Skip to main content

XGS-PON module t.b.v. SFP+ module UDM-Pro

  • 17 June 2024
  • 4 reacties
  • 250 Bekeken

Hallo,

 

Ik had voorheen een internet-only glasvezel-abonnement bij Tweak. Hierbij ging de glasvezelkabel rechtstreeks, middel een SFP+ module, mijn UDM-Pro in. Dit werkte altijd super!

 

Aangezien Tweak overgenomen is door Odido, de keuze gemaakt om over te stappen naar Odido. Vooraf wel eerst navraag gedaan bij de klantenservice, omtrent de mogelijkheden/beperkingen. Er werd verteld dat het bij Odido ook mogelijk was je eigen modem/router te gebruiken, waarbij de glasvezelkabel rechtstreeks op de UDM-Pro werd aangesloten. Er diende enkel wat aanpassingen gedaan te worden in de UDM-Pro, om hetgeen werkend te krijgen.

 

Vandaag is alles aangesloten door Guidion. Echter bleek het gebruik van de XGS-PON module noodzakelijk, om hetgeen werkend te krijgen. Iets wat vooraf niet medegedeeld is.

 

Erg teleurstellend en voor mijn beleving raar/niet noodzakelijk, aangezien de gehele infra identiek is gebleven t.o.v. Tweak.

 

Waarom zit er überhaupt deze module tussen bij Odido, terwijl bij Tweak dit niet het geval was? Is er een oplossing deze XGS-PON niet te hoeven te plaatsen (bijvoorbeeld geïntegreerd in de SFP+ module)?

 

Groeten,

 

Mark

4 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MarkRoks, heel hartelijk welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

De SFP-module zit bij de T-75 (het Zyxel modem) niet ingebouwd en dient daarom voorzien te worden van een ondersteund(e) ONT/mediaconverter. Het is niet mogelijk om zoals vroeger bijvoorbeeld met een Draytek Vigor modem meteen op het FTU aan te sluiten. Wellicht dat dit in de toekomst verandert, maar niet op korte termijn.

Mocht je nog andere vragen hebben, dan ben je meer dan welkom om alles na te gaan! 😄

 

 

P.s. sorry voor de veel te late reactie. Jouw topic is tussen wal en schip beland en was niet-gecategoriseerd. 

Hallo Jason,

 

Ik begrijp het bovenstaande niet helemaal….

 

Dit aangezien ik een Unifi UDM-Pro gebruik en erin de reactie gesproken wordt over Zyxel en Draytek Vigor modem.

 

Ik gebruik in het geheel geen modem/router van Odido en enkel het OMT-kastje wat er geleverd is.

 

Het gaat mij om de mogelijkheid het OMT-kastje geheel te laten vervallen en de glasvezel rechtstreeks in mijn UDM-Pro aan te sluiten, zoals het voorheen bij Tweak geregeld was.

 

Ik begrijp dat er een speciale SFP+ module hiervoor benodigd is. En zou graag willen weten welke erop de UDM-Pro aangesloten kan worden op Odido (middels het ODF-netwerk) en wat eraan administratieve kant bij Odido geregeld dient te worden?

Reputatie 7
Badge +16

Excuses, ik begreep je vraag verkeerd - dat was niet mijn intentie! Je kunt een eigen modem en/of managed switch gebruiken en daar een ONT van Odido op aansluiten. Op XGS is echter nog niet mogelijk om een volledig eigen ONT/sfp-module te gebruiken (voor zover ik weet). 

 

@Waqqas Leg ik het zo goed uit of heb jij een betere beschrijving? 

@MarkRoks Hoi

Je kunt het vinden in dit topic.

 

Reageer