Skip to main content
Beantwoord

wifi en bedraad komt niet boven 400mb met 2gig aansluiting

  • 29 June 2024
  • 12 reacties
  • 154 Bekeken

Sinds 2 weken hebben we Odido met 2gig aansluiting. Helaas bedraad en draadloos is de snelheid bijzonder laag. Deze komt bedraad en draadloos met veel pijn en moeite niet hoger dan 400mb. Hiervoor had ik ziggo met 1gig, snelheid wifi was dan 8a900mb. Heb de Zyxel t-56 en 3 wifi punten. Maar de snelheid is bijzonder traag. Kanaal ook al aangepast, en alle stappen van herstart en herinstallatie opnieuw uitgevoerd. Betwijfel of aansluiting wel juist is gedaan, kan dit op afstand worden door gemeten? Kabel die meegeleverd is, heb ik vervangen voor cat7, best bijzonder, je levert 2gig aansluiting maar levert modem uit met cat5 kabel, kabel kan niet meer dan 1gig en aansluiting is 2gig. Dus dit is veranderd. Kunnen jullie op afstand eea uitlezen en controleren of snelheid klopt? Alvast mijn dank.

12 reacties

Reputatie 3

Als je bedraad niet boven de 400 Mbps uitkomt heeft naar de WiFi kijken verder geen enkele zin. Dus laat draadloos even buiten beschouwing.

Sluit je bedraad een snel en modern apparaat aan (en liefst ook als enige apparaat, dus geen andere draadloze en bedrade verbindingen)? Dat is de enige manier om te testen.

Gebruik bij voorkeur de Odido speedtest, dan heb je ook meteen een relevante server om mee te testen.

Reputatie 3

Bij mij werd het modem geleverd met CAT5e en dat kan snelheden tot 2,5 Gbps aan. https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/n47phn/cat5e_speeds/

Dank voor het meedenken, Dit was voor mij reeds mijn vertrekpunt voor het meten van de snelheid.

ga morgen mij orbi van stal halen en eens testen of dit beter is. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @StefanB80 

Dit moet je aanpassen in de Orbi wanneer je hem rechtstreeks op de ONT aansluit.

@Waqqas dat is niet enige, ook 640 met wlan idee instellen. Dat heb je nodig voor je tv, anders gaat dat niet werken.

met zyxel komt snelheid niet hoger dan 400mb bedraad, dat blijft met zyxel.

 

mag ik vragen welke snelheid jij zelf haalt met welk abonnement ?

Reputatie 7
Badge +15

@StefanB80

VLAN 640 heb je tegenwoordig niet meer nodig, tv kijken gaat ook via VLAN 300.

Ik heb zelf een 100/100 abonnement en ik haal meestal 100-110% van de snelheid via WiFi en bekabeld.

Zonder 640 toe te voegen ging mijn TV niks doen.

alles werkte behalve de tv, na toevoegen werkte het direct. Met mijn orbi haal ik nu 6a700mb. Stuk meer dan met de zyxel. Er zitten er regelmatig 2 op PS5, een op Netflix, dan is enige snelheid wel gewenst. 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @StefanB80, we ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 

Je moet ook 1 wifipunt terugsturen @StefanB80, 3 wifipunten wordt niet ondersteund door het Zyxel modem. Daarnaast kan een Cat5e maar tot 1000 Mbit/s aan. Graag een Cat6a of hoger gebruiken 😉.

@Ishana van Odido Bijzonder verhaal dit, al 1,5 week aan kutten met traag internet, vanavond de zyxel terug gezet en aangesloten aan de kabel voor test voor Odido, opeens haalde ik bedraad 943mb, mijn utp connector is beperkt tot 1000mb, dus dat was prima, nou dan maar de wifi proberen, waar 400mb Max was eerst nu tegen de 1600mb ! Ga van de week de wifi plus en zyxel weer opbouwen, voor nu even weer terugvallen op mijn vertrouwde orbi. 
 

klopt het dat wifi plus niet met 3 punten gaat werken? Moet dan namelijk alternatief vinden omdat de punten nu bedraad naar apparaten gaan welke anders slecht bereik hebben.
 

@TM33 kabel was al vervangen voor cat7, had dat al gezien dat bijgeleverde kabel niet bij abonnement paste welke ik heb, dank voor meedenken 

 

Probeer het eens zonder dat je het 3e wifipunt hebt aangesloten @StefanB80
 

het Zyxel modem ondersteunt een max van 3 AP’s. Het modem is 1, dan kunnen er nog 2 wifipunten bijkomen. Een 3e zal voor verstoring zorgen, bedraad of draadloos. Dat maakt niks uit. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @StefanB80, fijn om te horen dat het de goede kant op gaat met je internet, ik hoop dat de goede trend zich doorzet! Voor het Zyxel modem dat je hebt kan je inderdaad het beste 2 Wifi-punten gebruiken. Voor andere merken raden wij wel 3 Wifi-punten aan. Je kan het Wifi-punt eenvoudig opzeggen via je Mijn Odido account: Wifipunt(en). 

Geef het gerust aan als er nog iets speelt!

Reageer