Skip to main content

De situatie is als volgt:

 

Op kantoor hebben wij een T-mobile Thuis-aansluiting, vanuit huis maken we verbinding met kantoor via VPN. Alle poorten staan goed ingesteld en de verbinding komt netjes binnen op de achterliggende systemen van waaruit de VPN wordt geregeld. Dit werkt in de basis prima, echter, elk uur werd de VPN-verbinding verbroken. Na 59 minuten en 59 seconden verbonden te zijn geweest met kantoor volgde direct de melding: “Connection loss”. Op kantoor zelf worden deze verbindings-problemen niet gedetecteerd, dus we dachten dat het ergens een VPN-instelling zou zijn, maar konden deze nergens vinden, dus we moesten gewoon even elk uur opnieuw verbinden.

 

Nu hebben we recent op kantoor een storing gehad op de vaste T-mobile Thuis-aansluiting, waardoor we tijdelijk internet hebben gehad via een 4G-routertje. Het was toen ineens wél mogelijk heel de dag vanuit huis verbonden te zijn met kantoor via VPN, zonder er elk uur uitgegooid te worden. Aan de achterliggende systemen is verder niks veranderd, alleen hadden we nu internet via een 4G-router van D-Link in plaats van via de Zyxel T-50 van T-Mobile.

 

De internet-storing op kantoor bleek uiteindelijk het modem te zijn wat flink in de war was. Na ontvangst van een nieuwe Zyxel T-50 hebben we weer internet op kantoor via de T-mobile Thuis-aansluiting. Op het nieuwe modem zijn wederom de juiste poorten op ingesteld ten behoeve van o.a. VPN. Wanneer nu vanuit huis verbinding opgezet word met VPN, wordt deze er weer precies na 1 uur uitgegooid. De achterliggende systemen zijn nog steeds hetzelfde. Ook thuis is alles gewoon zoals het was. Met de D-Link router hadden we dit probleem niet, maar met de Zyxel (zowel de oude als de nieuwe) wel… de oorzaak lijkt daarmee achterhaald: De Zyxel T-50 verbreekt elke uur de VPN-verbinding.

 

Na telefonisch contact met de klantenservice is mij verteld dat het niet aan de modem ligt omdat deze gewoon online is en er geen storingen bekend zijn. Dat klopt ook, de verbinding is gewoon goed, we hebben prima internet en op dit moment geen last van uitval, maar de VPN-verbinding wordt er echter wel weer elk uur uitgegooid. Is dit ergens een instelling die we kunnen wijzigen? Hoe zorgen we ervoor dat de Zyxel T-50 niet alle openstaande VPN-connecties eruit gooit?
 

Goedemiddag @onrtvsoainp, welkom op de Community, hier helpen we elkaar graag aan mooie oplossingen!

Mag ik vragen van welke VPN je gebruik maakt, is dat toevallig (Al)Liander? We hebben dit euvel vaker voorbij zien komen de afgelopen tijd en één van onze users is in contact met de servicedesk van Liander om naar een oplossing te zoeken. Wij gaan dit oppakken samen met onze netwerkspecialisten. Check dit topic voor alle info en updates: Verbinding Alliander VPN.

Mocht ik je verder kunnen helpen, laat het weten, dan pak ik het zo snel mogelijk verder op. Als het een andere VPN betreft, kunnen we op zoek naar alternatieve oplossingen!


Reageer