Zyxel ex5601-T1: casten/sonos werkt niet

  • 28 April 2024
  • 5 reacties
  • 44 Bekeken

Sinds de overstap op Odido dit jaar werken een paar dingen niet meer. Ik neem aan dat dit in de router(instellingen) zit.

Router: Zyxel EX5601-T1

Firmware: V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130

 

Problemen:

-vanuit spotify kan ik het sonos systeem niet zien (vanuit de sonos app werkt t prima)

-ik kan niet casten vanaf mijn telefoon naar mijn chromecast. Deze wordt niet gevonden (chromacast is wel gewoon werkend verbonden via de wifi & de apps hierop werken ook zoals 't moet)

 

Met de vorige router (experia box v10 van KPN) werkte dit allemaal vlekkeloos.

Ik las op 't internet vaker dit type probleem met de zyxel routers.

Zit t in firewall/port forwarding/firmware/settings?

Tommie van Odido 15 dagen geleden

Hi @kjiratsiekoedel, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic begonnen bent. Ik kijk graag met je mee, ik wil natuurlijk dat je apparaten vlekkeloos verbinding maken met het modem. Daarom ben ik meteen voor je aan de slag gegaan en heb ik een aantal instellingen op het modem veranderd. Ik heb namelijk WPA-3 op WPA-2 gezet (Let op, hierdoor kunnen sommige apparaten geen verbinding meer maken omdat “WPA-3 vereist is”, stel je krijgt deze melding, vergeet het netwerk dan volledig en verbind opnieuw met je netwerk) en ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Zou je eens kunnen kijken of je nu wel een verbinding tot stand krijgt?  

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @kjiratsiekoedel, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic begonnen bent. Ik kijk graag met je mee, ik wil natuurlijk dat je apparaten vlekkeloos verbinding maken met het modem. Daarom ben ik meteen voor je aan de slag gegaan en heb ik een aantal instellingen op het modem veranderd. Ik heb namelijk WPA-3 op WPA-2 gezet (Let op, hierdoor kunnen sommige apparaten geen verbinding meer maken omdat “WPA-3 vereist is”, stel je krijgt deze melding, vergeet het netwerk dan volledig en verbind opnieuw met je netwerk) en ik heb Wifi 6 uitgeschakeld. Zou je eens kunnen kijken of je nu wel een verbinding tot stand krijgt?  

Dank!

Bedoel je op Huawei glasvezel modem of de Zyxel router?

 

T maakt in in ieder geval geen verschil. Ik gebruik de wifi van het de router ook niet. Wifi gaat via de accesspoints.

 

Mijn netwerk:

Glasvezel - odido Huawei modem - odido zyxel ex5601-t1 router - Linksys lgs124p switch - Aruba IAP205 (6x)

Reputatie 7
Badge +9

Zit de Sonos op Wifi of bekabeld of allebei @kjiratsiekoedel? Ik zie wel 1 Sonos aangesloten op je switch. Zou je deze eens direct op het modem willen aansluiten en dit nogmaals willen testen?  

Reputatie 7
Badge +3

REF: https://community.spotify.com/t5/Other-Podcasts-Partners-etc/Spotify-does-not-see-Sonos/td-p/4977934

Als ik dit lees, dan kan de Sonos en Spotify app niet goed overweg met een Sonos die zowel hard wired als via Wifi is aangesloten in een netwerk.

Denk het proberen waard.

Voor je Chromecast, probeer eens een factory reset om te kijken of dat help (als je dat nog niet gedaan hebt)

https://support.google.com/chromecast/workflow/9865398?hl=en&sjid=10942977606780226378-EU

 

De chromecast is al vervangen. Eerder had ik een chromecast 2018. Die werkte niet meer met de nieuwe router omdat ik er niet meer naar kon casten. Vervangen voor een nieuwe die ook standalone werkt. Dat werkt prima via wifi. Maar casten niet. Een factory reset gaat niet werken, hij kwam al nieuw uit de doos.

 

Sonos:

ik was nog vergeten te zeggen. Spotify connect werkt wel vanaf pc verbonden met LAN kabel. Dan ziet hij Sonos wel.

De reden dat ik 1 speaker hard wired heb is omdat de verbinding dan veel stabieler is. Maar ik zal 'm eens draadloos proberen en direct in de router

 

PS

@Tommie van Odido 
Ik vind t verwarrend dat je de router een modem noemt. Volgens mij bedoel je de zyxel router

Reageer