Merken mensen wel eens problemen met het streamen van YouTube en/of het downloaden van grotere bestanden van Google Drive?
Bestanden downloaden groter dan 10 MB lukt mij gewoon niet bij Google Drive en YouTube kijken gaat bij ons regelmatig zo:
Ik heb hier denk ik al zo'n twee jaar last van (misschien sinds het DTAG debacle?) maar kan ook al langer zijn. Er zijn periodes geweest dat het beter ging; maar momenteel is het weer huilen met de pet op.
Wellicht is er nog een relatie met de andere netwerkproblemen bij TMT:
Sindsdien heb ik er wel weer meer last van.
Bladzijde 1 / 2
Issue speelt al langere tijd, al maanden of wellicht jaren. Ik heb zelf dit probleem altijd al gehad sinds ik bij T-Mobile zit (maar dacht eerst dat het bij Google lag of eigen netwerk).
Zie ook:
Ik zie nog geen reactie vanuit T-Mobile. Inmiddels is het “VPN issue” (kapotte netwerkkaart bij AMS-IX) opgelost, maar dit issue speelt nog bij mij (en wellicht anderen?).
Hi @giljam, bedankt voor het aankaarten van dit issue en top om te lezen dat jij ook goed de andere topics in de gaten houdt! Omdat dit probleem nog steeds bij jou speelt, wil ik jou hier graag verder mee helpen. Wanneer jij met een mobiele telefoon via een 3G of 4G netwerk YouTube streamt, heb jij dan ook deze zelfde problemen? Hetzelfde geldt voor Google Drive, ervaar jij deze problemen ook als jij van de Wifi af gaat?
Zo ja, zou jij het volgende dan willen doen? Wil jij de PC of laptop eens opstarten in veilige modus?
Bij Apple doe je dat door te drukken op de aan/uit-knop. Zodra je het opstartgeluid hoort, houd je de shift-toets ingedrukt. Je moet de shift-toets zo snel mogelijk na, en niet voor, het horen van het opstartgeluid ingedrukt houden. Houd de shift-toets ingedrukt wanneer je het grijze Apple-pictogram en de voortgangsindicator (draaiend tandwieltje) ziet.
Bij Windows doe je dit als volgt. Druk op Windows-key en tegelijk op R. De ‘uitvoeren’ functie wordt nu gestart. Geef de opdracht ‘msconfig’ en druk op OK. Druk op ‘Computer opstarten’, selecteer de optie ‘Opstarten in veilige modus’ en selecteer ‘Netwerk’.
Ik hoor heel graag van je, zodat ik dit verder voor jou kan onderzoeken. Ik wil dit namelijk gefixt hebben!
Het probleem speelt op alle devices. Als ik op een telefoon Wifi uitschakel en dus via 4G doorga is het probleem gelijk opgelost. Hetzelfde op de laptop: bekabeld en via WiFi heb ik problemen; zodra ik overschakel naar naar een 4G hotspot is het probleem weg. Het probleem is ook opgelost zodra ik een VPN aanzet. Het probleem lijkt dus echt binnen het T-Mobile netwerk te zitten.
Het downloaden van “grote” bestanden van Google Drive is heel voorspelbaar en makkelijk te reproduceren. Het traag werken van Google Drive en het alsmaar bufferen van Youtube is minder voorspelbaar. Dit wisselt ook van dag tot dag. 's avonds lijkt dit slechter te werken dan 's ochtends. Vanmiddag was Google Drive erg traag. Toen ik de VPN aan zette (Surfshark) ging het opeens een stuk soepeler/sneller).
Ik heb een testsite gevonden om de connectie naar Google Cloud te testen. Daar blijkt ook uit dat de connectie via T-Mobile Thuis Glasvezel heel slecht werkt:
Via 4G heb ik hier geen last van.
Ander apparaat, zelfde issue:
Gek genoeg lijkt het vanaf een Mac wel goed te gaan. Mogelijk omdat daar een andere TTL wordt gebruikt. Mogelijk wordt het dataverkeer ergens via het T-Mobile thuis netwerk te snel de nek omgedraaid of juist niet. Het is niet mijn specialisme. Ik hoop dat een netwerkspecialist van T-Mobile hier iets meer over kan vertellen.
Nu weet ik helaas ook dat die niet inloggen op dit forum. @Lisa , @Jason , @Sander , @Boris , kunnen jullue bovenstaande gegevens s.v.p. doorsturen naar een netwerkspecialist zodat het onderzocht en opgelost kan worden?
Het is leuk dat ik maandelijks compensatie kan krijgen en dus niets voor mijn internet verbinding hoef te betalen. Maar het is een hoop gedoe en ik zou liever een goed werkende internetverbinding hebben.
