Ik ervaar 's avonds tussen 20:00 en 22:00 erg lage laadsnelheden van websites. Soms hebben ze zelfs een time-out. Momenteel op 1Gbps glasvezel.
Ping naar de site is stabiel en <10ms. Snelheidstest (wanneer deze wordt geopend) geeft me 900 Mbps down en up.
Meerdere computers/telefoons en browsers doen hetzelfde. Zelfs de tv laadt traag op de playstation store/netflix etc.
Ik gebruik Google DNS-server 8.8.8.8 en probeerde ook ISP-DNS.
Aangezien het elke avond op hetzelfde tijdstip is, is er hoogstwaarschijnlijk een congestieprobleem, hoewel de statistieken dit niet ondersteunen. Het enige symptoom is een trage/niet-bestaande laadsnelheid van de website.
Advies of oplossingen?
Bij voorbaat bedankt, Daniel
Bladzijde 1 / 2
Hoi @schoemie,
Bedankt voor jouw melding! Het viel mij op dat er een aantal klanten traag bekabeld Internet hebben in de avonduren voor een specifieke netwerkbeheerder waar wij mee samenwerken en dit geldt ook voor jouw verbinding. Hiervoor heb ik inmiddels dit topic opgericht: 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet.
Ik houd je daar op de hoogte en ik hoop je snel meer te kunnen vertellen!
Hoi @schoemie,
Zoals te lezen is in de update in het gelinkte topic achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn omdat iedereen op aparte servers zit.
Na uitgebreid uitpluizen van je verbinding willen wij je daarom aanraden om een fabrieks reset op het modem uit te voeren: Factory reset modem (fabrieksreset).
De verbinding zou zich hiermee moeten herpakken en herstellen. Mocht je toch nog problemen ervaren, geef het gerust aan want hoe dan ook wil en ga ik dit voor je oplossen!
Hoi @Cal,
Bedankt voor het onderzoek tot nu toe, het lijkt inderdaad een zeldzaam probleem te zijn.
Ik zal de fabrieksinstellingen herstellen en u het resultaat laten weten.
Hoi @Cal,
Ik heb een fabrieksreset geprobeerd, het probleem is nog steeds hetzelfde, 19:40 uur en het internet is super traag.
Hoi @schoemie, kun je een aantal speedtests uitvoeren en de resultaten hiervan plakken in dit topic? Graag op de volgende manier, alsjeblieft:
Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.
- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren - Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen - De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken - Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests. - Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is) - Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster - Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?
Graag kijk ik of we bepaalde boosdoeners kunnen halen uit de tests.
Hoi @Jason,
Hieronder vindt je een screenshot van de snelheidstest, zoals vermeld in mijn oorspronkelijke bericht komen alle conventionele tests schoon terug, er zijn geen wijzigingen in mijn setup behalve verhuizen en een nieuwe glasvezel verbinding van T-mobile ontvangen, nu heb ik dit probleem elke avond en mijn werk heeft hier enorm onder te lijden.
Het is ook erg frustrerend dat dit forum de enige echte manier is om technische hulp te krijgen.
Ik ga je geen screenshots van taskmanager geven omdat het niet relevant is voor het probleem, ik werk zelf als netwerk/IT-specialist, dus ik weet dat dit een probleem is boven mijn router/netwerk en zeker niet op mijn apparaten. Ze hebben allemaal dezelfde symptomen van traag laden/oplossen van websites en services (19:40PM tot 22:00PM), terwijl mijn verbindingsdoorvoer, latentie, jitter enz. allemaal tegelijkertijd normaal zijn.
Zodra ik verbinding maak met mijn mobiele hotspot laadt alles weer normaal en met spoed. Er is duidelijk iets mis bij jullie.
Tests uitgevoerd tijdens de periode waarin ik mijn probleem ervaar.
Spoed test
Mijn DNS server:
Dit is hoe een normale site ongeveer 15 seconden vastloopt voordat hij soms zelfs een time-out geeft. Hetzelfde op alle apparaten in huis (wifi en bekabelde combinatie):
Tracert:
Een van deze veroorzaakt de problemen
3 9 ms 6 ms 6 ms 1-216-209-87.ftth.glasoperator.nl 987.209.216.1] 4 12 ms 11 ms 11 ms 10.10.12.85 5 13 ms 13 ms 12 ms 10.226.4.8 6 13 ms 12 ms 12 ms 10.226.4.6
Een van deze veroorzaakt de problemen:
3 9 ms 6 ms 6 ms 1-216-209-87.ftth.glasoperator.nl a87.209.216.1] 4 12 ms 11 ms 11 ms 10.10.12.85 5 13 ms 13 ms 12 ms 10.226.4.8 6 13 ms 12 ms 12 ms 10.226.4.6
Hoi @Jason,
Hieronder vindt je een screenshot van de snelheidstest, zoals vermeld in mijn oorspronkelijke bericht komen alle conventionele tests schoon terug, er zijn geen wijzigingen in mijn setup behalve verhuizen en een nieuwe glasvezel verbinding van T-mobile ontvangen, nu heb ik dit probleem elke avond en mijn werk heeft hier enorm onder te lijden.
Het is ook erg frustrerend dat dit forum de enige echte manier is om technische hulp te krijgen.
Je snelheidstesten zijn schoon, je traceroute is schoon, die laten geen problemen zien.. Doe eens een ping en een traceroute naar dezelfde host die traag is op het moment dat het probleem optreedt? Probeer voor je probeert te verbinden overigens eerst een nslookup om te zien hoe lang die duurt?
En ja, de technische hulp hier moet komen van medeklanten.
Nu wil ik geen slapende honden wakker maken maar als ik een trace doe naar de url uit je screenshot zie ik e.a. weer via de dtag lopen. Misschien dat dat er wat mee te maken kan hebben. Hier zijn in het verleden ook al problemen mee geweest.
traceroute to mijnobvion.nl (188.202.129.148), 64 hops max, 52 byte packets 1 router (172.16.16.1) 7.576 ms 2.598 ms 3.319 ms 2 1-128-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.128.1) 3.613 ms 3.677 ms 3.605 ms 3 10.10.80.102 (10.10.80.102) 5.203 ms 5.020 ms 5.271 ms 4 10.226.4.8 (10.226.4.8) 6.159 ms 6.055 ms 5.098 ms 5 dtag-gw.adr.cw.net (195.2.29.98) 10.362 ms 10.094 ms 10.264 ms 6 217.161.98.238 (217.161.98.238) 6.470 ms 6.201 ms 7.107 ms 7 dtag-gw.adr.cw.net (195.2.29.98) 9.995 ms 10.392 ms 9.934 ms 8 * * * 9 * * * 10 * * * 11 static.kpn.net (188.202.129.148) 26.368 ms 16.946 ms 16.639 ms
Gezien T-Mobile blijft volhouden om rfc-1918 adressen te laten zien in publieke traces kan ik niet helemaal zien wat er gebeurt.
Hoi @schoemie, bedankt voor de uitgebreide meetgegevens, dit maakt het mogelijk om bepaalde zaken uit te sluiten! Graag stuur ik een specialistische Guidion monteur naar je toe om de glasvezelaansluiting na te kijken. De monteur zal daarnaast ook reserve bekabeling en apparatuur meenemen om het probleem effectief aan te pakken. Om een afspraak te maken ontvang je spoedig een SMS en een email van Guidion waarin je hun digitale agenda kan terugvinden.
Mocht er nog iets spelen, laat het gerust weten. Ik weet zeker dat de monteur veel voor je kan betekenen en ik hoop dat je Guidion snel kan treffen!
Stuur die monteur dan ook in de avonduren want overdag werkt alles goed.
Hi @vjslof, sommige monteurs kunnen ook in de avond langskomen! Dit is alleen niet overal mogelijk, omdat niet elke monteur een tijdslot in de avond aanbiedt jammer genoeg.
