sinds vorige week vrijdag overgestapt naar Odido. Installatie is vlot gegaan en bij in bedrijf namen was de WiFi snelheid hoog (+700 mbs) echter het bekabeld netwerk bleef hangen onder de 100 mbs via de ASUS router.
Na een aantal dagen vielen één voor één het bekabeld netwerk weg. Eerst de ASUS router, daarna ook de directe verbinding via de CAT7 kabels. Daarnaast viel me op dat de Zyxel router ook aangaf op de LAN poorten dat de snelheid 10 mbs en 100 mbs is. Ondertussen werkt er slechts twee bekabelde oplossingen, degene via powerwire.
Eerst dacht ik, de CAT7 kabels zijn defect (ook door de lagere snelheid). Directe verbinding met een CAT5 kabel naar de Zyxel modem werkte namelijk wel. Echter ook niet meer dan 100 mbs.
Zojuist de ASUS router op de plaats van het modem gezet. En in een keer werkt het bekabeld netwerk weer volledig! Echter kom ik niet op het internet met de melding “DHCP niet correct”.
Erg vervelend en ik heb het vermoeden dat het iets heel simpels is, echter krijg ik het niet voor elkaar… Weet iemand hier wat ik wellicht over het hoofd zie?
Bladzijde 1 / 1
Als je de Asus router rechtstreeks op de ONT zet dan moet je wel aangeven dat het verkeer over VLAN 300 gaat. Om welke Asus router gaat het? Ondersteund ie VLAN op de WAN poort? Soms zit die instelling lekker verstopt. Bij mij zit het onder IPTV verstopt.
AC87U, wat ik zo snel vind ondersteunt deze geen VLAN. Zal hem straks eens aansluiten om erin te kijken. Al is dit niet de gewenste oplossing voor mijn probleem.
Snap jij waarom de Zyxel zo raar doet op de LAN poorten met de CAT7 kabels?
Volgen mij moet die AC87U wel VLAN aan kunnen.
Kijk even onder LAN > IPTV.
De reden waarom de Zyxel het niet doet weet ik niet. Hij kan kapot zijn. Je kunt hem nog uittesten met een korte goede cat5e of cat6 kabel (Zyxel > korte kabel > laptop) en verder alles erafhalen. Soms kan één apparaat voor storing zorgen. Maar anders zou Odido ernaar moeten kijken.
Volgen mij moet die AC87U wel VLAN aan kunnen.
Kijk even onder LAN > IPTV.
De reden waarom de Zyxel het niet doet weet ik niet. Hij kan kapot zijn. Je kunt hem nog uittesten met een korte goede cat5e of cat6 kabel (Zyxel > korte kabel > laptop) en verder alles erafhalen. Soms kan één apparaat voor storing zorgen. Maar anders zou Odido ernaar moeten kijken.
Zo te zien hebben we dezelfde Heb het gevonden en aangezet! En nu werkt het zoals het hoort via de bedrading en via WiFi. Thanks!
Had weer kort connectie van de Asus op het internet via de oude weg. Kan niet anders dan dat de Zyxel en de Asus router ergens elkaar in de weg zitten. Echter de normale manieren om dit te omzeilen werken niet…
Helaas haal ik bekabeld nog steeds niet meer dan 100 mbs…
Zelf heb ik een Asus RT-AC68U met aangepaste merlin firmware. Die had die optie daar staan. Ik moest dus even kijken of de RT-AC86U dit in de standaard firmware had zitten. Ik heb het plaatje dan ook hier van de community geplukt
Ik zou er sowieso niet voor kiezen om een router achter een router te zetten (wegens de dubbele NAT). Bij mij staat nu alleen de Zyxel als router maar heb wel al wat dingetjes gehad (geen verbinding met wifi na netwerkloss). Als dit vaker voorkomt dan gaat de Zyxel in de doos en ga ik mijn Asus weer gebruiken.
Ik neem aan dat je de Asus wel verbonden hebt via de WAN poort met de Zyxel? Want anders ga je met twee routers op één netwerk wel problemen krijgen. Maar in dit geval heeft een switch de voorkeur (of het hele routergedeelte in de Asus uitschakelen en hem als WAP gebruiken).
Ps. De 100Mbps kan door de kabels liggen (niet alle aders goed geknepen). Ik neem aan dat je netwerkkaarten wel 1Gbps aan kunnen.
Ik heb nu de ASUS router direct op de glasvezel zitten via de WAN poort. Dat gaat goed, haal alleen de snelheid nog niet via de kabel (ga morgen kabels doormeten).
Daarvoor had ik de ASUS router op de Zyxel LAN 1 poort zitten, dit ging in eerste instantie goed. Later viel deze dus weg, waarna kort daarna ook de direct kabel/wandcontactdozen niet meer verbond met de Zyxel. Ik heb de ASUS later nog op WAP gezet, echter geen verschil op alle bekabelende toegangspoorten. Heb toen wel direct de vaste PC via CAT5 kabel aangesloten, dat werkte wel. Echter ook weer onder de 100 mbs. Ga dat nog eens herhalen met een CAT6 kabel direct op het Zyxel modem.
Onder de streep, niet erg tevreden over de Zyxel. Rare dingen aan de hand...
Daarvoor had ik de ASUS router op de Zyxel LAN 1 poort zitten, dit ging in eerste instantie goed. Later viel deze dus weg, waarna kort daarna ook de direct kabel/wandcontactdozen niet meer verbond met de Zyxel.
Ieks. Ja, dan kun je wel verwachten dat je netwerk instort en alle apparaten van slag raken. Gelukkig werkt het nu op de WAN poort wel.
Volgende is dan inderdaad de kabels doormeten. En zelfs als de aders goed zitten kan het nog een kabel (of stekkerdoos) probleem zijn. Dat kun je uitvinden door dus met korte kabels te testen waarvan je weet dat ze goed zijn. Succes.
(En anders inderdaad gewoon de Asus als hoofd-router gebruiken want nu zit je nog wel met dubbele NAT.)
Daarvoor had ik de ASUS router op de Zyxel LAN 1 poort zitten, dit ging in eerste instantie goed. Later viel deze dus weg, waarna kort daarna ook de direct kabel/wandcontactdozen niet meer verbond met de Zyxel.
Ieks. Ja, dan kun je wel verwachten dat je netwerk instort en alle apparaten van slag raken. Gelukkig werkt het nu op de WAN poort wel.
Volgende is dan inderdaad de kabels doormeten. En zelfs als de aders goed zitten kan het nog een kabel (of stekkerdoos) probleem zijn. Dat kun je uitvinden door dus met korte kabels te testen waarvan je weet dat ze goed zijn. Succes.
(En anders inderdaad gewoon de Asus als hoofd-router gebruiken want nu zit je nog wel met dubbele NAT.)
Misschien begrijp ik je verkeerd. Waarom kan ik verwachten dat het netwerk instort en alle apparaten van slag raken? Het was immers altijd al zo geconfigureerd, hiervoor jaren probleemloos met Ziggo zo gedraaid. Ik snap dat dubbele NAT invloed heeft, echter niet dat alles zo van slag raakt.
Asus staat nu als hoofd router geïnstalleerd, waardoor zowel bekabeld als WiFi naast elkaar goed werken… Geen dubbele NAT hierdoor.
In ieder geval bedankt voor je hulp!
Misschien begrijp ik je verkeerd. Waarom kan ik verwachten dat het netwerk instort en alle apparaten van slag raken? Het was immers altijd al zo geconfigureerd, hiervoor jaren probleemloos met Ziggo zo gedraaid. Ik snap dat dubbele NAT invloed heeft, echter niet dat alles zo van slag raakt.
ASUS staat nu als hoofd router geïnstalleerd, waardoor zowel bekabeld als WiFi naast elkaar goed werken… Geen dubbele NAT hierdoor.
