Skip to main content

In augustus ben ik naar Voorburg verhuisd omdat ik daar een appartement had gekocht. Na de verhuizing had ik uiteraard internet nodig, dus besloot ik me aan te sluiten bij Odido. In de eerste twee maanden werkte het internet redelijk, maar daarna werd het erg traag, met snelheden rond de 5 tot maximaal 10 mbps. Ik heb meerdere keren Odido gebeld voor hulp. Na een gesprek met hun specialist kwam een monteur langs om de kabel te controleren. Het leek erop dat de kabel bijna kapot was. Het probleem was echter dat deze kabel door KPN lange tijd geleden was aangelegd. Odido moest contact opnemen met KPN om de kabel te laten vervangen.

Na enige tijd kwam er niemand langs, en ik moest Odido opnieuw bellen. Na een maand kwam er eindelijk een monteur van KPN langs en hij constateerde dat de kabel bijna kapot was. Hij vertelde me te wachten en dat Odido contact met me zou opnemen. Wat er daarna gebeurde? Niets! Niemand heeft me gebeld. Na deze situatie heb ik Odido minstens 3 keer gebeld en gevraagd om te reageren. Ik kreeg alleen te horen: "Ja, het is heel vervelend voor u" en "we zullen u later bellen".

Sinds oktober heb ik nog steeds slecht internet, en Odido onderneemt geen actie. Ik heb gemerkt dat er één of twee keer anonieme oproepen zijn geweest terwijl ik aan het werk was. In mijn laatste gesprek werd duidelijk dat Odido zonder te bellen meteen een afspraak kon maken, aangezien ik vanuit huis werk. Hoe dan ook, ik wacht op het moment dat mijn contract afloopt. Daarna zal ik zeker overstappen naar een ander bedrijf.

Voor Odido: Bel me alsjeblieft niet om jullie excuses aan te bieden. Het enige wat jullie kunnen doen is een afspraak met KPN maken. Zodra jullie een afspraak hebben, stuur me dan een e-mail of sms. 

@eric 

Omdat Odido me niet wil laten gaan vanwege mijn huidige contract met hen, kan KPN me op dit moment niet helpen. Odido heeft de overstap niet geaccepteerd. Dus ik moet tot het einde van mijn contract klant blijven bij Odido.


Hi @Mikhail90, je abonnement loopt inderdaad tot 24-08-2023. Op 26-08-2023 zal de overstap naar KPN uitgevoerd worden. Super jammer dat je overstapt! Volgens mij systeem hebben we je echt proberen te helpen maar zit de crux in je setup. Wij hebben advies gegeven de aansluiting rechtstreeks op de IS/RA te doen, en de kabel te vervangen. Op deze vraag in het topic hebben we geen antwoord gekregen en meldt je besloten te hebben over te stappen. Ik heb je verbinding zojuist opnieuw uitgelezen, ik zie een modem die online staat en goede verbinding aflevert. Ook meet de lijn tussen het IS/RA en de wijkcentrale als stabiel. Ik kan je hierdoor niet voorzien van vouchercodes tot je overstapt. Hopelijk lukt het vervangen van de kabel alsnog, zoals in dit topic als advies gegeven!


Hi @Cheyenne van Odido 

Oké, kun jij alsjeblieft de lijst met mijn vragen beantwoorden?

  1. Ik heb al de kabel vervangen en gebruik nu de gloednieuwe kabel. Waarom werkt de nieuwe kabel niet? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
  2. Wat is het verschil tussen mijn 5 meter lange kabel die ik heb gekocht en de 1,5 meter lange kabel die jullie adviseren? Waarom moet het precies 1,5 meter zijn?
  3. Kunnen jullie mij een betrouwbare link geven waar ik de benodigde kabel kan bestellen? Ik zal het meteen kopen.
  4. Wat zal er gebeuren als de nieuwe 1,5 meter lange kabel ook niet werkt?

     

CC: @Tommie van Odido @Ishana van Odido 


Volgens mij schreef @Cheyenne van Odido dat zij alle waardes nu goed ziet. Dan geldt de gouden regel,  "if it works don't touch it".

Niet gaat klooien met langere kabels aan het isra punt dus. 


Hoi @eric

Oké, weet jij waar ik deze 1,5 meter lange kabel met een vaste kern kan kopen? Ik probeer hem online te vinden maar ik zie niets.

 


Hoi @Mikhail90, ik heb deze kabel meteen verstuurd! Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana


Hoi @Ishana van Odido Dank je wel voor het versturen van de kabel! Het was heel vriendelijk! 

@eric @Cheyenne van Odido @Tommie van Odido @Fiber4all 

Helaas werkt mijn internet nog steeds niet, zelfs niet met jullie kabel. Ik heb een video opgenomen om jullie alles te laten zien. Voor het opnemen van deze video heb ik de modem twee keer gerestaart. Daarin kunnen jullie ook zien dat ik de kanalen heb gecontroleerd.

Kunnen jullie nog iets anders adviseren? Doe ik misschien iets anders verkeerds? 

 

https://drive.google.com/file/d/18fHQIc8e-z250GvhWod9Fv5bWOLaKUcM/view?usp=sharing


Dat ziet er inderdaad niet heel goed uit @Mikhail90. Welke snelheiden behaal je als je een bekabelde test uitvoert? 


@eric @Cheyenne van Odido @Tommie van Odido @Fiber4all 

 


https://drive.google.com/file/d/1cg5z1TVDN8bYGZ8ZFE_EwILln0YB6LoQ/view?usp=sharing

Helaas is er geen verschil. Aan het eind van de video bevestig ik dat ik geen Wi-Fi heb gebruikt. Wat is de volgende stap?


@Mikhail90 

ik heb je een pb gestuurd. 


Ik denk dat je eens moet kijken waar die witte kabel van het isra punt naar toe gaat. Het feit dat dit kastje gewoon los op een plank ligt en de inkomende kabel geen mantelkabel is zou dit alleen een extra verbinding tussen het echte isra punt en het modem zijn.


Ik denk dat je eens moet kijken waar die witte kabel van het isra punt naar toe gaat. Het feit dat dit kastje gewoon los op een plank ligt en de inkomende kabel geen mantelkabel is zou dit alleen een extra verbinding tussen het echte isra punt en het modem zijn.

@Mikhail90 kun je een foto maken van waar de witte kabel zoals Eric aangeeft vandaan komt. Als die verbinding niet goed is hebben we de oorzaak. 
En graag je postcode huisnummer in een PB. 


@eric @Fiber4all 

Ik heb een nieuwe video voor jullie opgenomen. De witte kabel komt vanaf de witte pijp. De pijp komt vanaf de buren. 

https://drive.google.com/file/d/12BQXrd3W2qAHB_TbjNIKZZ-3rFJn8fBj/view


Ah, dit lijkt mijn vermoeden te bevestigen. Dit is dus niet de isra. Zitten er ook nog buren boven jou en hebben die zo'n zelfde aansluiting in de meterkast liggen? Hebben die wel goed DSL,  of hebben ze Ziggo. 

Dit is tijdens een verbouwing/verbetering van het gebouw aangepast. De isra zit vermoedelijk bij de onderburen. Als je goede relatie hebt zou je eens daar moeten kijken.  Hoewel in dat metalen doosje niet direct prutswerk zit, is de gebruikte kabel, zeker als er ook nog een verbinding in dezelfde kabel naar boven loopt niet echt geschikt voor DSL. Dat is vroeger met alleen een analoge telefoon, zeg maar voor het internet tijdperk, getest.


Dit is een Stap58 verbinding die uit een speciale kast komen, meestal in de ruimte beneden waar de bergingen zich bevinden. Er is nog maar een handje vol (KPN) monteurs die deze techniek nog beheersen. Dit oude netwerk is storingsgevoelig zeker bij VDSL en VVDSL netwerken, de sneller varianten van ADSL. Ik ga een bekende monteur vragen of hij hier nog een mogelijkheid ziet.

 


Hallo @eric @Fiber4all 

Ik ben op vakantie geweest, dus ik kon eerder niet reageren. Ik heb de buurvrouw bezocht die beneden ons woont. Zij heeft ook dit systeem in haar meterkast, maar zij maakt er geen gebruik van. Eigenlijk sluit haar internet aan op het aansluitpunt van Ziggo dat in de woonkamer om de hoek ligt.

Dit zijn de foto's die ik in haar meterkast heb gemaakt: 

Dit is de pijp die naar ons appartement boven gaat. De internetkabel zit in deze pijp.


Dit is een andere aansluiting:
 

 


Als jullie hier kunnen zien, gaat deze kabel verder naar een andere pijp. 
 


En deze pijp gaat naar beneden
​​​​​​​


Ik woon op de eerste etage, de vrouw op de begane grond. Dus ik weent niet waar deze internet kabel in de bergingen ligt. 

Zij gebruikt Ziggo, dat dit systeem heeft, dus zij heeft geen probleem met internet.

 ​​​
De buren die boven mij wonen zijn ook klanten van Ziggo. Ik verwacht dat hun aansluitpunt ook om de hoek van de woonkamer ligt, niet in de meterkast. 

@Fiber4all heb jij de monteur gevraagd naar onze mogelijkheden?

Wat moeten we nu doen? Ik gebruik nog steeds mijn mobiele Internet. Het is heel slecht voor de accu van mijn telefoon en in mei overschreed ik mijn limiet.


Hoi @eric @Cheyenne van Odido @Tommie van Odido @Fiber4all 

Mag ik een update?


Heel vervelend dat je batterij zo te leiden heeft. Maar het beschikbaar zijn van het ISRA punt is een verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning. Dat is bijvoorbeeld bij de bouw aangelegd door KPN en daarom kan Odido je een internverbindg aanbieden. Natuurlijk kan een monteur mee helpen zoeken , maar als de aansluiting in de loop van de jaren onklaar is gemaakt of wellicht gesloopt, dan zal een ISRA punt door KPN opnieuw moeten worden aangelegd.

Bel even de klantenservice voor een monteur verzoek. Je praat op het forum voornamelijk met andere klanten.


Reageer