Beantwoord

VPN lukt opeens niet meer

  • 14 December 2018
  • 3 reacties
  • 746 Bekeken

Tot gisteren kon ik vanuit huis een VPN verbinding maken naar mijn werk. Zowel mijn laptop als mijn desktop zijn hiervoor ingesteld. Maar opeens helaas niet meer.
Met PING is mijn werk vanuit huis net zo snel bereikbaar als Google. Als ik elders met mijn laptop ben, bijvoorbeeld via de hotspot van mijn mobiel, werkt alles nog steeds perfect. Aan mijn modem is niets veranderd. Herstarten van het modem, of mijn laptop helpt niet.

In het log op mijn werk is de verbindingspoging ook zichtbaar:
ISAKMP-SA established xx.xxx.xxx.xxx[4500]-XX.XXX.XXX.XX[4500]
the packet is retransmitted by XX.XXX.XXX.XX[4500].

Het lijkt mij dat het modem op mijn werk zegt: Gast! Ik ben er, geef antwoord... OK, dan niet!

Ik wil graag een oplossing.
icon

Beste antwoord door tmoesel 15 December 2018, 09:49

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Het symptoom en workaraound is een regelmatig en al best wel veelvuldig aanwezig type bericht op dit forum m.b.t. TMT. Als 1 van de laatsten o.a.
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/kan-bepaalde-ark-servers-sinds-vrijdag-op-zaterdag-niet-meer-zien-307584#post1477195
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/pptp-vpn-307650

Ook een IPsec gebaseerde VPN stelt enkele 'meer dan standaard' eisen aan transparatie en validiteit van de internetverbinding tussen 2 punten.
Er is denk ik voor jouw verbinding iets veranderd, b.v. ander IP adres van je modemrouter, waardoor een voldoende open verbinding of route ontbreekt.

Uit traces van andere klanten en eerdere gevallen blijkt dat TMT publieke adressen achter private adressen gebruikt en dit is classiek gezien tegen de regels van IP adressering en routing van internet. Het kan daardoor zijn er iets op het pad tussen jouw en je werk vindt dat er iets niet in de haak is en daardoor verbinding weigert. Het kan b.v. een caching mechanisme zijn in de (Windows?) computer zijn, dus misschien dat opstarten in veilige modus met netwerkondersteuning wel een werkend iets oplevert.
Ok, Ik snap te weinig van deze materie om de oplossing te herkennen.

Ik heb niets in mijn configuratie veranderd en mijn instellingen werken overal perfect, behalve als ik over mijn eigen glasvezelaansluiting wil werken.
Wat kan er bij T-Mobile veranderd zijn, dat dit probleem veroorzaakt? Er zit een 10.10.10.105 adres in de trace voor ik op het werkende deel kom. en de glasoperator zelf als enige tussenstap nog???

Dank voor je antwoorden tmoesel. Het is duidelijk dat T-mobile dit veroorzaakt en blijft veroorzaken ipv oplossen. Ze maken mij het werken onmogelijk. Ik ga maar eens kijken welke andere aansluiting voor mij thuis ook interessant kan zijn...
Reputatie 6
Omdat TMT groeit, welliswaar in absolute aantallen nog steeds maar 1 tiende van KPN of Ziggo, zullen ze denk ik hier en daar niet uitkomen met hun IPv4 adressen en worden blijkbaar glasvezel klanten achter een 10.x.x.x privaat adresbereik gehangen en kan men zo zaken sneller aanpassen. Dat aanpassen ergens m.b.t. glasoperator.nl o.i.d. kan dus recent hebben plaatsgevonden maar jouw x-x-x-x.ftth.glasoperator.nl is misschien nog hetzelfde. Dat alles kan gemakkelijk tot problemen leiden die je nu ervaart.

Er kan best wat anders aan de hand zijn of er kan een andere reden zijn waarom bij TMT die 10.x.x.x adressen worden gebruikt tussen 'het internet' de klant zijn WAN adres (b.v. 31.x.x.x). Feit is dat je onvolledig internet hebt en er is geen oplossing in zicht is, ja alleen wachten (hoelang?) totdat subcontractor Huawei zaken aanpast zodat het voor jouw ook weer werkt.

Reageer