In ieder geval bedankt voor je hulp! Denk niet dat ik zonder je het had ontdekt in de ASUS router.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Waarom kan ik verwachten dat het netwerk instort en alle apparaten van slag raken? Het was immers altijd al zo geconfigureerd, hiervoor jaren probleemloos met Ziggo zo gedraaid.
Met de lan aansluiting van de Zyxel in een lan aansluiting van de Asus krijg je problemen omdat je dan twee DHCP en NAT servers op je netwerk hebt zitten. Daar raken je apparaten en hele netwerk wel mee van slag. IP adressen die verkeerd uitgegeven worden, routing van verkeer die helemaal verkeerd gaat. Met de Zyxel naar de WAN van de Asus hou je die dus gescheiden. Apparaten die dan op WiFi van de Zyxel zitten hebben dan ook geen toegang tot apparaten die op de Asus zitten (omdat de WAN kant van de Asus 'internet'/buitenwereld is).
Waarschijnlijk had je bij Ziggo de Ziggo modem in bridge staan. Die doet dan eigenlijk niets en is dan te vergelijken met de ONT van Odido. En bij Ziggo had je hoe dan ook (ook als die Ziggo router niet in bridge stond) de kabel in de WAN van de Asus zitten. Want anders zou het daar ook misgegaan zijn.
In ieder geval is nu de Asus direct op de ONT en hoef je de Zyxel niet te gebruiken (scheelt stroom). De Asus is sterk genoeg om de snelheid aan te kunnen. Je hebt alleen geen WiFi 6. Als dat belangrijk is moet je wel de Zyxel T-56 gebruiken maar dan is het de vraag of je de Asus eigenlijk nog wel moet gebruiken.
Fijn is in ieder geval wel dat je weer een werkende verbinding hebt want ik denk niet dat de storingsdienst van Odido deze dagen goed bereikbaar is
Misschien begrijp ik je verkeerd. Waarom kan ik verwachten dat het netwerk instort en alle apparaten van slag raken? Het was immers altijd al zo geconfigureerd, hiervoor jaren probleemloos met Ziggo zo gedraaid.
Met de lan aansluiting van de Zyxel in een lan aansluiting van de Asus krijg je problemen omdat je dan twee DHCP en NAT servers op je netwerk hebt zitten. Daar raken je apparaten en hele netwerk wel mee van slag. IP adressen die verkeerd uitgegeven worden, routing van verkeer die helemaal verkeerd gaat. Met de Zyxel naar de WAN van de Asus hou je die dus gescheiden. Apparaten die dan op WiFi van de Zyxel zitten hebben dan ook geen toegang tot apparaten die op de Asus zitten (omdat de WAN kant van de Asus 'internet'/buitenwereld is).
Waarschijnlijk had je bij Ziggo de Ziggo modem in bridge staan. Die doet dan eigenlijk niets en is dan te vergelijken met de ONT van Odido. En bij Ziggo had je hoe dan ook (ook als die Ziggo router niet in bridge stond) de kabel in de WAN van de Asus zitten. Want anders zou het daar ook misgegaan zijn.
In ieder geval is nu de Asus direct op de ONT en hoef je de Zyxel niet te gebruiken (scheelt stroom). De Asus is sterk genoeg om de snelheid aan te kunnen. Je hebt alleen geen WiFi 6. Als dat belangrijk is moet je wel de Zyxel T-56 gebruiken maar dan is het de vraag of je de Asus eigenlijk nog wel moet gebruiken.
Fijn is in ieder geval wel dat je weer een werkende verbinding hebt want ik denk niet dat de storingsdienst van Odido deze dagen goed bereikbaar is
Ik snap de verwarring, voor de duidelijkheid de originele opstelling die twee dagen heeft gewerkt was ONT naar WAN op Zyxel, van Zyxel LAN 1 naar ASUS WAN die als access point was geconfigureerd. ZIGGO modem stond niet als bridge geconfigureerd.
Dit weekend kabels doorgemeten. 1 van de 2 kabels had slechte verbinding, die opnieuw gedaan. De ander was goed. Echter weigert de Zyxel router deze goede kabels te accepteren!
