Skip to main content

Ik heb een probleem met mijn vpn vebinding na mijn werk. Ik heb telefonisch contact gehad met de klantenservice, en alle standaard stappen doorlopen. Daarna werd ik doorverwezen naar de experts het community forum.

Ik heb verder geen problemen met internet, maar sinds maandag (kan ook sinds afgelopen donderdag zijn, ik was donderdag en vrijdag vrij) kan ik niet meer fatsoenlijk remote werken. Ik heb een vaste lan to lan vpn verbinding met mijn werkgever, via onze draytek modems. Ik kan via extern bureaublad ook inloggen, maar alles is tergend langzaam en als ik een venster snel beweeg of meerdere dingen aanklik, vliegt de verbinding eruit. 

De speedtest en ping zijn ok. Ik heb dit getest met een bekabelde verbinding tussen mijn router en laptop, om zo wifi problemen uit te sluiten. Ik heb ook bij een ander huis met dezelfde laptop gekeken of alles wel werkte, en hier waren geen problemen. Ook lokaal op het netwerk mijn werkplek benaderen geeft geen problemen.

Op mijn eigen Draytek heb ik de firewall functies uitgeschakeld, dit hielp ook niet. Uiteraard is het model gereset door de stroom eraf te halen.

De medewerker die ik aan de lijn had, heeft voor de zekerheid ook een aanvraag voor modem omruil in gang gezet, maar adviseerde ook om hier een topic aan te maken om te kijken of er niet een specifieke instelling fout staat.

Wel is er aan mijn kant zelf niks veranderd in mijn netwerk of instellingen sinds vorige week. De medewerker zag wel dat mijn modem elke 5 minuten een nieuwe lease aan probeert te vragen voor het ip adres, wat wel gek gedrag is. 

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, omdat het voor mij op dit moment onmogelijk is om te werken.

Hi @wilgenstraat, welkom op onze Community!😎 @louisL en @TMTV zouden jullie hier een deskundige blik op kunnen werpen? 

@wilgenstraat: dit soort problemen is vaak niet direct duideljk. Wat voor verbinding heb je: glas of DSL? Als ik je goed begrijp zijn pjng tijden EN speedtesten zonder de VPN  in orde. Kun je die ook MET de VPN aan eens testen (voor zo ver mogelijk, ping via VPN naar een publiek adres is vaak niet toegestaan, maar waarschijnlijk  kun je wel een webserver of zo pingen via de bekende naam. Kijk eens of speedtesten via de VPN werken (waarschijnlijk is je VPN snelheid veel te laag).

Ik begrijp dat je een draytek hebt die de VPN opzet. Is dat de enige router op je verbinding of staat hier nog een andere router voor?

Graag een wat uitgebreidere beschrijving van je netwerk. En je VPN setup

Hoi @louisL Ik heb een 50mbit glasvezel verbinding van T-Mobile. 

Als modem/router gebruik ik een Draytek Vigor 2132F series. Dit is de enige router die ik gebruik. De wifi van de router is uitgeschakeld, daarvoor gebruik ik 2 Unify accespoints. Maar het probleem speelt ook als ik mijn laptop direct met de router verbindt en alle andere kabels uit de router haal. 
Dat maakt de setup aan mijn kant meteen een stuk overzichtelijker.

Ik heb een vaste vpn verbinding via een ipsec tunnel. Deze is ingesteld op de Draytek via de optie Vpn and remote acces → Lan to Lan. Op mijn werk is deze ook ingesteld via een Draytek. Ik hoef dus niet speciaal via een programma of windows me daarna aan te melden bij een vpn, door de tunnel kan ik direct via extern bureaublad het interne ip van mijn werkplek benaderen.

Speedtest.net geeft 47,11 down en 48,18 up. De ping is 100 ms down en 13 ms up.

De verbinding met het extern bureaublad wordt snel opgezet, maar is daarna onbruikbaar. Alles is wel zichtbaar, maar elke klik gaat met een enorme vertraging en uiteindelijk vliegt de verbinding er snel weer uit, om daarna weer verbinding te maken. Dit heeft de afgelopen jaren verder stabiel gewerkt, en werkt sinds maandag (en misschien sinds afgelopen donderdag, maar dat heb ik niet kunnen testen) niet goed meer.

