Skip to main content

Na de update van 30-9 werkt de VPN op de draytek niet meer. Uiteraard lost Tmobile dit niet op want dat valt niet onder hun werkgebied. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Hi @Marriemarrie 

Ik ben gelijk op onderzoek uitgegaan! Kun je eens naar VPN and Remote Access (control) navigeren wanneer je inlogt op het Draytek modem? Met deze handige link kun je controleren of de instellingen nog juist staan: https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/VPN-LAN-to-LAN-IPSec-V2.0.pdf

Laat je even weten of je zo verder komt? :smile:


Blijkbaar ben ik niet de enige bij wie de VPN-verbinding plots is weggevallen. In het bovenstaande bericht van Evy verwijst ze naar een handleiding voor Lan-to-Lan. Ik maak echter gebruik van de 'Remote dial-in User’. Dit heeft jarenlang goed gewerkt om van buiten, via laptop of mobiel, verbinding te maken met het thuisnetwerk. Sinds enige tijd, zonder wijzigingen aangebracht te hebben aan de instellingen in de router, is de verbinding echter niet meer te leggen.
Ik maak gebruik van de Draytek Vigor2132F met firmware-versie: 3.7.9.1.


Hoi @Marriemarrie en @Henk_L, goed dat jullie het aangeven op de Community. Er bevinden zich veel experts in de gelederen hier dus er komt zoveel mogelijk hulp aan!

Een snelle check aan jullie kant: van welke VPN maken jullie momenteel gebruik? Er lijkt iets te zijn misgegaan met het opnieuw uitleveren van een dynamische IP bij een kleine groep gebruikers, maar dit euvel zou al verholpen moeten zijn. Zouden jullie het modem en (behalve bij Draytek) de Media Converter willlen resetten door deze gedurende 20 seconden stroomloos te houden, alsjeblieft? 


Ik heb de DrayTek gereset maar het WAN-ip is ongewijzigd. Voor het inrichten van de VPN heb ik gebruik gemaakt van de volgende handleiding: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5692

Ik gebruik(te) L2TP zowel op iOS als Windows 10.


Het lijkt erop dat de BNG-servers aangepast zijn sinds de laatste onderhoudsronde van 29 op 30 september. Hierdoor ontvang je een ander WAN-IP dan de dynamische Internet-IP die we normaal gesproken zouden hebben toegekend. Het wordt onderzocht en ik kom hier snel op terug. 


Ik heb het nagevraagd bij onze specialisten en het gebeurt wel vaker dat WAN management-IP en Internet van een verschillende BNG afkomt. Dit zou ook geen gevolgen moeten hebben voor een opgezet VPN-netwerk. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je de instellingen voor VPN opnieuw moet configureren omdat er onderhoud is uitgevoerd. 

Heb je bij Remote Access Control SSL en PPTP aan- of uitstaan?


Hi, ik heb hetzelfde maar dan sinds vanochtend… ICT’er heeft al overal naar gekeken maar kan niks vinden. En T-Mobile kan ook niet helpen… Wij hebben een Zxyel router en ik gebruik een L2TP verbinding. Misschien iemand een idee?

 


@Jason 

De Vigor2132F heeft maar drie opties: PPTP, IPsec en L2TP, de SSL is blijkbaar niet in de firmware voor gebruikers opengezet. De beschikbare opties staan allemaal aan!


Hey @Braunie, dat moet op te lossen zijn! Voor een uitgebreide handleiding hoe je jouw VPN in kan stellen over een L2TP verbinding op het Zyxel modem, raad ik je aan om een kijk te nemen op de volgende Community pagina: Glasvezel Zyxel t50 - vpn connectie werkserver. Hierna kan je weer dag en nacht aan de slag voor je werk! :wink:

Bedankt dat je dit doorgeeft @Henk_L! Dat moet goed zijn. Heb je al geprobeerd om het Draytek modem volledig schoon te vegen en vervolgens opnieuw in te stellen? Wellicht dat er ergens een blokkade optreed door een verkeerde instelling, ondanks dat je aangeeft niks veranderd te hebben.

Daarnaast zie ik dat je de handleiding voor iOS al hebt gevonden, lukt het ook niet met de handleiding voor Windows 10? Deze staat op de volgende pagina: L2TP over IPsec from Windows 10 to Vigor Router.

Maak je daarnaast nog gebruik van een specifieke VPN? Mogelijk vanaf een eigen server? Sommige VPN aanbieders hebben namelijk specifieke handleidingen voor dit modem online staan. Weet je of recent een van deze opties of jouw eigen apparaten zijn ge-update of dat er een nieuw programma is geïnstalleerd? 

Hopelijk hebben we snel de onderste steen boven!


Het modem is enkele maanden geleden door een medewerker van T-Mobile remote gereset vanwege een ander probleem. Daarna heb ik alle instellingen opnieuw ingevoerd en werkte de VPN-server naar aller tevredenheid.

Zoals ik eerder al aangaf speelt het probleem niet alleen bij iOS-clients (ik gebruik zowel een iPad als een iPhone, beiden zonder specifieke VPN-apps of iets dergelijks) maar ook bij de standaard Windows 10 client. Noch met PPTP, noch met L2TP krijg ik vanuit Windows 10 verbinding met de VPN-server in de DrayTek. Het probleem moet dus niet gezocht worden aan de client kant.

Ik stel voor dat jullie zelf een DrayTek-router installeren met de meest recente firmware en dan, ongeacht welke client, zelf een VPN-verbinding trachten op te zetten met deze router. Laten we simpel starten: een PPTP-verbinding vanuit Windows 10. 


Door het uitblijven van een reactie ga ik er maar van uit dat de VPN-functionaliteit niet meer terugkomt in de Draytek. Ik heb liever dat jullie dat dan ook toegeven in plaats van dit topic te laten doodbloeden. 
Met het wegvallen van deze functionaliteit onderscheidt T_Mobile zich voor mij dan ook niet meer van andere ISP (met andere standaardmodems).

Mijn tijdelijke oplossing van het openzetten van poorten voor onder andere RDP en webdav is geen serieus en definitief alternatief. Ik moet het gaan zoeken in een eigen VPN-server achter het modem op basis van OpenVPN of WireGuard.

Helaas, het was zo mooi!!


Hoe kan mijn vpn abonnement opeens weg zijn? En niet meer werkt op mijn telefoon. Ik zit overigens in het ziekenhuis opgenomen. 


@Spectrelljc  Heb je in het ziekenhuis je Telefoon al eens aan en uitgezet? Zit je op WiFi in het ziekenhuis of op je TM 4/5 G.

 


Hoe kan mijn vpn abonnement opeens weg zijn? En niet meer werkt op mijn telefoon. Ik zit overigens in het ziekenhuis opgenomen. 

Lees reactie


Reageer