Hi @giljam, dankjewel voor jouw uitgebreide terugkoppeling! Ik wil jou graag laten weten dat jouw problemen momenteel in onderzoek zijn door onze technische dienst. Ik heb meteen het onderzoek aangevuld met de extra informatie die jij hierboven hebt gegeven, zodat ook dit meegenomen kan worden. Zelf houd ik de uitkomst goed voor jou in de gaten, zodat ik jou op de hoogte kan houden met eventuele updates. Hopelijk kan ik jou snel van goed nieuws voorzien en mededelen dat dit defintief kan worden opgelost. I'll keep you posted!
Ok, bedankt!
Ook via Webmail heb ik problemen met de connectie naar Google via T-Mobile thuis; bijlages worden niet meer geopend. Zodra ik de internetverbinding over VPN laat lopen en opnieuw de mail open zie ik de bijlages wel. Geldt voor alle Windows devices.
Ook via Hotspot gaat het goed. Alleen rechtstreeks over het T-Mobile (Thuis) netwerk werkt het niet
n.b. nog even goed om te vermelden: Alle netwerkapparatuur, inclusief het Draytek modem van T-Mobile zijn al een keer vervangen.
Is er al een update?
Hi @giljam, heel graag gedaan! Ook de andere aanvullingen heb ik toegevoegd aan het onderzoek. Ik heb jammer genoeg nog geen update, maar ik check dit dagelijks voor je. Ik heb vanmiddag hiervoor navraag gedaan bij een collega van de technische dienst, omdat ik jou graag zo snel mogelijk meer duidelijkheid wil geven. Weet dus dat er nog steeds aan wordt gewerkt en dat jij de eerste bent die wat hoort als ik de uitkomst van het onderzoek zie.
Hi @giljam, zoals je weet houd ik nog steeds dagelijks de status voor jou in de gaten! Er wordt aankomende week door een andere afdeling weer met een paar extra ogen naar jouw case gekeken. Ik had graag gewild dat ik jou al eerder had kunnen voorzien van een duidelijke update, maar er wordt nog steeds druk aan gewerkt. Zou jij aan mij kunnen laten weten of jij halverwege deze week opeens wat verbeteringen hebt gemerkt? Ik heb zojuist van een collega doorgekregen dat er iets is gebeurd in het netwerk wat positief voor jou zou moeten zijn uitgevallen. De dienstverlening verloopt nu namelijk via een andere verbinding sinds deze week. Ik hoor het heel graag van je en duim dat jij verbeteringen merkt!
Nee, helaas niet.. Sterker nog. Het lijkt zelfs iets erger geworden te zijn.. Downloaden van Google Drive stopt nu al na 2,5 MB ipv na 10 MB. Openen van Google Drive gaat ook langzamer en ik zie meer problemen binnen GMail (plaatjes die niet goed willen laden bij het doorsturen van e-mails).
Hi @giljam, ik baal ervan om te horen dat het juist erger lijkt geworden! Fijn dat jij dit gelijk doorgeeft, want ik heb dit dan ook gelijk weer teruggekoppeld. Ik heb ook navraag gedaan wanneer er wordt verwacht dat dit onderzoek is afgerond, dan heb jij namelijk ook meer duidelijkheid. Zodra ik hier een reactie op heb, dan laat ik dat aan je weten. Ik zit er in ieder geval bovenop om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen !
Bedankt!
Vanmorgen te horen gekregen dat bijlages niet goed in de mail zaten. Als ik de mail via VPN of Hotspot verstuur heb ik dat probleem niet. Ook Google Drive werkte dit weekend weer niet goed.
Goedendag!
Is er deze week nog een update?
Hi @giljam, allereerst echt onwijs bedankt voor jouw engelengeduld! Ik heb nog geen terugkoppeling gekregen, dus ik heb dit vanochtend direct weer bij een collega uitgevraagd. Ook heb ik vorige week weer jouw aanvullingen aan het onderzoek toegevoegd. Ik houd dus nog steeds goed voor je in de gaten hoe het onderzoek verloopt. Als ik iets hoor, dan laat ik dat hier gelijk weten. Ik wil jou graag zo snel mogelijk van een heldere en fijne uitkomst voorzien, dus ik hoop dat het onderzoek bijna voltooid is.
ok!