Nu wil ik geen slapende honden wakker maken maar als ik een trace doe naar de url uit je screenshot zie ik e.a. weer via de dtag lopen. Misschien dat dat er wat mee te maken kan hebben. Hier zijn in het verleden ook al problemen mee geweest.
traceroute to mijnobvion.nl (188.202.129.148), 64 hops max, 52 byte packets 1 router (172.16.16.1) 7.576 ms 2.598 ms 3.319 ms 2 1-128-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.128.1) 3.613 ms 3.677 ms 3.605 ms 3 10.10.80.102 (10.10.80.102) 5.203 ms 5.020 ms 5.271 ms 4 10.226.4.8 (10.226.4.8) 6.159 ms 6.055 ms 5.098 ms 5 dtag-gw.adr.cw.net (195.2.29.98) 10.362 ms 10.094 ms 10.264 ms 6 217.161.98.238 (217.161.98.238) 6.470 ms 6.201 ms 7.107 ms 7 dtag-gw.adr.cw.net (195.2.29.98) 9.995 ms 10.392 ms 9.934 ms 8 * * * 9 * * * 10 * * * 11 static.kpn.net (188.202.129.148) 26.368 ms 16.946 ms 16.639 ms
Gezien T-Mobile blijft volhouden om rfc-1918 adressen te laten zien in publieke traces kan ik niet helemaal zien wat er gebeurt.
Een dtag-gw in een hostname zegt niet dat je via Duitsland gaat.
Wel is het opmerkelijk dat hop 5 en 7 dezelfde zijn (ik zie dat ook in een trace die ik deed)… Ik weet niet hoe dat komt. Die 195.2.29.98 en 217.161.98.238 hops zijn van Cable en wireless oftewel Vodaphone.uk. Hoe dan ook, je kunt niets zeggen over routing via DTAG. En gezien het feit dat Obvion (static.kpn.net) in Best zit, zou het ook nog best wel eens kunnen dat deze routering inderdaad via Duitsland loopt. En het gebruik van RFC1918 voor routering binnen het eigen netwerk bespaart gewoon publieke IPv4 adressen. Zegt allemaal niet zo veel voor zo ver ik kan zien
Is dit inmiddels opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleem, en na twee maanden is het nog steeds niet verholpen...
Hoi @ErikHo, ik hoop dat je snel een positief antwoord ontvangt van de specialisten! Mag ik je vragen om het vanaf nu alsjeblieft op maximaal één topic te houden wanneer je hetzelfde onderwerp aansnijdt? Zo houden we het overzichtelijk en kunnen we je nog sneller assistentie bieden. Dankjewel! We pakken het verder op in je andere topic: Traag internet na 20u | T-Mobile Community.
@ErikHo Indien het een vergissing is, negeer mijn bericht, maar mocht je wat willen zeggen, voel je dan meer dan vrij om het hieronder alsnog te plaatsen!
Hoi @ErikHo, ik hoop dat je snel een positief antwoord ontvangt van de specialisten! Mag ik je vragen om het vanaf nu alsjeblieft op maximaal één topic te houden wanneer je hetzelfde onderwerp aansnijdt? Zo houden we het overzichtelijk en kunnen we je nog sneller assistentie bieden. Dankjewel! We pakken het verder op in je andere topic: Traag internet na 20u | T-Mobile Community.
Ja, dit voelt een beetje betuttelend, of alsof je wilt voorkomen dat ik ook bij anderen laat weten dat het probleem meer voorkomt en niet wordt opgelost. Ik snap niet zo goed waarom ik niet bij andere topics mag vragen hoe het er voor staat, zodat ik wellicht zicht krijg op de oorzaak, of wanneer ik verbetering in mijn geval kan verwachten,.
