Beantwoord

Zyxel t-56 knijpt snelheid

  • 9 March 2024
  • 6 reacties
  • 126 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Goedemiddag, afgelopen week is de glasvezel aansluiting gerealiseerd. Alles werkt redelijk naar behoren met bijna ruim 900Mbps down en tegen de 800Mbps up.

Echter;

Na een paar dagen viel op dat de snelheid van een bekabeld aangesloten pc flink lager was. Up en down was teruggevallen naar 60Mbps. Opnieuw opstarten van pc hielp niet.

Ethernetkabel uit het Zyxtel T-56 modem gehaald, en teruggestoken (zelfde poort) en hoppa, weer volledige snelheid.

Dit is nu al een paar keer gebeurd, dus een belletje naar Odido. Daar gaf men aan dat we erg veel apparaten bekabeld hebben aangesloten, waaronder een paar switches (TL-SG108PE & TL-SG105PE). Deze switches ‘voeden’ de ipcamera's met PoE. Deze switches zouden de oorzaak zijn dat het modem na een tijdje in een soort ‘noodloop’ gaat.

Setup:

Zyxel T-56
→ ethernet kabel → Gigabit Switch → 1 mediabox, 1 Network Video Recorder (NVR)
                                                        → ethernet kabel → gigabit switch → 2 pc's en 1 camera
→ ethernet kabel → Gigabit Switch → 2 camera's en omvormer zonnepanelen en acces point
→ ethernet kabel → Gigabit Switch → 2 camera’s en pin automaat

Er zijn dus 3 kabels aangesloten op de Zyxel, waarvan de eerste steeds in beperkte snelheid schiet. Aan de eerste kabel hangen dus uiteindelijk 2 switches.


Ik heb ingelogd op alle 3 de switches, ik zie geen gekke dingen.


Wat denken de experts hier ervan? Hoe kan ik achterhalen waar het probleem zich bevind?
 

Groeten Rob

icon

Beste antwoord door emilimeters 10 March 2024, 09:01

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @gies84 

Is het mogelijk om een speedtest te doen met een laptop of pc direct aangesloten op de router zonder switch?

Gebruik ook eens een andere internetkabel indien de snelheid laag blijft.

Hallo @gies84 

Is het mogelijk om een speedtest te doen met een laptop of pc direct aangesloten op de router zonder switch?

Gebruik ook eens een andere internetkabel indien de snelheid laag blijft.

Het probleem doet zich perodiek voor, soms om de dag, soms 3 keer per dag. Zodra het probleem zich voordoet test ik met een laptop op de probleem switch een lage snelheid. Maar op een andere poort direct op de router de volle snelheid.

Ook op een andere switch (die via ethernetkabel op andere routerpoort zit) meet ik op dat moment volle snelheid.

Haal ik de kabel van de ‘probleem’poort op de router eruit, is deze gereset en meet ik vervolgens met m’n laptop ook daar weer volle snelheid. Steek ik de kabel weer terug is de volle snelheid ook weer terug op de switch waar ik eerder langzame (60down&60up) meette.

Andere kabel is lastig deze gaat namelijk onder fundering door. Maar aangezien ik na een simpele reset weer volle snelheid heb, en ik in de switches ook geen abnormale waarde RxBadPkt  zie ga ik er vanuit dat de kabel ok is.

Nog even vermelden, de odido router staat op exact dezelfde locatie als het Ziggo router. Daar waren geen problemen, afgezien dat ziggo algeheel langzamer was (500/50 snelheiden).
Sterker nog, we hebben ziggo nog niet opgezegd, en zodra ik alles in de ziggo box plug, werkt alles weer zonder haperingen.

Reputatie 3

al je camera verkeer naar de NVR gaat door de zyxel, en de zyxel is een simpel routertje. Probeer eens een switch voor de zyxel te zetten met daarop de NVR en de camera’s.

al je camera verkeer naar de NVR gaat door de zyxel, en de zyxel is een simpel routertje. Probeer eens een switch voor de zyxel te zetten met daarop de NVR en de camera’s.

 

Zelf vermoed ik inderdaad dat de Zyxel hierop vastloopt. Wel bijzonder dat de ziggo connectbox hier geen problemen mee had.

Bedoel je dan een (krachtige) switch vóór de Zyxel? Dus tussen de converter en Zyxel router? Of direct na de Zyxel aangesloten op een lan poort van de Zyxel?

En zou dan de Zyxel vervangen door een krachtigere router niet ook een oplossing zijn?

Reputatie 3

ziggo heeft misschien een iets betere router…. Ik heb de Zyxel bij mij er helemaal tussenuit gehaald, sinds die tijd geen blokken met slechtere performance. 

Wat ik zou doen is die 3 ethernet aansluitingen uit de zyxel halen en in een extra switch stoppen die je dan weer aansluit op de zyxel.Verkeer binnen 1 IP subnet (weet ik 95% zeker) blijft dan binnen die extra switch en gaat dus niet naar de zyxel.

 

ziggo heeft misschien een iets betere router…. Ik heb de Zyxel bij mij er helemaal tussenuit gehaald, sinds die tijd geen blokken met slechtere performance. 

Wat ik zou doen is die 3 ethernet aansluitingen uit de zyxel halen en in een extra switch stoppen die je dan weer aansluit op de zyxel.Verkeer binnen 1 IP subnet (weet ik 95% zeker) blijft dan binnen die extra switch en gaat dus niet naar de zyxel.

 

Dit ga ik proberen!

Reageer