Skip to main content

Sinds een paar dagen heb ik (en velen met mij) last van hoge pings en ping timeouts.

deze beginnen al rond 18:00 en zijn pas weer weg na 23:30.

ik heb een ping plot gemaakt en wat me opviel is dat er een router dubbel in de configuratie zit

162.168.224.3 word 2 keer aangesproken en daar treed dus ook packetloss op

@Tommie van Odido zijn jullie hier bekend mee?

Hey ​@RemcoCap, ik heb in de andere topics al gereageerd. 

Zullen wij het hier verder oppakken? Zou je de testen waar ik om gevraagd heb hier willen delen? Graag zonder eigen apparatuur aangesloten. Alvast bedankt! 

Hey ​@RemcoCap, ik heb in de andere topics al gereageerd. 

Zullen wij het hier verder oppakken? Zou je de testen waar ik om gevraagd heb hier willen delen? Graag zonder eigen apparatuur aangesloten. Alvast bedankt! 

beste ​@Tommie van Odido hier de gevraagde pings vanaf de computer die bedraad is aangesloten

naar de eerste hop van ftth, geen packet loss

naar 8.8.8.8 4% packet loss

ping naar de gameserver van pathtoexile 2 in amsterdam 5% packet loss rond 19:30
ping naar www.odido.nl rond 19:00, 4% packet loss
ping naar tweakers.net rond 19:00 ook 4% packet loss

en nogmaals voor de duidelijkheid, na 00:00 snachts verdwijnen alle problemen, en de problemen beginnen rond 18:00

ik heb nog een bonus screenshot toegevoegd die nog beter aangeeft dat connectie gevoelige games rond piek uren volledig onspeelbaar zijn

dit is de informatie in game over de performance, de groene balk is het netwerk, en zoals je kan zien knalt die enorm vaak naar boven, deze grafiek is over een periode van 30 seconde en daarbij kan je zien dat de groene balk de helft van de tijd boven het scherm uit komt. dit resulteert in een volledig onspeelbaar spel.

ik hoop daadwerkelijk waar dat jullie er snel achter komen wat hier de oorzaak van is. dit gebeurd zowel met jullie router als met mijn eigen router, en je kan zien aan de ping naar de ftth gateway dat het probleem niet in mijn persoonlijke configuratie ligt maar dat het probleem ontstaat in jullie netwerk ergens.

denk aan

1. ISP Infrastructure Upgrades (hebben jullie wellicht onlangs firmware/software geupdate op core routers/load balancers wat nu problemen geeft)
  2. OLT / Splitter Congestion (local fiber node overload).  oplossing “split the PON”
  3. ISP Backhaul Congestion (from local node to core network) oplossing “upgrade backhaul capacity)
  4. ISP Peering Congestion (Inter-ISP conection) (oplossing “re-route traffic”)

We hebben een ticket aangemaakt voor Capelle Aan Den Ijssel. Hopelijk kan onze technische dienst het onderzoeken en oplossen!

Goedemiddag Tommie ​@Tommie van Odido 

geldt dit ook voor het topic wat ik geplaatst heb? elke dag problemen! 

Reageer