Beantwoord

Verschillende SSID's bij de Zyxel

  • 25 April 2020
  • 6 reacties
  • 532 Bekeken

Reputatie 2

sinds enkele dagen heb ik een zyxel modem. Bij de draytek kon ik 2 aparte ssid's aanmaken. 1 met de 2.4 en 1 met de 5.0. Hoe krijg ik dit voor elkaar bij de zyxel? 

 

Ik kan enkel maar 1 naam/ssid gebruiken.

 

Edit:

Gevonden.. alleen is mesh actief.. dus lukt het niet

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 April 2020, 00:49

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Maikzors 

Aparte netwerken werken vaak beter dan mesh en ook vaste kanalen, de mesh van de Zyxel is nog niet optimaal.

2 aparte netwerken kun je regelen door in je modem interface naar het menu te gaan, kies voor netwerkinstellingen > draadloos > ga naar het tabblad Easy mesh schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga vervolgens naar het eerste tabblad algemeen bij draadloos en haal het vinkje bovenaan weg bij instellingen hetzelfde houden, selecteer daaronder bijvoorbeeld kanaal 1, 6 of 11 voor 2,4 GHz en klik op toepassen. Kies nu bij band 5 GHz, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat er twee netwerken zichtbaar zijn en klik op toepassen

Kanaal 11 voor 2,4 GHz is te kiezen als je bij bandbreedte 20 MHz selecteert. Kanalen voor beide bands kunnen ook op automatisch blijven maar dat werkt iets minder goed volgens mij.

Reputatie 2

Hallo @Maikzors 

Aparte netwerken werken vaak beter dan mesh en ook vaste kanalen, de mesh van de Zyxel is nog niet optimaal.

2 aparte netwerken kun je regelen door in je modem interface naar het menu te gaan, kies voor netwerkinstellingen > draadloos > ga naar het tabblad Easy mesh schakel deze uit en klik op toepassen.

Ga vervolgens naar het eerste tabblad algemeen bij draadloos en haal het vinkje bovenaan weg bij instellingen hetzelfde houden, selecteer daaronder bijvoorbeeld kanaal 1, 6 of 11 voor 2,4 GHz en klik op toepassen. Kies nu bij band 5 GHz, selecteer hiervoor kanaal 36 en zet bijvoorbeeld 5G achter de SSID zodat er twee netwerken zichtbaar zijn en klik op toepassen

Kanaal 11 voor 2,4 GHz is te kiezen als je bij bandbreedte 20 MHz selecteert. Kanalen voor beide bands kunnen ook op automatisch blijven maar dat werkt iets minder goed volgens mij.

Gelukt!


Ik moet wel zeggen dat het wifi signaal van de zyxel niet optimaal is. Ik zit er nu 4 meter vanaf en mijn wifi balkje boven in geeft soms maar 3 streepjes aan.

Ik heb wel nog een fritzbox.. kan ik die beter aansluiten? En dan alles uitzetten op de zyxel?

 

Volgend probleem.

5.0 ghz verbinding staat aan maar ik zie de ssid niet. Multicasten staat wel aangevinkt? Moet dat uit?

Ik heb een note10+ en mijn vriendin een iPhone. Beide zien het netwerk niet. Helpp

Edit: 5.0 ghz verbinding is op komen dagen!:)

Wel twijfel ik nu om mijn fritzbox 1750E aan te sluiten. Iemand advies?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Maikzors

Geen probleem :)

Je kan de Zyxel vervangen door de fritzbox, aansluiten en het T-mobile profiel selecteren.

Ik haal gewoon een super 5 GHz snelheid met de Zyxel op kanaal 36 (kabelsnelheid dus max 97 Mbit en gemiddeld 80-90 Mbit met een 100 Mbit aansluiting, maar goed je kan hem vervangen als je dat wilt.

2,4 Ghz is wel wat minder inderdaad maar 4 meter van de modem moet gewoon 4 streepjes zijn, zorg dat het modem een beetje los staat van andere apparaten en obstakels.

Oh is het een Fritz repeater? Sluit hem wel bekabeld aan dan.

Reputatie 2

@Maikzors

Geen probleem :)

Je kan de Zyxel vervangen door de fritzbox, aansluiten en het T-mobile profiel selecteren.

Ik haal gewoon een super 5 GHz snelheid met de Zyxel op kanaal 36 (kabelsnelheid dus max 97 Mbit en gemiddeld 80-90 Mbit met een 100 Mbit aansluiting, maar goed je kan hem vervangen als je dat wilt.

2,4 Ghz is wel wat minder inderdaad maar 4 meter van de modem moet gewoon 4 streepjes zijn, zorg dat het modem een beetje los staat van andere apparaten en obstakels.

Het is een fritzbox repeater. De 1750E. 

Reputatie 7
Badge +15

@Maikzors

Zag het net, sluit hem bekabeld aan en zet de wifi op de Zyxel uit 

Reputatie 7
Badge +5

Belangrijkste vraag: Hoe werkt de wifi?
Het gaat niet over het aantal streepjes maar hoe de verbinding zich gedraagt. Snelheid (ook voor het gevoel) voor jouw gebruik in orde, ook als je je wat verder van de modem bevind?

Het plaatsen van de Fritz repeater en daar de wifi van te gebruiken is zeker een poging waard. Sluit de Fritz! repeater als LAN brug met een utp kabel aan op een poort van de Zyxel en schakel de wifi hiervan helemaal uit. De wifi van de Zyxel uitschakelen doe je om storing van overlappende radiokanalen te voorkomen.

Beoordeel dan je wifi op werking. Indien je de Fritz! repeater dmv die utp kabel aansluit kun je hem misschien op een gunstiger punt opstellen om je bereik te verbeteren. De Zyxel modem is vaak gebonden aan het aansluitpunt glas/dsl en minder flexibel op te stellen.

Een beetje hobby kan zeker geen kwaad. Veel hangt af van de omgeving, Veel andere wifi netwerken in de nabijheid kunnen storing en traagheid op jouw wifi veroorzaken. Door een andere opstelling van jouw wifi zender-ontvanger kunnen dit soort problemen soms verminderen.

Reageer