Skip to main content

Sinds vanochtend geen verbinding meer via glasvezel. Zyxel T-56 geeft rood licht bij internet.

Opnieuw starten van zowel Zyxel als Huawei ONT geeft geen oplossing.

Wat nu?

Hey @Joost de Kort, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt, ik help je hier graag mee. Zou je een aantal vragen kunnen beantwoorden? Dan kan ik het met zoveel mogelijk informatie doorzetten. Alvast bedankt!

1. Brandt het WAN lampje op het modem continue groen? 
  2. Brandt het Power lampje op de ONT?
  3. Hoe brandt het LOS lampje? (knippert snel (4x per seconde), knippert langzaam (1x per seconde), uit)
  4. Hoe brandt het PON lampje? (knippert, brandt continu, uit)

Beste @Tommie van Odido , bedankt voor je reactie.

Hieronder de gevraagde antwoorden.

1. WAN lampje op het Zyxel modem is ON (groen) het ‘Internet’ lampje is echter rood.
  2. Power op de ONT is ON (groen)
  3. LOS heb ik volgens mij niet (tenminste niet herkenbaar)
  4. PON lampje knippert (groen)

Een powercycle van zowel ONT als Zyxel modem levert in ieder geval niets op.

Op de Huawei ONT heb ik 3 lampjes. Power (ON groen), PON (Knipperend groen) en LAN(dacht ik) (ON groen), wellicht dat je deze laatste bedoeld met ‘LOS’?

Grt,

Joost.

Hoi @Joost de Kort, bedankt voor het doorgeven van de antwoorden! Ik zie in de lijnanalyse dat er geen contact is met de network terminal; dat is het wit/grijze kastje dat het modem met jouw FTU (aansluitpunt) verbindt en het signaal converteert naar UTP. Ik vraag me af waarom dit zo is als LOS uitstaat want dan is er in elk geval geen signaalverlies. Kun je foto's maken van de voor- en achterkant van het modem en de ONT? Dan check ik of ik wat afwijkends kan spotten. In enkele gevallen is de terminal zelf defect of is de patchkabel kapot, dan moeten we die voor je vervangen. Gelukkig is altijd overal een oplossing voor! 

Hi @Jason van Odido 

Bijgevoegd een foto van de achterzijde van het Zyxel modem (al weet ik niet of dit voldoende is voor je) en een foto met daarop de voorzijde van het Zyxel modem, en op de achtergrond de FTU + glasvezel kabel + ONT. Dit is zoals de monteur het een paar maanden geleden heeft achtergelaten.

Grt.

Joost

Hey @Joost de Kort, je hebt vier lampjes op het ONT zitten, dit zie je ook op je foto. Ik mis alleen nog LOS, dit is het 3e lampje na PON voor LAN. 

Hi @Tommie van Odido , klopt, plus het feit dat PON knippert. (op de foto licht het lampje toevallig net op)

LOS is inderdaad uit.

grt.

Joost.

Ah top, bedankt @Joost de Kort

Ik heb het direct doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen het voor je gaan onderzoeken en hopelijk snel oplossen! 

@Tommie van Odido of @Jason van Odido als ik het goed heb, is de Media converter (ONT) op een of andere manier geregistreerd.
Bijgaand een foto van de Huawei ONT die ik in huis heb.
Kunnen jullie nagaan of de gegevens matchen met hetgeen er bij Odido geregistreerd staat?

Aanvullende vraag: Omdat we nu een paar dagen zonder internet verbinding zitten, bestaat er een mogelijkheid om onze mobiele abonnementen (tijdelijk) te voorzien van unlimited data, zodat we toch kunnen internetten en de mobiele tv-app kunnen gebruiken?

grt.
Joost

Hallo @Joost de Kort 

Het internet heeft eerder wel gewerkt? Dan lijkt het mij sterk dat de ONT niet juist geregistreerd staat 

Bij een knipperende PON is er wel een signaal maar kan er geen verbinding tot stand worden gebracht met de splitter.

Een kruising of een stoorzender zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn.

@Waqqas Het internet heeft gewoon gewerkt vanaf oplevering een paar maanden geleden.
In de nacht van woensdag op donderdag is de verbinding weggevallen. In huis (meterkast) is niets gewijzigd, al helemaal niet 's nachts.

@Joost de Kort 

Het probleem zit volgens mij niet bij jou maar juist buiten in het netwerk of in de wijkcentrale.

@Waqqas Helder.

Kunnen jullie nog iets betekenen m.b.t. de aanvullende vraag?
(wel prettig met kids in het VO)

@Joost de Kort 

De moderators kunnen je een voucher aanbieden voor 7 dagen onbeperkt internet, je kunt de voucher op een (prepaid) aansluiting van Odido of Ben gebruiken.

@Waqqas Dat zou fijn zijn. Geldt dat dan ook voor de 4 mob-abo's die we hebben?
Ik ga ervan uit, dat de storing binnen 7 dagen wel verholpen is.

@Joost de Kort 

Je zou eventueel 1 telefoon als hotspot kunnen gebruiken, of je meerdere vouchers kunt krijgen kunnen de moderators je beter vertellen 😃

@Waqqashotspot is wel lastig als de hoofdgebruiker niet altijd thuis is 😉
Hoe kom ik in contact met een moderator? (sorry, ben nieuw hier)

Een 5G USB modem kan ook een optie zijn, die zou volgens mij op de Zyxel modem aangesloten kunnen worden

Hey @Joost de Kort, heb je vier verschillende mobiele abonnementen van Odido of Ben®️? Zo ja, dan stuur ik je meteen de vouchercodes op! 

Hi @Tommie van Odido we hebben inderdaad 4 mobiele abonnementen. 2 bij Odido en 2 bij Ben.
Allen staan (als het goed is) op hetzelfde huisadres als waar het Internet+TV abonnement op staat.

Bedankt voor je snelle reactie @Joost de Kort, ik heb je zojuist de vouchercodes in een privébericht toegestuurd! 

@Tommie van Odido Hartelijk dank, ik heb je bericht ontvangen.
Is er inmiddels enig zicht op een definitieve oplossing voor het verbindingsprobleem?

@Joost de Kort geen dank. Ik zie dat er een monteur is aangestuurd. Heb je al een afspraak kunnen inplannen?

@Tommie van Odido Inmiddels heb ik inderdaad een afspraak kunnen inplannen.
Al vraag ik me wel af, of de monteur bij ons uberhaupt iets kan doen, aangezien je collega aangaf dat de oorzaak waarschijnlijk niet bij ons, maar ‘buiten’ in het netwerk/wijkcentrale zit.
We gaan het zien/meemaken.

@Joost de Kort ja de monteur gaat de hele lijn voor je nakijken. Ook zal hij de wijkcentrale gaan controleren. Hopelijk kan hij dit meteen voor je oplossen!

@Tommie van Odido dat hoop ik ook.

In het kader van klantenservice (procesmatig): Zijn er ook snellere methodes om een storing aan te melden?

Via community werkt prima, maar kost de nodige uren alvorens je (als klant) een reactie krijgt.

Telefonisch heb ik 4x geprobeerd, waarbij 2x de verbinding verbroken werd, en 2x na 15 minuten wachten zelf de verbinding maar verbroken heb.

Via website met Chatbot werkt totaal niet. Live chat was of niet beschikbaar, of na invullen contactgegevens en ‘Start Live chat’ gebeurt er totaal niets.

Begrijp me niet verkeerd, binnen de community (jullie dus) worden goede dingen gedaan, en worden (zover ik kan beoordelen) de juiste actie(s) uitgezet en vragen gesteld/antwoorden gegeven.

Voor mijn gevoel moet e.e.a. efficienter (qua doorlooptijd) kunnen.
Maar goed, dit is mijn 1e ervaring met een storing bij Odido….

@Joost de Kort, ik begrijp je sentiment hierin volledig. Het is op dit moment echt ontzettend druk overal. Normaliter zijn de response tijden vele malen lager. Je kunt ook met ons contact opnemen via Twitter/X en Facebook. Hier lees je welke manieren er zijn om contact met ons op te nemen:  

Reageer