​@Waqqas bedankt voor de hulp. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 929 reacties
  • 23 maart 2025
Dylan123 schreef:

Maar... ik heb nog wat gecontroleerd en bleek dat er een afgebroken plastic in een connector zat die zorgte voor de storing. Geen kapotte kabel maar kapote connector... 

Je had het erover dat al je LAN poorten op 100Mbos stonden. En je zei dat je verschillende (3!) kabels gebruikt had. Hadden al die kabels dan afgebroken plastic in de connector?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 23 maart 2025

Hey ​@rvk01  nee in de router port zat een stukje afgebroken plastic. Nu dat eruit is werkt het weer. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 23 maart 2025
Dylan123 schreef:

Hey ​@rvk01  nee in de router port zat een stukje afgebroken plastic. Nu dat eruit is werkt het weer. 

Dus in alle 4 de LAN poorten?? (Want je had het probleem bij alle poorten)

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 23 maart 2025

Ik heb hetzelfde probleem (gisteravond een post over gemaakt), maar niet alleen wordt mijn LAN verbinding beperkt tot om en nabij 90mbps, maar hij valt ook om de haverklap weg... Ik zal straks nog in de poorten kijken of dat het verhelpt, maar ik heb gisteravond al zoveel geprobeerd.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 23 maart 2025
rvk01 schreef:
Dylan123 schreef:

Dus in alle 4 de LAN poorten?? (Want je had het probleem bij alle poorten)

Nee 1, wat ik begrepen heb is als er 1 voor problemen zorgt dat alles terug gezet wordt naar 100. Maar goed weet niet of die informatie klopt. Iedergeval bij mij had 1 port had een stukje plastic alles zat op honderd. Nu is het weg en werkt het weer. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 929 reacties
  • 23 maart 2025

Mmm. Doen de andere nu ook weer boven 100Mbps? Het is nieuw voor mij dat 1 poort dit zou kunnen veroorzaken (het zijn immers individueel managed poorten als het goed is) maar er zijn wel vreemdere dingen geweest met de Zyxel 😉 Als de andere nu ook weer tot 1000 gaan dan zal ik dat zeker onthouden voor de volgende met vergelijkbare problemen 😆

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen