Beste Odido en forum gebruikers
We hebben sinds recentelijk problemen met packet loss tijdens het internetten en gamen, dit is toen uit zichzelf opgelost de volgende dag, echter is het nu weer begonnen, het is niet constant, merk dit vooral 's avonds en gebeurt onregelmatig, het hindert veel spellen die hier gevoelig voor zijn en geven problemen, bijvoorbeeld in Fortnite zie ik dan een wifi teken met een Gele en/of rode kruis, en of Halo multiplayer die hapert tijdens spelen. Het begint inmiddels erg hinderlijk te worden
Computer staat bekabeld aangesloten, modem is al eens opnieuw opgestart nadat ik ook een lagere download kreeg dan upload, dit was echter na een herstart opgelost.
Heb tevens ook eerder deze avond een ping uitgevoerd naar bijvoorbeeld Alternate.nl, deze gaf al aan dat er 4% packet loss was, voorheen nog nooit last van dit probleem gehad.
Wat kunnen we hier het beste aan doen, onderzoek? Nieuw modem?
Gebruik Odido(T-Mobile) 1000/1000 glasvezel
Bedankt.
Hey allemaal, graag voor de duidelijkheid: De Nokia lost alleen de problemen op op het WBA netwerk met klanten die in bezit zijn van een Genexis ONT. In de Genexis zit namelijk een firmware bug wat voor de problemen zorgt.
Wat mij opvalt als ik bij jullie een lijnmeting uitvoer is dat jullie allemaal op een ander netwerk en technologie zitten, dus het zou individueel onderzocht moeten worden. Ook valt mij op dat bij de meeste een eigen router/acces point aangesloten zit.
Graag een eigen topic starten mits je die nog niet hebt aangemaakt zodat de topics overzichtelijk blijven. Ik ontvang dan in het topic een bekabelde pingtest volgens onze norm (zonder eigen apparatuur aangesloten):
Goedemorgen Tommie,
Met alle liefde start ik een topic omdat ik op een andere technologie en/of netwerk zit. Gisteren ook een kennis hier 200m verderop ook een packetloss test uitgevoerd (met Odidio router), met dezelfde resultaten: 2-10% packetloss
Mijn inziens lijken dit niet op individuele problemen, maar een Odido breed probleem.
Mede door de vervelende tijden dat dit afspeelt, zijn we veel heen en weer aan het pingpongen, hoe kunnen we de communicatie efficiënter laten verlopen? Desnoods komt er een monteur hier langs om de metingen vanavond te doen.
Ping resultaten van gisteravond:
Het probleem speelt alleen sinds kort en alleen in de avond. ik heb verschillende ping testen gedaan met ping plotter (deze geeft simpelweg veel meer informatie dan de ping van windows command line) en deze pingt ook alle hops ertussen. de PL% column geeft het percentage packet loss aan per hop.
hier zijn de ping plots van door de avond van 9 december
dit is de eerste van de avond nadat ik merkte dat er packet loss begon op te treden, dit was om 18:00
dit is de 2e van de avond en het online gamen is niet meer mogelijk door de packet loss, dit was om 20:00
dit is de 3e van de avond en wel zo’n beetje het hoogtepunt dit was om 21:00 en de packet loss was 6.7% maar je ziet duidelijk dat het na de 3e hop al ellende is. de 2e hop naar de gateway is nog altijd volledig in orde.
dit is de 4e van de avond om 22:00 en het probleem neemt drastisch af, nog maar een packet loss van 0.5% naar de eindbestemming.
dit is de 5e ping plot om 23:00 en het probleem is nagenoeg verdwenen, alleen af en toe nog “hoge” pings van 12ms (normaal is de ping naar tweakers 4ms)
dit is de 6e en laatste ping plot om 00:30 en de ping naar tweakers.net heeft nu helemaal geen uitschieters meer en het probleem is volledig weg.
Als dit door de eigen modem komt dan doen jullie wat anders omdat er een eigen modem is gedetecteerd (of omdat jullie modem NIET is gedetecteerd), alle problemen ontstaan vanaf de 3e hop en kan dus per definitie niet aan mijn kant liggen. tevens draait het uitstekend op alle andere tijden.
mijn gevoel zegt dat er ondercapaciteit is of dat er routers verkeerd staan ingesteld.
Ook ben ik er zeker van dat ik niet de enige ben, andere mensen zullen waarschijnlijk eerst ergens anders de schuld leggen dat hun game niet werkt voordat ze hier terecht komen. en als mensen alleen video kijken en niet ping gevoelige dingen doen op hun computer merken ze er weinig van. Dit is een Odido breed probleem is mijn inschatting.
Als je echt wilt dat ik de oude router ertussen gooi kan ik dat wel doen, maar die modem draait ook waarschijnlijk nog op oude firmware waar toen ook al problemen mee was (uiteindelijk de reden geweest om een eigen aan te schaffen)
Als dit door de eigen modem komt dan doen jullie wat anders omdat er een eigen modem is gedetecteerd (of omdat jullie modem NIET is gedetecteerd), alle problemen ontstaan vanaf de 3e hop en kan dus per definitie niet aan mijn kant liggen. tevens draait het uitstekend op alle andere tijden.
Ik heb er zowel met eigen als Odido Modem last van.
Ik heb er zowel met eigen als Odido Modem last van.
mijn gevoel is dat er vragenlijstjes worden afgewerkt en dat het perse in hun formaat moet omdat ze het anders niet begrijpen of kunnen verwerken.
De ping naar de gateway is altijd in orde, daarmee ligt het probleem per definitie volledig in odido’s eigen netwerk. elke netwerk engineer die naar de ping plot kijkt die ik heb gestuurd zou dat direct moeten herkennen en hiermee aan de slag moeten kunnen gaan.
en je ziet ook dat steeds meer mensen hier terecht komen met dezelfde klachten. ik zat eerst op path of exile 2 te vloeken dat het zo lagde, heeft bij mij 2 uur gekost voordat ik het door had dat het aan odido lag.
4 uurtjes geleden inmiddels, wachten voor een eventuele oplossing begint wel erg vervelend te worden, ik moet bijna elke avond zeggen dat me verbinding onstabiel is door de packet loss.
Zoals vele anderen hier ook last van packet loss.
Tijdstip is rond 21:25, vandaag.
1e externe hop; 62.250.96.1
Packet loss 1e externe hop (0%)
Packet loss 8.8.8.8 (11%)
Packet loss odido.nl (20.56.240.229) (10%)
Ervaar ook issues met gamen, zou hier naar kunnen worden gekeken? Alvast bedankt .
Ik ben ff wat meerdere forums aan het checken hier. En het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat er bij Odido iets mis is. Net als iedereen hier, dikke package loss van 10-15% in de avonduurtjes na 18:00, omgeving Barendrecht, net zoals vrijwel iedereen hier die games speelt. Hier op ps5 bij het spelen van call of duty, vast bekabeld dikke loss, waardoor simpelweg onspeelbaar.
Ik wacht hier graag af, hoe ze het voor jullie oplossen. Want het is nu al paar dagen, en voorheen juist maanden geen enkel probleem hier mee gehad. Het heeft weinig zin om een aparte threat aan te maken, voor een probleem wat overduidelijk nu toevallig bij velen Odido klanten speelt. Als er dus een duidelijke oplossing voor iemand is gekomen op individuele basis, hoor ik dat graag.
Ik ben ff wat meerdere forums aan het checken hier. En het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat er bij Odido iets mis is. Net als iedereen hier, dikke package loss van 10-15% in de avonduurtjes na 18:00, omgeving Barendrecht, net zoals vrijwel iedereen hier die games speelt. Hier op ps5 bij het spelen van call of duty, vast bekabeld dikke loss, waardoor simpelweg onspeelbaar.
Ik wacht hier graag af, hoe ze het voor jullie oplossen. Want het is nu al paar dagen, en voorheen juist maanden geen enkel probleem hier mee gehad. Het heeft weinig zin om een aparte threat aan te maken, voor een probleem wat overduidelijk nu toevallig bij velen Odido klanten speelt. Als er dus een duidelijke oplossing voor iemand is gekomen op individuele basis, hoor ik dat graag.
het aanmaken van threat’s heeft als enig zin dat odido realiseert dat dit probleem breed speelt.
met een simpele ping naar je eerste hop (de gateway van je router) kun je aantonen dat het niet aan jou ligt maar dat het probleem in het netwerk van odido zit.
