Skip to main content

WX5600 werkt niet bekabeld achter netwerk switch

  • 24 april 2025
  • 1 reactie
  • 13 Bekeken

Mijn nieuwe wifi punt, welke ik boven op de bovenverdieping heb staan, werkt niet goed wanneer ik deze bekabeld aansluit. De snelheid ligt dan tussen de 0 en 10 mbps. draadloos haal ik wel hogere snelheden maar niet optimaal. Wanneer ik een laptop bekabeld aansluit op dezelfde poort in de wand dan zijn de snelheden wel optimaal dus de kabels lijken in orde.

De situatie is als volgt;

Vanuit de router t56 in de woonkamer gaat een kabel terug naar de meterkast

Daar via een netgear gs105 Switch de Hue bridge en de utp kabel naar de bovenverdieping verbonden

Boven komt dus wel een goed signaal binnen. Getest met laptop en het oude wifi punt welke bekabeld goed werken.

Wifi punt geeft wel de juiste lampjes weer (oranje, groen, groen) maar geeft dan dus extreem lage snelheden. Een reset van zowel de router als het wifi punt geeft geen verbetering.

Beneden werkt de wifi wel naar behoren.

Uitgelichte reactie

24 april 2025

kheinst schreef:

Wanneer ik een laptop bekabeld aansluit op dezelfde poort in de wand dan zijn de snelheden wel optimaal dus de kabels lijken in orde.

Sluit je de laptop dan aan met hetzelfde kabeltje naar de wand als dat je deed met het wifi punt. Want het kan dus ook in dat stukje kabel liggen.

kheinst schreef:

Daar via een netgear gs105 Switch de Hue bridge en de utp kabel naar de bovenverdieping verbonden

Ik meende dat de GS105 wel IEEE 1905.1 ondersteunde (voor de backhaul van de mesh). Maar je zou dat nog even kunnen controleren. Heb je e.v. een andere (misschien TP-Link) switch?

Je zegt n.l. wel dat het internet goed boven komt, maar een mesh systeem gebruikt niet het normale internet signaal maar creëert een eigen protocol over die kabel om met de wifi punten te communiceren.

kheinst schreef:

Boven komt dus wel een goed signaal binnen. Getest met laptop en het oude wifi punt welke bekabeld goed werken.

Wat was het oude wifi punt? Ook een WX5600? Op dezelfde router? Heb je EasyMesh goed aanstaan?

kheinst schreef:

Wifi punt geeft wel de juiste lampjes weer (oranje, groen, groen) maar geeft dan dus extreem lage snelheden. Een reset van zowel de router als het wifi punt geeft geen verbetering.

Heb je ook in de app gekeken wat de status is van het mesh systeem?

Ik zou ook willen zeggen… probeer eens een kabel direct van de router naar het wifi punt, zonder iets ertussen, maar ik kan me voorstellen dat je geen lange kabel los hebt liggen om dat te proberen.

1 reactie

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1148 reacties
  • 24 april 2025
kheinst schreef:

Wanneer ik een laptop bekabeld aansluit op dezelfde poort in de wand dan zijn de snelheden wel optimaal dus de kabels lijken in orde.

Sluit je de laptop dan aan met hetzelfde kabeltje naar de wand als dat je deed met het wifi punt. Want het kan dus ook in dat stukje kabel liggen.

kheinst schreef:

Daar via een netgear gs105 Switch de Hue bridge en de utp kabel naar de bovenverdieping verbonden

Ik meende dat de GS105 wel IEEE 1905.1 ondersteunde (voor de backhaul van de mesh). Maar je zou dat nog even kunnen controleren. Heb je e.v. een andere (misschien TP-Link) switch?

Je zegt n.l. wel dat het internet goed boven komt, maar een mesh systeem gebruikt niet het normale internet signaal maar creëert een eigen protocol over die kabel om met de wifi punten te communiceren.

kheinst schreef:

Boven komt dus wel een goed signaal binnen. Getest met laptop en het oude wifi punt welke bekabeld goed werken.

Wat was het oude wifi punt? Ook een WX5600? Op dezelfde router? Heb je EasyMesh goed aanstaan?

kheinst schreef:

Wifi punt geeft wel de juiste lampjes weer (oranje, groen, groen) maar geeft dan dus extreem lage snelheden. Een reset van zowel de router als het wifi punt geeft geen verbetering.

Heb je ook in de app gekeken wat de status is van het mesh systeem?

Ik zou ook willen zeggen… probeer eens een kabel direct van de router naar het wifi punt, zonder iets ertussen, maar ik kan me voorstellen dat je geen lange kabel los hebt liggen om dat te proberen.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen