Beantwoord

Waarom heeft KPN geen jitter problemen?

  • 6 January 2024
  • 85 reacties
  • 2076 Bekeken

Per februari 2024 zou KPN stoppen met de koperkabel. Dus was de keuze: Ziggo kabel, Mobiel netwerk of Glasvezel. Odido liet dit ruim op tijd weten. 

 

De keuze werd Glasvezel via Odido. Want jarenlang tevreden klant van T-Mobile, dus dan Odido. Aanbieding van negen maanden, ja maar daarna flink duurder uit. Maar goed zelfs de traagste verbinding is nog veel rapper dan internet via de telefoonlijn. 

 

Alles geïnstalleerd, nieuwe switch aangeschaft. Voor WiFi ideale kanaal instellingen gezet. Enzovoorts. Duurt even, maar dan is het ook iets. 

 

En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. 

Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. 

 

Daar kwam ik meerdere keren achter met de snelheid test van Odido zelf.

 

Voor het geval jij sinds je glasvezel van Odido hebt ook internet time-out fouten hebt, het wordt veroorzaakt door wat bekend staat als JITTER. Deze dient beneden de 30 milliseconden te blijven. 

 

​​​​Het komt er op neer dat de pakketjes erg slecht met veel vertraging over het netwerk verstuurd worden. Dan gaat het via vele omwegen, lang onderling trage verbindingen of er is te weinig netwerk bandbreedte capaciteit waardoor er opstoppingen ontstaan. 

 

​​​​​​Omdat alle data in pakketjes wordt opgedeeld en die apart verstuurd worden kan het zijn dat er een pakketje nog onderweg is waardoor een webpagina in het geheel niet getoond kan worden. Uiteindelijk kan dit tot een time-out leiden. 

 

​​​​​Bij de oude vertrouwde (KPN) telefoonlijn internet heb ik dit nog nooit meegemaakt. 

 

Nu is het voor mij bizar dat dit wel gebeurt op een Glasvezel netwerk. Nota bene ook aangelegd door de KPN en onder hun beheer. En wat ik lees over een KPN abbonement op hetzelfde glasvezel netwerk is dat daar 2ms Jitter is...!? 

 

Absurd... 

 

De enige verklaring zou zijn dat Odido zelf een internet netwerk heeft die gebruik maakt van de Glasvezel infrastructuur van de KPN. 

 

En dan het eigen Odido netwerk te weining bandbreedte capaciteit heeft en krachtige routers mist om hun klanten van snel en stabiel internet te kunnen voorzien. 

 

Want als KPN het kan via hun Glasvezel netwerk, waarom kan Odido het dan niet. T-Mobile was nou niet echt een of ander ICT BVtje die ook internet aanbood. 

 

En onze vaste telefoonlijn geeft ook 'tuut tuut tuut', we kunnen niet bellen via de VOIP lijn en niet gebeld worden. 

 

Dus Odido, als KPN het lukt om gemiddeld op 2ms JITTER uit te komen, hoezo lukt het zo'n groot bedrijf zoals Odido dan niet? 

 

Mijn uiteindelijke vraag: Wanneer komt Odido met een Jitter gemiddelde die beneden de 30ms gemiddeld blijft? 

 

Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden. 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door EddeG 7 January 2024, 10:44

Bekijk origineel

85 reacties

Op de vroege zondagochtend werkt de Odido Glasvezel prima: 2ms jitter. 

 

En ik las vanmorgen ergens dat Odido druk bezig is met de eigen netwerk infrastructuur aan te passen. Dus zal er op piek tijden mogelijk nog sprake kunnen zijn van bijzonder hoge jitter waarden. En dat zal in de nabije toekomst dus ten goede veranderen. Lijkt een logische verwachting. 

 

Het was wel prettig geweest als men dit liet weten aan hun cliënten: "Even geduld a.u.b. er wordt aan gewerkt." Dan plan ik mijn internet gebruik eerst wel op dal momenten. 

Reputatie 2

 

En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. 

Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. 

 

Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden. 

Als ik heel eerlijk ben en je zit nog in je periode dat je kan herroepen, dan zou ik dat doen.

Deze community staat vol met avond-traagheidsklachten en je moet als klant eerst door 20 hoepels springen, met allerlei oplossingen die helemaal niets met het probleem te maken hebben. 

Het is namelijk overduidelijk dat het probleem aan het netwerk van Odido zelf ligt.

Oordeel zelf maar:

 

Het is om gek van te worden.

 

En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. 

Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. 

 

Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden. 

Als ik heel eerlijk ben en je zit nog in je periode dat je kan herroepen, dan zou ik dat doen.

Deze community staat vol met avond-traagheidsklachten en je moet als klant eerst door 20 hoepels springen, met allerlei oplossingen die helemaal niets met het probleem te maken hebben. 

Het is namelijk overduidelijk dat het probleem aan het netwerk van Odido zelf ligt.

Oordeel zelf maar:

 

Het is om gek van te worden.

Dankje voor je reactie en de informatie. 

 

Het is nogal een beproeving, ook vanwege (te?) hoge verwachtingen. Inmiddels heb ik wel alles ingesteld wat uitsluit dat het aan de situatie hier thuis zou kunnen liggen. 

 

En ik heb gemerkt dat met DNS adres instellingen 1.1.1.1 en 1.0.0.1 er in ieder geval wat vooruitgang geboekt is. Zag die bij jou ook al staan in de afbeelding. 

 

De conclusie dat het aan de netwerk infrastructuur van Odido ligt lijkt overduidelijk. Jammer, ik was jarenlang tevreden klant van T-Mobile/ Odido. En ik kan nog switchen, volgens mij. 

 

Hopelijk veranderd het evenwel op kort termijn ten goede. 

Ter aanvulling. 

 

Het gaat heel erg fout bij de ontvangen WLAN pakketten... 

 

 

Inmiddels goed geholpen via 0800-0092, dat mag ook gemeld. De vaste lijn werkt en aan de trage tot niet werkende verbinding in de avonduren wordt gewerkt. 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Harwin, bedankt voor alle informatie en moeite in dit topic! Super om te lezen dat je inmiddels bent geworden en dat we werken aan je verbinding in de avond. Je mag dit topic gerust op de hoogte houden als je wil!

Hoi @Cheyenne van Odido

Ik zal hier de ontwikkelingen blijven melden. 

Inmiddels is er een speedtest onderzoek in gang gezet. En ik hoop dat ik hier binnenkort kan melden dat uiteindelijk alles naar verwachting werkt. 

Reputatie 6
Badge +2

@Harwin Dank je wel dat je ons op de hoogte wilt houden, we wachten jouw terugkoppeling af! Mocht ik de tussentijd iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder! 

Hoi @Teresa van Odido , 

Helaas kan ik mededelen dat de glasvezel internetverbinding nog slechter is gaan functioneren. 

Was het eerst 's avonds tussen ongeveer 18 en 23 uur zo goed als volledig onbruikbaar, nu ook doordeweeks overdag en in het weekend. 

De ADSL internetverbinding via de telefoonkabel werkte perfect. En ik begrijp dat het glasvezelnetwerkbeheer in KPN monopolie handen ligt. 

Maar het lijkt mij dat zij er ook contractueel voor moeten zorgen dat bedrijven als Odido er ook vlekkeloos gebruik van kunnen maken. Want KPN abbonees schijnen een prima werkende glasvezel internet verbinding te hebben. Zelfde netwerk, andere leverancier, KPN, die ook nog eens het monopolie heeft. 

Inmiddels heeft dit financiële consequenties voor mij. Nog los van dat ik altijd automatisch mijn rekening voldoe. Zolang ik bij T-Mobile/Odido klant ben. 

En ik weet dat jij en de rest bij de Helpdesk oprecht willen helpen. De vaste telefoonlijn werkt inmiddels. Prima geregeld en ik word ook goed te woord gestaan door kundige proffesionele mensen. 

Maar dit is iets aan de technische zijde van het glasvezel netwerk. Daar ligt het probleem. Je mag wat mij betreft nog wel richting Technische Dienst een signaal afgeven, want er zijn velen zoals ik die hier inmiddels mee worstelen. 

En de TD mag weer druk zetten op de KPN. Of beter nog Odido mag zelf het vuur aan de schenen leggen bij de netwerkbeheerder. 

Dit is een glasvezel netwerk capaciteit en routering probleem. Te weinig interne netwerk bandbreedte en te weinig router capaciteit. Iets in die richting, maar ik ben niet in staat om een kijkje binnen de muren te nemen. 

Maar het probleem ligt niet bij de cliënt in dit geval. En KPN wil van de koperen telefoonlijn af? Oké, laat die er dan ook voor zorgen dat de glasvezel internetverbinding normaal werkt. 

Hopelijk kun jij er wat druk achter zetten. Al snap ik ook dat tussen jou en de TD al een driedubbele muur is opgezet. 

Dank evenwel voor de hulp aanbod. 

 

En ik ga nu eerst maar eens een maag tablet slikken... 

Het was een ramp en het wordt steeds slechter. A.u.b. doe er iets aan. 

Wat mis ik (A)DSL, nooit problemen mee gehad. 

Zal ik de automatische maandelijkse betaling stop zetten? Want ik ben het meer dan zat. 

Reputatie 4
Badge

Ik had ook stevige jitter, regelmatige ping uitschieters naar 400-500 ms.
Gelukkig ben ik geen gamer, anders was ik al 20x dood geweest.
Ik heb het getest bij een vriend van me, die ongeveer gelijktijdig overgestapt is: jitter bijna 0.
Hm.
Wat was het verschil? Bij hem hebben we de Zyxel T-56 meteen vervangen door een Fritz!box.
Thuis ook Zyxel vervangen door een oude Fritz!box die ik nog had liggen (7390, al jaren niet meer leverbaar), en: jitter weg!
De jitter werd bij mij hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door bufferbloat ( https://www.bufferbloat.net/projects/bloat/wiki/Tests_for_Bufferbloat/ ). Die kende ik nog van de eerste kabelmodems van 30 jaar (of zo) geleden. Ik dacht dat ze dat probleem inmiddels onder de knie zouden hebben, maar Zyxel heeft het bij de T-56 voor elkaar gekregen om het weer in te bouwen.
Bij jitterproblemen dus eens kijken of vervanging van de Zyxel door een Fritzbox (of andere moderne router) uitkomst biedt. Bij mij (en die vriend van me) in ieder geval wel.
Er kunnen ook oorzaken verderop in het netwerk zitten. In dat geval wordt het niet opgelost door vervanging van de router. Maar de T-56 heeft in ieder geval dit probleem, dus testen is zeker de moeite waard. Internet via poort 1, expert instellingen aanzetten en het verborgen menu op de Fritzbox zoeken om VLAN 300 in te stellen.

Bedankt @henkdeleeuw voor jouw reactie en informatie. 

 

Voorheen had ik nog nooit gehoord van zoiets als 'bufferbloat'. En ik begrijp dat dit dan aan de Zyxel T-56 zou kunnen liggen. In principe zou dit dan opgelost kunnen worden met een firmware update. Hoop ik dan... 

 

Inmiddels heb ik al een en ander geïnvesteerd in het netwerk thuis. Blijft eigenlijk alleen nog de Zyxel modem/router over. Maar het vreemde is dat het alleen 's avonds een probleem geeft. En afgelopen zaterdag zo goed als de hele dag. (Al is het overdag ook beneden peil.) 

 

Een enorme hoeveelheid foute pakketen melding in de modem. Dat zou inderdaad kunnen duiden op een lokale 'bufferbloat'. Of omdat het op bepaalde momenten in de dag is kan het zijn dat het een netwerk probleem betreft.

 

Inmiddels is mijn vertrouwen in de TD van Odido behoorlijk gezakt. Want het wordt weer behandeld als dat het probleem bij de klant zijde ligt. Of men reageert gewoon niet. 

 

De derde week gaat inmiddels in. En voor ik zelf een modem router ga aanschaffen wil ik eerst zeker weten dat de T-56 daadwerkelijk het probleem is. 

 

Iemand die ik ken heeft namelijk ook Odido met de T-56 en daar is geen probleem. 

 

Dus wacht ik nog even af of er alsnog een reactie van de TD komt... 

 

En anders maar switchen naar KPN? 

Reputatie 4
Badge

Ik had geen verloren pakketten, alleen 1 op de 100 pings was extreem traag (meer onder belasting), dus het zou goed kunnen dar jij een ander probleem hebt. Eerst testen met een gellende router voor je wat koopt. En ik las elders dat het probleem was opgelost toen hij zijn T-56 door een T-54 had vervangen.
De firmware van de T-56 is nog niet helemaal uitgerijpt, zullen we maar zeggen.

 Glasvezel internet Odido sinds 3 januari 2024 

 

- Nog steeds geen reactie van de Technische Dienst / Internet Service van Odido. Email verzonden op 11 januari 2024. Geen bevestiging ontvangen. 

 

Snelheidmeting woensdag 17 januari 2024: 

- Tijd: 15:46, Ping: 13ms, Jitter: 315ms. 

- Tijd: 15:55, Ping: 11ms, Jitter: 208ms. 

- Tijd: 15:58, Ping: 12ms, Jitter: 513ms. 

 

De down- en upload snelheid doen er in wezen niet toe, want door de extreem hoge jitter is de internet verbinding in wezen onbruikbaar. 

Jitter hoort ten minste beneden de 30ms te zijn. Normaliter is het ergens tussen de 0 en 2ms. 

 

Getest via website: 

https://www.odido.nl/internet/speedtest 

Locatie Odido Amsterdam 

Glasvezel internet Odido sinds 3 januari 2024 

 

- Nog steeds geen reactie van de Technische Dienst / Internet Service van Odido. Email verzonden op 11 januari 2024. Geen bevestiging ontvangen. 

 

- 17/1/2024 Emails verzonden naar Helpdesk en Technische Dienst / Internet Service van Odido. Nog geen bevestiging of reactie. 

 

Snelheidmeting woensdag 17 januari 2024: 

- Tijd: 20:31, Ping: 21ms, Jitter: 700ms 

 

De down- en upload snelheid meting mislukte. 

Het houdt maar niet op... 

 

 

Zondag 21 januari 2024 

 

Vanaf vroeg in de middag is de glasvezel internet verbinding zo goed als onbruikbaar. 

 

De oude T-mobile modem/router aangesloten. Maar ook met de Huawei HG659 dezelfde ellende. Deze heeft meer instel mogelijkheden, zoals kanaal keuze voor 2.4 en 5G WiFi. 

 

Helaas maakt het geen donder uit... 

 

Het lokale netwerk gaat overigens op topsnelheid. WiFi en bekabeld werken uitstekend binnen het intranet. Dat gaat via het Zyxel T-56 router/modem. 

 

Aanbod van een Helpdesk medewerker dat er gratis 4G internet gebruik beschikbaar zou worden gesteld is tot op heden niet geregeld. Of het SMSje is ergens blijven steken. Want ook het, Odido, 4G netwerk laat te wensen over. 

 

Nu kijken of dit bericht verzenden gaat lukken. 

Zondag 21 januari 2024 

Weer contact gehad met de Helpdesk. Weer prima te woord gestaan. Voor hen is het ook lastig om uit te vinden wat nu precies de oorzaak is. Ook de reset naar de fabrieksinstellingen leverde geen oplossing op, helaas. Het gaat nu door naar de back-office. 

Odido vouchers gekregen voor internet via het mobiele netwerk. En dat werkt prima. Ook met slechts 1 stipje ontvangst, dus dat valt reuze mee. 

Nog steeds hoop op een uiteindelijke oplossing. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Harwin, bedankt voor de laatste updates. Ik zie dat het doorgezet is naar onze Back Office, hopelijk kunnen we de oorzaak vinden! 

Woensdag 24 Januari 2024 

Gebeld met de Helpdesk i.v.m. wegvallende dienst(en). Er zal op afspraak een monteur langskomen. 

Om uit te sluiten dat het probleem hier thuis ligt.  Althans daar ga ik dan maar van uit. 

Op naar de volgende stap naar een definitieve oplossing, hoop ik. 

Vrijdag 26 januari 2024 

 

Gisteravond nogmaals gebeld met de Helpdesk. Beloftes zijn weer niet nagekomen. Steeds weer dezelfde procedures die doorlopen moeten worden. 

 

En ik begin erg geïrriteerd te raken. Want volgens een recente email is alles opgelost en kan ik volop genieten van de glasvezel... En vanmorgen komt de rekening, die ik ga blokkeren, geen automatische betaling meer. 

 

De Helpdesk medewerkers doen wat ze behoren te doen. Maar... Dit is duidelijk iets wat buiten hun mogelijkheden om op te lossen valt. Dus is het nodig dat het probleem doorgezet wordt richting Technische Dienst. 

 

Eerst was de vaste lijn gefixed, mooi. Toen ging afgelopen zondag een Helpdesk medewerker op afstand de modem hier resetten. Terug naar fabrieksinstellingen... Al mijn eigen instellingen in 1 klap weg... 

 

De medewerker gaf al aan dat de lijn metingen misgingen. Ja, ik had al gewaarschuwd voor de veel te hoge jitter waarden. Dus dan moest de modem terug naar de fabrieksinstellingen. BAM, vaste lijn weg en die kwam niet terug. Want... De medewerker kon niet meer in de modem komen. Ja, daar belde ik voor, de verbinding is op bepaalde tijden en dagdelen traag, slecht, tot onbruikbaar. Dat geldt dan ook andersom. 

 

En het is mij inmiddels duidelijk dat dit geval buiten de standaard procedures valt waar Helpdesk medewerkers voor opgeleid worden. 

 

"Drukt u het kabeltje vast bij het aansluitpunt.", "Wilt u de modem even resetten naar de fabrieksinstellingen.", "Wilt u de modem even van het stroom afzetten.", "Wat is Jitter?", "U moet even een aantal testen doen, daar screenshots van maken en die per email opsturen.", "Dan moet er een monteur langskomen, maar daarvoor moet ik u eerst een aantal handelingen laten doen, anders mag het niet door naar de back-office." 

 

Echt, ik snap dat er heel veel klanten bellen per dag. Waarvoor een van die standaard procedures zeker werkt. En als het een Helpdesk medewerker boven de pet gaat, prima, dat snap ik, maar schakel door dan naar de teamleider of de technische dienst, alstublieft... 

 

Weet je, tien keer hetzelfde (laten) doen en dan iedere keer een andere uitkomst verwachten vind ik bijzonder klant onvriendelijk. En ik vind het een erg slechte wijze van service verlening. Dat verwijt ik de leiding overigens, want die horen dit op te pikken en verder in goede banen te leiden. 

 

Gisteravond vroeg ik om een ander extern IP adres voor de glasvezel aansluiting. Dat kon de medewerker in kwestie helaas niet doen. Weer hetzelfde kastje-naar-de-muur gesprek. "Er moet eerst een monteur..." Ja ja, want het probleem ligt natuurlijk bij de klant thuis. En weer voel ik mij met een kluitje het riet in gestuurd. 

 

Mijn thuisnetwerk gaat via de modem/router, dat gaat prima. En ik heb een stickje in de USB poort. Gaat ook via WiFi vlekkeloos en zo rap als zoiets kan gaan in de praktijk. 

 

Dus ligt het niet aan de nieuwe 1Gb Zyxel switches, de nieuwe Cat6 en Cat8 UTP kabels. En dat gaat allemaal via de Odido Zyxel modem/router. Daar zijn hier in het intranet 0,0 foute pakketten, nauwelijks ping tijden en 0 jitter. 

 

Maar op bepaalde tijden is er niet of nauwelijks internet. Voornamelijk 's avonds. En soms overdag. Zoals vandaag. Het is evenwel niet continue, behalve ' s avonds. Meestal ergens tussen ongeveer 19 en 23 uur. 

 

En het heeft er alle schijn van dat de aansluiting hier 'gedeeld' wordt met een (of meerdere andere) aansluiting (en) welke dichter in de buurt zitten van het IAP in Diever. 

 

Oftewel er zitten meerdere aansluitingen op hetzelfde IP adres. Hetzij in het netwerk van Odido of in combinatie met de KPN. Of er is door de netwerkbeheerder KPN een fout gemaakt. Waardoor er meerdere aansluitpunten van hetzelfde IP adres gebruik maken. Dat kan ook in het 10.x.x.x adres bereik liggen. In dat geval is het een intern netwerk probleem bij Odido. 

 

Goed nieuws? 

 

Als alles wat voor de hand ligt bij een probleem niet de oplossing geeft dan zou, hoe onwaarschijnlijk ook, dat wat onmogelijk leek wel eens de oplossing kunnen zijn. 

 

Oftewel het probleem ligt in het netwerk van Odido / KPN. Dus ligt daar ook de oplossing. 

 

Of de KPN heeft niet de aansluiting hier thuis gekoppeld aan een vrij IP adres. Of bij Odido zelf is het verkeerde adres aan het aansluitpunt hier gekoppeld. 

 

Mijn oplossing is een nieuw vrij IP adres, per direct. Of ervoor te zorgen dat het huidige IP absoluut enkel gekoppeld is aan het aansluitpunt hier. Is dat bij Odido zelf onduidelijk dan aankloppen bij de netwerk beheerder KPN. Want dan staat daar iets verkeerd ingesteld. 

 

Tot slot nog een afbeelding van een nieuw Jitter dieptepunt van vanmorgen. Maar liefst 3,5 seconden per TCP/IP pakketje. Ergens mis ik nu zelfs de 56K telefoon modems... 

 

Nog steeds een beetje hoop dat er nu eens echt serieus met mij als klant omgegaan zal worden. 

Hoe dan ook, een prettig weekend toegewenst. 

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst dank je wel dat je de moeite hebt genomen om je reactie uit te typen en je gevoel te uiten! 

Ik wil graag dat jij kunt genieten van een optimale verbinding, op ieder moment van de dag. Ik help je dan ook graag om dit te realiseren! Wel heb ik mij aan bepaalde richtlijnen te houden en soms heb ik daarbij jouw hulp nodig om dit in goede banen te leiden. Echt super bedankt voor de moeite die je tot nu toe hebt genomen! 

Op 18-01 is er een ticket aangemaakt naar onze technische dienst betreft de wegvallende diensten en jitter. In de terugkoppeling wordt er gevraagd om een ping- en speedtest, zodat mijn collega’s de verbinding gericht kunnen onderzoeken. Eigenlijk hadden wij dit al moeten toevoegen aan het ticket, om vertraging te voorkomen, mijn excuses hiervoor! 

Ik wil graag dat de technische dienst het onderzoek voort kan zetten, zodat jij weer kunt genieten van een stabiele verbinding. Wil je een ping-en speedtest doen en de screenshots hiervan delen in dit topic? Je kunt deze link gebruiken: Speedtest: test je internetsnelheid thuis | Odido. Ik geef de uitkomst gelijk door! 

Daarnaast verneem ik graag hoe het zit met de Vaste telefoon, werkt deze nog steeds niet? Houd dit in dat je niet kan bellen en niet gebeld kan worden? 

Het modem maakt gebruik van een dynamisch IP-adres. Als je dit wil aanpassen, raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in dit topic: IP adres vastzetten | Odido community. Laat je mij weten of het is gelukt? 

Reputatie 3

Die link gaat over het vastzetten van interne ip adressen dacht ik, maar hij wil een nieuw extern ip adres. Daar heeft hij dan dus niks aan.

Overigens verwacht ik niet dat zijn slechte verbinding zou verbeteren als hij een nieuw extern ip adres zou krijgen. Dat hij met meerdere mensen 1 extern ip adres zou kunnen delen is sowieso zo goed als uitgesloten.

Een nieuw ip adres kan je v.z.i.w. krijgen door je apparatuur langere tijd uit te zetten. (Langer dan 24 uur? Ik weet het niet precies.). Maar persoonlijk zou ik daar geen tijd aan verspillen.

Reputatie 6
Badge +2

@harmenzo Dank je wel voor het meedenken! Ik leer zelf ook steeds meer iedere dag door alle slimme koppen hier op de Community. Het IP-adres veranderd inderdaad als het modem een volledige herstart krijgt (helemaal van de stroom voor minimaal 30 seconden). 

Reputatie 3

In het verleden was dat misschien wel zo, maar ik dacht dat je tegenwoordig na een powercycle nog steeds hetzelfde externe ip adres houdt. Je moet echt helemaal de DHCP lease laten verlopen denk ik. Het kan zijn dat terugzetten naar de fabrieksinstellingen wel helpt, maar ik weet dat niet precies; zelf nooit gedaan.

Hallo @harmenzo

Over het mogelijk gekoppelt IP adres aan meerdere aansluitpunten stel jij: "... zo goed als uitgesloten ...", daar ging ik in eerste instantie dan ook absoluut niet van uit. 

Als al het mogelijke inmiddels evenwel is uitgesloten, dan blijft enkel nog het meest onwaarschijnlijke over. 

In dat stadium is deze hele toestand inmiddels aanbeland. 

De glasvezel internet verbinding hier werkt alleen totaal niet tot slecht in de avonduren. En soms overdag in het weekend. Plus een enkele keer 's middags. Dus is de kans dat het aan de glasvezel of modem ligt vrijwel uitgesloten. 

Dus is het na alles tot in den treure doorlopen, getest en aangepast te hebben mijn conclusie dat het waarschijnlijk is dat het externe IP adres meervoudig gebruikt wordt. Of dat er in het interne Odido netwerk iets fout zit. Of dat bij de KPN als netwerk beheerder iets verkeerd gaat. 

​​En inderdaad de kans dat een extern IP adres aan meerdere aansluitingen gekoppeld zit is vrijwel nihil. 

Maar er is nog een andere reden dat een ander extern IP adres een oplossing zou kunnen zijn. Mocht er namelijk wel van een foute routering o.i.d. sprake zijn dan is de kans redelijk aanwezig dat met een ander toegewezen extern IP adres het probleem voor mij is opgelost. 

Na bijna 4 weken gedoe ben ik er eigenlijk helemaal klaar mee. Het zou fijn zijn als dit serieus werd genomen door Odido in plaats van mij steeds weer hetzelfde te laten uitvoeren. 

Alsof er dan na 10 keervopeens een andere uitkomst zou komen... 

Bedankt voor het meedenken. 

Reageer