Beantwoord
Vigor2132F bug (Spanning Tree Protocol STP loop)
We hebben net een nieuwe T-mobile thuis Alles-in-1 aansluiting (750Mbps). Om het TV signaal en internet naar boven te leiden had ik mijn oog laten vallen op een switch combinatie van Ubiquity (unifi US-8 60W + US-8). D.m.v. een VLAN zou ik hiermee in staat moeten zijn om een enkele Cat5e kabel naar boven te trekken en de volledige 750Mb beschikbaar te houden (nee, splitsen van de CAT5 over twee kanaaltjes is geen optie).
Op de unifi switches de volgende configuratie geplaatst:
Poort 1: LAN (verbonden met poort 1 op de Vigor - via dit netwerk krijgen de unifi switches ook hun DHCP adres)
Poort 2: VLAN IPTV (verbonden met poort 4 op de Vigor)
Als ik alleen de LAN verbinding gebruik dan werkt het data netwerk zonder problemen.
Zodra ik echter de IPTV verbinding erbij prik dan rapporteert de Unifi een probleem op de IPTV poort: STP Blocking. De oorzaak hiervoor kan in mijn beleving alleen maar zijn dat op de Vigor beide netwerken (lan en iptv) verbonden zijn en daarmee een soort van loop veroorzaken op de switch.
Zodra ik de STP uitschakel om deze poort te un-blocken gaat het hele netwerk onderuit. DHCP is niet meer te vinden.
[edited: wat ik dacht dat een oplossing was blijkt toch niet te werken :/]
Nou vertelde de installateur dat deze Vigor sowieso gaat verdwijnen. Waarom ik dan met deze oude toei wordt opgescheept waar niet eens een 5G netwerk op wordt geboden... op een !!!750G!!! abonnement is mij een raadsel. Maar het lijkt erop dat de Vigor gewoon niet naar behoren werkt. Helaas krijg je als klant alleen een user account en is van de hele admin zijde niks te controleren.
Heeft er iemand ideeën over wat ik zou kunnen proberen om dit aan de praat te krijgen? En kan iemand me vertellen wat de nieuwe box is die T-mobile gaat uitrollen?
Op de unifi switches de volgende configuratie geplaatst:
Poort 1: LAN (verbonden met poort 1 op de Vigor - via dit netwerk krijgen de unifi switches ook hun DHCP adres)
Poort 2: VLAN IPTV (verbonden met poort 4 op de Vigor)
Als ik alleen de LAN verbinding gebruik dan werkt het data netwerk zonder problemen.
Zodra ik echter de IPTV verbinding erbij prik dan rapporteert de Unifi een probleem op de IPTV poort: STP Blocking. De oorzaak hiervoor kan in mijn beleving alleen maar zijn dat op de Vigor beide netwerken (lan en iptv) verbonden zijn en daarmee een soort van loop veroorzaken op de switch.
Zodra ik de STP uitschakel om deze poort te un-blocken gaat het hele netwerk onderuit. DHCP is niet meer te vinden.
[edited: wat ik dacht dat een oplossing was blijkt toch niet te werken :/]
Nou vertelde de installateur dat deze Vigor sowieso gaat verdwijnen. Waarom ik dan met deze oude toei wordt opgescheept waar niet eens een 5G netwerk op wordt geboden... op een !!!750G!!! abonnement is mij een raadsel. Maar het lijkt erop dat de Vigor gewoon niet naar behoren werkt. Helaas krijg je als klant alleen een user account en is van de hele admin zijde niks te controleren.
Heeft er iemand ideeën over wat ik zou kunnen proberen om dit aan de praat te krijgen? En kan iemand me vertellen wat de nieuwe box is die T-mobile gaat uitrollen?
Beste antwoord door Hidden.nld
Hoi just wst,
T-Mobile wil dat de TV en Internet gescheiden van elkaar zijn om zo een zo goed mogelijke ervaring voor de klant te bieden. hierdoor heeft het internet signaal geen invloed op tv kijken. om deze reden werkt dus ook TV niet over WiFi. Door de belangrijke instellingen af te schermen van de gebruiker kan deze ook niets verkeerds doen. Alles is dus zo geregeld om zo min mogelijk problemen te krijgen. Het grootste deel van de klanten is dit juist een betere oplossing.
TV op een getagged vlan was in mijn ogen een prima oplossing geweest alleen daar hebben ze helaas niet voor gekozen.
Je heb zelf gekozen voor deze setup, ik heb het zelf gedaan met de TP-Link TL SG105E en was met 50 euro en 15min werk klaar.
Bekijk origineelT-Mobile wil dat de TV en Internet gescheiden van elkaar zijn om zo een zo goed mogelijke ervaring voor de klant te bieden. hierdoor heeft het internet signaal geen invloed op tv kijken. om deze reden werkt dus ook TV niet over WiFi. Door de belangrijke instellingen af te schermen van de gebruiker kan deze ook niets verkeerds doen. Alles is dus zo geregeld om zo min mogelijk problemen te krijgen. Het grootste deel van de klanten is dit juist een betere oplossing.
TV op een getagged vlan was in mijn ogen een prima oplossing geweest alleen daar hebben ze helaas niet voor gekozen.
Je heb zelf gekozen voor deze setup, ik heb het zelf gedaan met de TP-Link TL SG105E en was met 50 euro en 15min werk klaar.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.