Hi @giljam, ik geef jou graag een korte update! Het onderzoek duurt namelijk al enige tijd en hier wil ik je graag wat toelichting over geven. De technische dienst heeft dit issue doorgezet naar een andere afdeling die over complexere netwerk issues gaat. Er waren meerdere voorbeelden nodig om dit volledig door te kunnen zetten, omdat er voor één persoon niet een heel onderzoek wordt gestart. Er reageerden hier weinig mensen op, omdat hier verder geen klachten over binnenkwamen aangezien niet iedereen bekend is met het gebruik van een eigen server. Uiteindelijk is dit allemaal eerst met iemand bekeken en vervolgens is dit toch doorgezet, omdat we dit met man (en vrouw haha) en macht willen doorzetten. Weet dat ik dus nog steeds dagelijks check of het onderzoek al helemaal is voltooid. Hopelijk heb jij zo iets meer duidelijkheid!
Hi @giljam, daar ben ik weer! Ik heb een update binnengekregen van mijn collega's van de technische dienst. Zou jij de volgende stappen kunnen uitvoeren:
Wil jij een factory reset van het modem uitvoeren? In dit topic lees jij hoe jij dit kunt doen.
Zou jij alle apparaten kunnen loskoppelen en daarna nogmaals kunnen testen met een bekabelde verbinding?
Tot slot wil ik je vragen of jij een IPConfig / all in Command prompt kunt sturen. Als jij dan op enter drukt, dan kan onze technische dienst alle apparaten inzien.
Laat jij het mij weten of jij hiermee uit de voeten kunt?
Bedankt dat het weer opgepakt wordt.. Het is vanavond weer echt drama. Iets van Youtube kijken is gewoon gaat gewoon bijna niet. Per minuut moet ie meerdere keren bufferen.
Ik snap het nut van de vragen niet. Het modem is nl. al compleet vervangen door T-Mobile./ Guideon. Ik heb al mijn interne netwerkapparatuur al vervangen en het probleem speelt op alle apparaten. Met een ipconfig zie je dan welk IP adres ik toegewezen heb gekregen. Dat is gewoon het IP adres wat ik heb ingesteld in mijn Unifi configuratie.
Vandaag is de stroom er af geweest, dus alles is weer eens volledig gereset.
Aan de snelheid ligt het ook niet. Zodra ik het verkeer routeer via een VPN van Surfshark draait alles soepel. Maar zodra ik terugschakel naar de routering via het T-Mobile Glasvezel netwerk is het gelijk weer drama.
Ik heb zelf nog eens verder gezocht en geexperimenteerd.
Het lijkt er op dat het probleem vooral speelt bij de combinatie van het QUIC protocol i.c.m. het T-Mobile glasvezel netwerk.
Als ik in Google Chrome via chrome://flags het QUIC protocol disable, lijken de problemen opgelost of een stuk minder groot te zijn. Ik kan in ieder geval weer “grote” bestanden downloaden (miilseconden ipv dat ie na een aantal seconden afbreekt), Youtube streamen gaat tot 4k goed (8k blijft haperen, terwijl dat toch ook zonder problemen zou moeten gaan met een downstream van 850 - 900mbps), en de Google Server test geeft minder fouten/timeouts.
Wellicht omdat jullie iets van DPI op de pakketjes doen om te analyseren waar het verkeer heen gerouteerd moet worden, oid dat dat te veel tijd kost waardoor het verkeer te langzaam wordt?
Hi @giljam, heel erg bedankt voor je terugkoppeling! Tof om te lezen dat jij zelf ook druk bezig bent geweest met testen. Ik wil je graag laten weten dat ik al jouw aanvullingen weer heb doorgezet naar mijn collega. Wat fijn om te horen dat het al wel beter lijkt te gaan als jij het QUIC protocol disablet, yay. Ik heb jouw vragen doorgezet en laat hier zo snel mogelijk het antwoord op weten. Ik wil je namelijk van een zo duidelijk mogelijk antwoord voorzien!
Het gaat wel beter met QUIC uitgeschakeld; maar dat kan alleen vanuit de browser. Vanuit een app op de telefoon of vanaf de AppleTV kan ik dat niet uitschakelen, dus het is helaas geen oplossing.
Hi @giljam, zoals ik eerder ook aangaf in mijn privébericht heb ik al jouw bevindingen meteen doorgezet naar de technische dienst. Momenteel is het issue nog steeds in onderzoek, maar ik heb gevraagd of er al een kleine update mogelijk is. Ik heb mijn collega verzocht of ik die update vanmiddag voor het weekend zou kunnen krijgen, dus zodra ik hier een reactie op heb dan laat ik dat hier weer weten. Dan heb jij namelijk meer duidelijkheid. Ik wil dat er zo snel mogelijk een oplossing komt, waarmee al jouw problemen voorgoed zijn verdwenen!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.