Skip to main content

Hi,

Ik heb sinds een maand of twee last van wegvallend internet. Voor zo’n 2 a 3 minuten is geen enkel website te bereiken op verschillende devices en browsers. Dit geldt voor apparaten dat zowel via wifi als ethernet zijn aangesloten. Na een aantal minuten wachten keert het internet vanzelf weer terug.

Situatie thuis

Ik heb glasvezel internet (1000/1000) met een Zyxel modem.

Ik gebruik nu ruim een jaar een mesh router (tp-link deco x60), deze is direct (bekabeld) aangesloten op het modem. Wifi van het modem is uitgeschakeld en wordt volledig door de mesh router voorzien. Desktop is direct (bekabeld) aangesloten op het modem.

Wat heb ik al geprobeerd?

• Modem, router en omvormer opnieuw opstarten.
  • Bekabeld internet van desktop was voorheen aangesloten op router, waardoor ik dacht dat dit misschien aan m'n router lag. Ook nadat ik mijn desktop direct heb aangesloten op het modem heeft mijn desktop hier last van.

Een aantal zaken wat mij zijn opgevallen:

• In die paar minuten is het voor mij ook niet mogelijk om naar de inlogpagina van het modem te gaan (192.xxx.x.x), dit is dus niet bereikbaar. Ook niet via mijn desktop die direct met ethernet is aangesloten op het modem.
  • Terwijl ik op meerdere apparaten (wifi en dus router, bekabeld en dus modem) geen connectie heb, heeft iemand anders in het huis een teams meeting. Ik hoor dat het gesprek daar gewoon doorgaat. Haar laptop is via wifi aangesloten op de router.

Via de klantenservice kon ik dit probleem niet oplossen, weet iemand hier misschien wat ik nog kan proberen?

Hi @rebib155, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Allereerst wil ik je vragen om de stabiliteit van de verbinding te testen zonder dat je de deco aangesloten hebt. Zou je je deco kunnen verwijderen en kijken of de verbinding nog steeds wegvalt?

Daarnaast kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres zou je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht kunnen sturen? Dan kan ik namelijk een lijnmeting doen. Talk soon!

Hi @rebib155, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Allereerst wil ik je vragen om de stabiliteit van de verbinding te testen zonder dat je de deco aangesloten hebt. Zou je je deco kunnen verwijderen en kijken of de verbinding nog steeds wegvalt?

Daarnaast kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres zou je mij jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in een privébericht kunnen sturen? Dan kan ik namelijk een lijnmeting doen. Talk soon!

Gegevens verstuurd.

Dit wordt een beetje problematisch aangezien ik de deco nodig heb voor wifi in huis. zonder de deco kan ik niet, dus via het modem wifi, zal het wifi signaal niet voldoende sterk zijn. Dit probleem doet zich op willekeurig momenten van de dag voor. Zoals beschreven in mijn openingspost, mijn desktop is bekabeld aangesloten op het modem en deze heeft ook last van wegvallend internet, tegelijk met de andere devices die van de deco zijn aangesloten. Lijkt me sterk dat de deco hier ook impact op kan hebben?

@rebib155 bedankt voor je snelle reactie. De deco kan wel degelijk voor de onderbroken verbinding zorgen. Ik heb net een lijnmeting gedaan en ik zie geen uitval de afgelopen vier dagen, behalve vandaag. Dat is de reboot neem ik aan. Zou je het toch willen checken zonder deco? Ik kan namelijk geen stabiele verbinding garanderen met eigen apparatuur aangesloten.

Hallo @rebib155 

Je kan verder ook de Deco op de mediaçonverter aansluiten zonder de Zyxel en dan gaat alles via de Deco :)

In de app bij advanced > IPTV/VLAN kies je custom bij ISP, connectie type DHCP, VLAN id 300 en priority kan je op 0 zetten.

Hiermee zou de Deco moeten werken wanneer aangesloten op de mediaconverter en hopelijk is er dan geen wegvallende verbinding 👍

@Waqqas Goede tip! Ik heb dit nu ingesteld, als het weer gebeurt dan zal het misschien wel aan de deco liggen. (cc: @Tommie)

Mod edit:

Hallo @rebib155 

Je kan verder ook de Deco op de mediaçonverter aansluiten zonder de Zyxel en dan gaat alles via de Deco :)

In de app bij advanced > IPTV/VLAN kies je custom bij ISP, connectie type DHCP, VLAN id 300 en priority kan je op 0 zetten.

Hiermee zou de Deco moeten werken wanneer aangesloten op de mediaconverter en hopelijk is er dan geen wegvallende verbinding 👍

@Waqqas@Tommie 

Nu 11 dagen nadat ik mijn setup heb aangepast n.a.v. Waqqas zijn voorstel heb ik hier geen last meer van gehad. Mogelijk lag het dan toch aan het modem.

Bedankt!

Hoi @Waqqas je beschrijft een mediaconverter. Deze is separaat door jou aangeschaft ? 

hier namelijk elke dag wegvallend internet. 
mogelijke oplossing met mediaconverter eerder gelezen. Maar denk dat ik daar ook naartoe moet. 
mvg MK

Hallo @M.Klok 

De mediaconvrrter krijg je van T-Mobile bij glasvezel, dit is het apparaat tussen glasvezelaansluitpunt en de router.

Er gaat een internetkabel van de mediaconverter naar de WAN poort van je router.

Ah, dat heb ik dus niet. Bij mij gaat hij van glasvezel naar router. Dmv oranje kabel  met glasvezel connectie. 
mogelijk dien ik er dan een mediaconverter tussen te zetten. 
maar zal later vandaag nog is goed kijken. Maar dacht een glasvezelkabel 

de glasvezel aansluiting dateert van 2011. Voordat ik bij t-mobile was 

Hi @M.Klok

Je hebt zo te zien nog een Draytek modem, dat is al een van de oudere modems ;) 

Ik heb een modemswap voor je in orde gemaakt. 

Je ontvangt straks een veel stabieler modem + Media Converter. Je hebt ook een afspraaktool per sms en e-mail ontvangen, hiermee kun je een afspraak met Guidion inplannen zodat de vervanging door hen geïnstalleerd wordt. Hou bij het maken van de afspraak rekening met de levering van het pakket met het nieuwe modem. 

Zodra het modem aangesloten is, kun je de Draytek bij het grofvuil plaatsen - deze hoeven we niet langer geretourneerd te hebben.

Hoi @Sven-TMT ,

dank. Ik hoop dat het euvel daarna dan is opgelost. 
mij ga naar de gevens (e-mail/sms) kijken. 
mvg MK

Reageer