Hi @ErikHo, goed dat je dit aangeeft! Het is zeker niet zo dat we willen voorkomen dat het bij andere topics wordt opgelost - integendeel. Zo ben je er helemaal vrij in om enkel te vragen of het in een ander topic is opgelost. Maar door aan te geven dat het bij jou nog niet is opgelost, wordt dit gezien als spammen (wat in strijd is met de huisregels) en is het het verstandigst om het bij één reactie te houden om zo sneller geholpen te worden. Ik hoop dat je hier begrip voor hebt. We willen namelijk niets liever dan je zo goed mogelijk helpen.
Hoi,
Dit probleem is nog steeds aan de gang, het is ongeveer een week iets verbeterd, sindsdien is het elke avond nog steeds hetzelfde probleem.
Er was al een technicus die langskwam, hij vond geen enkel probleem, volgens mijn oorspronkelijke bericht en zelfdiagnose, er zijn geen indicaties van problemen wanneer je de gewone probleemoplossing uitvoert, d.w.z. snelheidstest, latentiecontroles enz.
Deze technicus beweerde ook dat de glasvezel aansluiting eigendom is van KPN en hij nam contact met hen op, geen problemen gevonden.
Er is een ander probleem dat dit veroorzaakt en dat niet binnen de grenzen van mijn huis ligt. Het probleem begint strikt elke avond vanaf 20.00 uur en duurt tot ongeveer 22.30 uur. Dit is de piektijd waarvan we verwachten dat internet werkt!
Alle andere momenten van de dag is er geen enkel probleem. Dit heeft duidelijk te maken met iets dat op dit tijdstip van de nacht op de infrastructuur of route gebeurt.
Het heeft ook geen zin om T-mobile klantenservice te bellen omdat ze blijven zeggen dat het een probleem is met mijn wifi of router, wat niet het geval is. We hebben nu twee verschillende routers geprobeerd en meerdere fabrieksresets uitgevoerd. Ik raak nu ook veel sneller mijn mobiele data kwijt omdat ik het elke avond moet gebruiken.
Super vervelende situatie...
Dank voor je reactie! Inmiddels zijn wij zelf overgestapt op een andere provider, want het probleem werd maar niet opgelost binnen redelijke tijd.
Succes in ieder geval, ik hoop dat ze het snel op weten te lossen. Heel vervelend!
Hi @schoemie bedankt dat je dit aankaart. Ik heb zojuist een lijnmeting gedaan, daar zie ik een te hoge demping op het ONT. Dit kan voor de verstoring zorgen. Ik heb dit doorgezet naar onze techneuten. Als er een monteur langs moet komen, ontvang je hier bericht over om een afspraak in te plannen. We wachten hun antwoord af. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust.
Wat ik ook heb opgemerkt, is dat onze mobiele telefoons die ook met T-Mobile zijn, het signaal verliezen tegelijkertijd dat de glasvezelverbinding problemen geeft, wat vreemd is. Dit duurt van ongeveer 20:00 tot 22:30.
Ik heb dit echt nodig opgelost. Ik probeer momenteel een andere provider en als dit probleem niet wordt opgelost, zal ik overgaan.
Wat ik ook heb opgemerkt, is dat onze mobiele telefoons die ook met T-Mobile zijn, het signaal verliezen tegelijkertijd dat de glasvezelverbinding problemen geeft, wat vreemd is. Dit duurt van ongeveer 20:00 tot 22:30.
Ik heb dit echt nodig opgelost. Ik probeer momenteel een andere provider en als dit probleem niet wordt opgelost, zal ik overgaan.
Gebruiken die telefoons op dat moment van uitvallen WIFI? Als dat het geval is is dat heel logisch: je WIFI werkt over de internet verbinding die van dezelfde glasvezel gebruik maakt. Ik hoop voor je dat er snel een monteur gestuurd wordt en die het probleem met demping kan oplossen.
De monteur was hier om de kwestie te onderzoeken, hij heeft een serviceverzoek aangemaakt bij KPN om het dempingsprobleem te onderzoeken, sindsdien is er niets meer gebeurd, zelfde probleem. Elke avond om 20:20 uur wordt het internet onbruikbaar tot 23:00 uur.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.