wat me vandaag opviel is dat het vandaag rond 21:00 opeens helemaal goed werkte zonder packetloss, maar 10 minuten laten knalde het er weer helemaal uit.
ik hoop echt dat ze het oplossen, ik zit wel op open dutch fiber, maar de andere providers zijn nog niet actief en komen begin 2025 beschikbaar. maar dat kan dus zomaar nog 4 maanden duren.
zolang odido niet erkent dat dit een odido breed probleem is en dat ze er aan werken heb ik weinig vertrouwen dat dit op redelijke termijn goed komt en dan zit er niets anders op dat weer terug te gaan naar ziggo waar ik to be fair echt NOOIT zulke issues heb gehad. ziggo is alleen knetter duur.
Beste
Hieronder wedereom ping tests
Deze is van 18:36 vandaag(10-12-2024), de ellende begon al langzaamhand
________
Deze om 20:36 gestart, ellende begonnen, online games worden inmiddels onmogelijk.
_______
Deze om 21:44 gestart, ellende houdt nog steeds vol.
Dus ja, het probleem bestaat nog steeds in volle glorie, en begrijp dan niet waarom de meting van jou andere resultaten geeft, voer deze in de avond uit, desnoods monitoring of iets dergelijke, en resultaten zijn heel anders
zit er over te denken om ping plot morgen voor een dagje te streamen op twitch dan kunnen ze live mee kijken met de ellende
ellende lijkt nu af te nemen trouwens (22:45)
Ik zit al dagen op me hotspot te spelen anders is het onmogelijk!
zit er over te denken om ping plot morgen voor een dagje te streamen op twitch dan kunnen ze live mee kijken met de ellende
ellende lijkt nu af te nemen trouwens (22:45)
ik was te vroeg bijna 23:00 en het neemt weer toe
Hier in Rotterdam 3077 is het sinds 2 a 3 dagen zo ongeveer tussen 18.00 en 24.00 uur.
Ik kan een “powerflip” doen maar dat maakt niets uit. Het lijkt er op dat er rond die tijd of te weinig capaciteit is, of dat er “geknepen” word.
Met de speedtest is up altijd rond 950 Mb, download zo rond de 300 Mb maar zakt ook geregeld naar maar net boven de 100 Mb.
Hier in Rotterdam 3077 is het sinds 2 a 3 dagen zo ongeveer tussen 18.00 en 24.00 uur.
Ik kan een “powerflip” doen maar dat maakt niets uit. Het lijkt er op dat er rond die tijd of te weinig capaciteit is, of dat er “geknepen” word.
Met de speedtest is up altijd rond 950 Mb, download zo rond de 300 Mb maar zakt ook geregeld naar maar net boven de 100 Mb.
Ik woon in exact dezelfde plaats en postcode
Snelheid lijkt hier echter prima, maar dat test ik dan ook nu pas, die pings echter zijn NIET goed, en begint inmiddels zwaar te vervelen, zeker als er maar 1 reactie per dag is, gaat lang duren zo, powerflip hebben we op advies van Tommie ook gedaan, heeft niets gedaan.
Snelheid lijkt hier echter prima, maar dat test ik dan ook nu pas, die pings echter zijn NIET goed, en begint inmiddels zwaar te vervelen, zeker als er maar 1 reactie per dag is, gaat lang duren zo, powerflip hebben we op advies van Tommie ook gedaan, heeft niets gedaan.
zit er hemelsbreed 5km vandaan (Capelle aan den IJssel), de andere die ik zag komen uit Ridderkerk en Barendrecht.
en het wordt tijd dat ze realiseren dat dit een breed regionaal probleem is en niet bij de klant thuis. ze moeten hun eigen infra nakijken. vind het verbazingwekkend dat ze dit soort issues niet pro-actief opsporen en hun netwerk monitoren.
Het is inderdaad vreemd dat dit niet opgepakt is in eventuele monitoring van het netwerk, natuurlijk begrijp ik dat niet alles gevonden word zonder feedback van de klant, maar dit probleem speelt nu al sinds vorige week donderdag, zelfs al eerder, maar nu is het inmiddels zo erg geworden dat het niet meer te doen is, gelukkig werkt de verbinding nog wel en is de snelheid prima tot zover, maar daar is ook alles mee gezegd.
Dit dient inmiddels als een hoge prioriteit in het systeem worden gezet, ik ben wel bang dat het dadelijk naar de technische dienst gezet word en dat het nog 1 week of langer gaat duren, hier gaat zeker ook wel compensatie tegen aan hangen, het ligt zeker niet aan onze apparatuur, zeker gezien een directe verbinding ook problemen geeft.
Ik heb hetzelfde probleem, regio Rotterdam.
Zie hieronder het screenshot van de monitoring van mijn verbinding. Elke avond is er een vergelijkbaar grafiek te zien,
zit er hemelsbreed 5km vandaan (Capelle aan den IJssel), de andere die ik zag komen uit Ridderkerk en Barendrecht.
en het wordt tijd dat ze realiseren dat dit een breed regionaal probleem is en niet bij de klant thuis. ze moeten hun eigen infra nakijken. vind het verbazingwekkend dat ze dit soort issues niet pro-actief opsporen en hun netwerk monitoren.
Naar mijn mening ligt het aan de infrasructuur ja.
Ik schat ongeveer een jaar geleden kregen we van de ene dag op de andere problemen. Er is toen (heel snel) een monteur geweest die alles heeft nagelopen en hier vandaan de “centrale” gebeld waar ook een paar checks zijn gedaan.
In Jip en Janneke taal:
Hier kwam dus uit dat we waren overgezet van GPON naar XGS-PON (Dit zijn een soort verdeel methode), dit houd in:
GPON dan zitten er bijvoorbeeld 10 aansluitingen op 1 “router” en dan staan alle “kranen” op een vaste snelheid open, dus krijgt elke aansluiting vast evenveel up en down.
Op XGS-PON waar we naartoe gezet waren gaat het allemaal een beetje anders. Dan zit je met bijvoorbeeld 20 aansluitingen op een “router” maar dan staat de kraan NIET op een vaste stand open, dat gaat dan variabel, en krijg je ups en downs.
Er is toen in de “centrale” iets veranderd en direct draaide het weer zoals vanouds, ik neem aan dat ze ons weer op GPON hadden ingeprikt.
Deze ochtend om 08.15 uur weer een paar checks gedaan, alles prima in orde, vanavond weer doen en kijken wat daar uit komt.
Ergo:
Er is weer zoiets gaande, of de infrastructuur kan de laatste tijd niet genoeg bandbreedte meer leveren.
Naar mijn mening ligt het aan de infrasructuur ja.
Ik schat ongeveer een jaar geleden kregen we van de ene dag op de andere problemen. Er is toen (heel snel) een monteur geweest die alles heeft nagelopen en hier vandaan de “centrale” gebeld waar ook een paar checks zijn gedaan.
In Jip en Janneke taal:
Hier kwam dus uit dat we waren overgezet van GPON naar XGS-PON (Dit zijn een soort verdeel methode), dit houd in:
GPON dan zitten er bijvoorbeeld 10 aansluitingen op 1 “router” en dan staan alle “kranen” op een vaste snelheid open, dus krijgt elke aansluiting vast evenveel up en down.
Op XGS-PON waar we naartoe gezet waren gaat het allemaal een beetje anders. Dan zit je met bijvoorbeeld 20 aansluitingen op een “router” maar dan staat de kraan NIET op een vaste stand open, dat gaat dan variabel, en krijg je ups en downs.
Er is toen in de “centrale” iets veranderd en direct draaide het weer zoals vanouds, ik neem aan dat ze ons weer op GPON hadden ingeprikt.
Deze ochtend om 08.15 uur weer een paar checks gedaan, alles prima in orde, vanavond weer doen en kijken wat daar uit komt.
Ergo:
Er is weer zoiets gaande, of de infrastructuur kan de laatste tijd niet genoeg bandbreedte meer leveren.
Wellicht kan
1 packet loss, valt nog te overzien, wel een ping uitschieter, maar dat kan misschien komen door dat ik dingen aan doen was., dit is vandaag om 09:40 uitgevoerd ongeveer, met andere woorden alles rustig, totdat we de avond bereiken, dan is het weer een feest
We hebben een ticket aangemaakt voor Rotterdam. Hopelijk kan onze technische dienst het onderzoeken en oplossen!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.