De verbinding vanuit het werk is verder ook prima. Ik heb vanmiddag bij iemand anders die in de buurt woont gewerkt via dezelfde ipsec vpn constructie en dat ging vlekkeloos.

Alleen hier werkt het niet meer. Ik hoop dat ik al je vragen zo heb beantwoord, als je extra info nodig hebt, hoor ik het graag!

Je bevestigt hier wat ik al vermoedde. Een nieuw (Zyxel) modem ga jij niet blij van worden want dat model ondersteunt geen IPSEC tunnels.  Je speedtest resultaten zien er redelijk uit (hoewel die 100ms te hoog lijkt, maar ik heb geen ervaring met dit Draytek model (ooit wel een 2860 gehad op een DSL verbinding)

Wat heeft die ander bij wie je getest hebt voor opstelling? Is er toevallig een tweede tunnel met dezelfde lan adres reeks die jij gebruikt die verbindt met je werk? Het zou kunnen zijn dat daar een probleem zit (zeer hoogst waarschijnlijk kan de werk Draytek dat niet aan)

Ik neem aan dat je die Draytek van T-mobile hebt gekregen?

Ik vond de 100ms idd ook aan de hoge kant, maar gelukkig verder nog weinig last van gehad. 

Er zijn nog 2 anderen die ook een tunnel naar het werk hebben, maar dit is al een paar jaar zo en we hebben eerder nog geen problemen gehad. Op het werk hebben we een Draytek 2860. De cpu usage staat daarvan op 4% en memory op 80%. 

Bij de ander waar ik vandaag was hebben ze een Draytek 2820 icm een Ziggo aansluiting. 

De Draytek van hier komt inderdaad van T-mobile. 

Ik vond de 100ms idd ook aan de hoge kant, maar gelukkig verder nog weinig last van gehad. 

Er zijn nog 2 anderen die ook een tunnel naar het werk hebben, maar dit is al een paar jaar zo en we hebben eerder nog geen problemen gehad. Op het werk hebben we een Draytek 2860. De cpu usage staat daarvan op 4% en memory op 80%. 

Bij de ander waar ik vandaag was hebben ze een Draytek 2820 icm een Ziggo aansluiting. 

De Draytek van hier komt inderdaad van T-mobile. 

Maar welke local IP-range gebruiken de andere remote netwerken? Zijn die verschillend of juist hetzelfde als jouw range? Kun je me wat plaatjes mailen van de TCP/IP settings in jouw IPSEC profile en dat van het werk?  Mijn eerste gok is een IP-adres probleem maar dat past weer niet op het feit dat het lang  heeft gewerkt.  Ik neem aan dat alle gebruikers een eigen IPSEC profile hebben in de werk Draytek met ieder een eigen pre-shared key? En IP-range van werk is een andere /24 dan die bij jou?

Check voor de zekerheid even of je de ethernet kabel tussen je media converter en de Draytek kunt vervangen. Maar als je internet verbinding gewoon werkt lijkt het niet waarschijnlijk dat dit probleem in kabel of router zit. En daar het probleem optreedt op WIFI en vast bedraad kan het niet verderop zitten. 

PS: geen screenshots van de IPSEC profiles hier posten! Stuur me zonodig een PM. Geen private info hier!

Ik ben even aan de hand van je advies het op een alternatieve manier aan het testen. Ik schakel even de 2 andere profielen uit, reboot de router en kijk wat die dan doet. Als het probleem er dan nog is, is het al minder waarschijnlijk dat het samenhangt met de andere profielen. Denk je dat dat een ok manier is om het te testen?

Helaas dezelfde drama met alleen mijn profiel voor de vpn enabled. Ik zal morgen kijken of ik wat screenshots kan maken.

Ik heb zonet even de lan-to-lan verbinding uitgezet op mijn router, en me daarna aangemeld via een gewone vpn verbinding. Deze was voorheen erg instabiel, maar hij werkt nu iig wel en is een stuk vlotter. Ik ga morgen eens testen of die nu werkbaar blijft. Voorheen was het probleem dat hij er om de paar minuten uitvloog, dus ik ben benieuwd. 

Reageer