Dit weekend kabels doorgemeten. 1 van de 2 kabels had slechte verbinding, die opnieuw gedaan. De ander was goed. Echter weigert de Zyxel router deze goede kabels te accepteren!
Wat haal je met alleen de Asus ertussen? Haal je dan wel de snelheid (met allemaal dezelfde kabels)?
Wat haal je met alleen de Asus ertussen? Haal je dan wel de snelheid (met allemaal dezelfde kabels)?
Nee, blijf ik ook op 100 mbps hangen.
Er zit toch wel een gigabit netwerk kaart in je pc??
Had je al uitgetest door de pc met korte voorgeknepen kabels direct aan de Zyxel te hangen? Dus korte kabel van ONT naar Zyxel en korte kabel naar pc. Zonder iets anders op de Zyxel aangesloten.
Daarna zou je hetzelfde met de Asus kunnen doen. Maar van belang is dat je korte kabels gebruikt waarvan je 100% zeker weet dat ze goed zijn dus liefst voorgeknepen (je bent een korte gele gekregen bij installatie en hopelijk heb je ook nog een andere korte).
Er zit toch wel een gigabit netwerk kaart in je pc??
Had je al uitgetest door de pc met korte voorgeknepen kabels direct aan de Zyxel te hangen? Dus korte kabel van ONT naar Zyxel en korte kabel naar pc. Zonder iets anders op de Zyxel aangesloten.
Daarna zou je hetzelfde met de Asus kunnen doen. Maar van belang is dat je korte kabels gebruikt waarvan je 100% zeker weet dat ze goed zijn dus liefst voorgeknepen (je bent een korte gele gekregen bij installatie en hopelijk heb je ook nog een andere korte).
Wat werkt op de juiste snelheid met Zyxel, is direct op de poort met een CAT 5E kabel (1000mbps down en 800 mbps up). De Zyxel heeft een betere WiFi dekking en gebruik die toch liever dan de oude ASUS router/modem (WiFi snelheid naar computer is hoger dan via bekabeld op dit moment).
Ik zag laatst bij de Hornbach kant en klare CAT 7a kabels liggen á 20m (dacht ik), ik ga die sowieso trekken naar een van de kamers en opnieuw testen. Kan niet anders dan dat er iets mis is gegaan met de kabels toen ik deze 9 jaar geleden heb getrokken. Ondanks dat een simpele kabel tester aangeeft dat er 1 helemaal correct is. Dan kan ik ook gelijk uitsluiten of de wandcontactdoos (6a) wellicht de bottleneck is.
Logisch vind ik het nog steeds niet…
Dat jou wifi snelheid hoger is dan bekabeld ligt dus toch aan je kabels of afmontage. Dat heb je nu 100% bepaald door direct te testen met cat5e direct op de zyxel.
Cat 7a zou ik niet doen. Is niet nodig (tenzij je bijzondere dingen wil doen). Je zou zelfs met goed geknepen cat 6a 10Gbps moeten kunnen halen. Zelfs een cat5e zou waarschijnlijk nog voldoende zijn voor 1Gbps.
Waar je dan meer op moeten letten (als kwaliteit belangrijk is) is dat je dan geen CCA kabel neemt (en volgens mij zijn die kabels van hornbach dat wel). Copper Clad Aluminium. Dus dat de kern aluminium is met een kopere coating. Voor consumenten doeleinden voordoet die CCA ook wel hoor... maar dan is het onzin om voor cat 7a te gaan want dat is dan wel een hoge codering willen hebben maar weer in kwaliteit van signaal inleveren. Beetje tegenstrijdig.
Als je overigens afgemonteerd hebt op een wandcontactdoos dan is het ook van belang dat die goed is en goed is aangesloten. 2 draadjes dat 6 verwisselen is zo gedaan en dat leidt dan direct tot een link van 100Mbps i.p.v. 1Gbps. (Ik weet niet of je dat al gecheckt had. Maar als je de tester op beide uiteindelijke eindpunten gezet hebt neem ik aan dat dat goed was en alle aders individueel weergegeven werden in goede volgorde)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.