Skip to main content

Ik heb een vraag t.b.v. de snelheid veranderen van mijn thuis internet & backup sim, maar ik zal eerst mijn huidige situatie schetsen.

Op dit moment heb ik een ONT die 10gbe ondersteund en daarachter via SFP+ naar RJ45 op 10gbe aangesloten via cat8 kabels. Mijn gehele huis is 10gbe ready voor de apparatuur dat momenteel 10gbe aan kan. Ik heb ook de mogelijkheid in mijn Unifi Dream Machine om een failover te plaatsen, echter moet ik daar nog een eigen Unifi LTE router ertussen drukken, dan zou ik dat werkend kunnen maken.

Hierbij mijn vragen:
1. Als ik op de website van Odido kijk voor 8gb netwerk, dan staat er dat ik nieuwe hardware moet ontvangen. Na mijn idee is dit niet nodig, aangezien de Zyxel T56 niet gebruikt word en de ONT al 10gbe ondersteund. Ik heb het idee dat momenteel de speed limit hetgene is dat 1gbe zorgt, want als ik een speedtest doe, dan geeft die een spike naar 1.8gbe en zakt binnen 1 seconde terug naar 1gbe.

Hoe zit dat precies als ik dat voor de toekomst zou willen aanvragen en kan dat ook zonder hardware dat het dan alleen in het systeem de speed limit verzet word?

2. Bij zakelijk internet bestaat er een backup sim. Zou dat ook mogelijk zijn voor cosumenten om daaraan te kunnen komen. Redenen waarom ik dat zou willen is i.v.m. dat mijn vriendin thuiswerkt, home assistant blijft functioneren na behoren, maar toekomst gewijs zal ik ook een NAS willen draaien thuis en daarom realiseer ik mij ook dat ik dan via een andere IP adres moet verbinden van buitenshuis als de glasvezel eruit ligt.

Wat zijn de mogelijkheden vanuit Odido, zodat die wens in vervulling gebracht zou kunnen worden?

Hallo @Seniix3 

Heb je nu een GPON of XGSPON verbinding en welke snelheid hoort bij je abonnement?

Bij 8 Gbps heb je iig een XGSPON verbinding met een Huawei XGSPON ONT en Zyxel-T75. Bij problemen met de verbinding zal Odido je vragen om hun apparatuur aan te sluiten.

Indien je verhoogd naar 8 Gbps dan moet het Odido apparatuur aangesloten zijn anders kan de verhoging niet doorgevoerd worden.

Hey @Waqqas,

Ik heb op dit moment een XGSPON, hieronder als de linker aangegeven.

m.b.t. troubleshooten kan ik je begrijpen dat het handig is om de hardware wel aanwezig te hebben en ben ik daar dan ook wel voorstander van als ik jou verhaal zo lees.

Nu zou ik dan alleen verwachten als ik een 8gbe aanvraag en de correcte hardware al aanwezig heb, ONT en eigen router, dat de snelheid al wel verhoogt kan worden, terwijl ik afwacht tot de nieuwe router binnen is voor eventuele troubleshooting in de toekomst.

Wat maakt het verschil dat tijdens het verhogen een router van Odido eraan zit of mijn eigen router?

Hoe kijkt Odido daar tegenaan en wat zijn de mogelijkheden bij Odido?

@Seniix3 

Als je eigen apparatuur hebt aangesloten dan ziet Odido de verbinding niet en kan dus ook niet troubleshooten of wijzigingen doorvoeren.

@Seniix3

Als je eigen apparatuur hebt aangesloten dan ziet Odido de verbinding niet en kan dus ook niet troubleshooten of wijzigingen doorvoeren.

Bedankt voor je duidelijke uitleg t.b.v. de eerste vraag.

Ik hoop dat er op vraag 2 ook iets mogelijk is.

Hoi @Seniix3,

Over vraag 2: Odido biedt geen back-up-SIM aan voor consumentenverbindingen, dus daar zul je zelf iets voor moeten regelen. Als je het precies zo wilt zoals je beschrijft, kom je uit bij Klik & Klaar. Dat is een aparte 5G-dienst die je als back-up-verbinding zou kunnen gebruiken. Dan heb je wel een eigen router nodig, want de consumentenversie van de Zyxel-router heeft geen fail-over-functie. Met behulp van DDNS kun je ervoor zorgen dat je domeinnaam automatisch gekoppeld wordt aan het actieve IP-adres. Normaal gesproken is dat dus je vaste IP, maar tijdens een storing schakelt hij dan over naar het mobiele IP. Er zijn misschien wel goedkopere data-only-abonnementen te krijgen, maar die hebben een gedeeld IP-adres (CGNAT) en daardoor is port forwarding onmogelijk en kun je je NAS bijvoorbeeld niet bereiken tijdens een storing op de vaste lijn. Ik heb begrepen dat er momenteel wat problemen zijn met port forwarding via Klik & Klaar, maar die zullen zo snel mogelijk opgelost worden. Omdat je dan al een Odido-abonnement (glasvezel) hebt, zal Klik & Klaar 20 euro per maand kosten. Als je niet al een ander mobiel abonnement hebt, gaat er ook nog 5 euro af van de vaste aansluiting, dus dan kom je onderaan de streep op 15 euro per maand uit. Of je bereid bent om dat te betalen voor een verbinding die alleen bij een storing in actie hoeft te komen, is een afweging die je zelf moet maken.

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes met je keuze!

Reageer