Sinds twee dagen zijn ook wij aangesloten op het Odido glas netwerk. Nu merk ik dat wij veel latency en packet loss ervaren richting het internet toe. Met name in Teams calls. Volgens mijn monitoring tool, die verschillende diensten op het internet monitored, zitten er flinke uitschieters tussen. Voorheen, toen wij nog Ziggo hadden, was deze verbinding wel stabiel. De enige aanpassing die gedaan is, is een wijziging van de ISP. Alle interne lan componenten zijn niet gewijzigd. De bovenste grafiek is de Ziggo lijn en de onderste na de omzetting naar Odido. Zie hieronder uitdraai van de tool.
Facebook:
Google.com:
Tweakers.net:
Amsix:
Als ik een ping start vanaf mijn eigen computer, dan zie ik hetzelfde gebeuren:
Zoals je kunt zien zitten er flinke uitschieters qua latency tussen en hebben we veel last van packet loss. Het maakt niet uit of alles bekabeld of via wifi is aangesloten. Reset van het modem en ONT heeft ook niet het gewenste resultaat gebracht. Kunnen jullie helpen het probleem op te lossen? Op deze manier kunnen wij niet thuiswerken.
Alvast bedankt.
Groeten, Mitchel
Bladzijde 1 / 1
Het probleem is gevonden door een gebruiker op Tweakers.net die een tip gaf. Het ICMP verkeer wordt geblokkeerd door de DoS protection die ingeschakeld staat onder Security → Firewall → Dos. Zodra je deze functionaliteit uitschkakeld, wordt je ICMP verkeer niet meer gedropped.
De verbinding ziet er hierdoor een stuk stabieler uit.
Hi @tjoll,
De DDOS Protectie schakeld in omdat in dit geval veel pings vanuit 1 host komen. Zo te zien is het 50 pings elke 60 seconden. Als je ook nog meerder Targets hebt in smokeping, loopt het aantal flink op.
Als je bijvoorbeeld de hoevoelheid pings verlaagd en het elke 5 minuten doet, zal je zien dat het de DDOS aan er goed uitziet. Je kan er een beetje meespelen afhankelijk van hoeveel Targets je hebt :)
Hi Sven-Odido,
Klopt, 50 is inderdaad wat veel. Dat zal ik nog even verlagen. Ik verwacht alleen niet dat een ddos functionaliteit ook wordt toegepast op verkeer vanaf het lan.
Maar ik ben blij dat het geen problemen waren verder in de backbone van Odido.
Bedankt voor de hulp.
Het werkt beide kanten op ;)
Ik (Rob) ben geen netwerkspecialist, maar ik denk wel dat ik veel last heb van ‘Veel latency en packet loss’. Ik gebruik het (Windows programma) Pingplotter Free om mijn verbinding te checken. Heel regelmatig nogal storende rode balken ‘onderin’.
Naar het lezen van dit item Ik heb zojuist in mijn Zyxel T-56 bij (rechtsboven) Beveiliging / Firewall / Dos / ‘Dos-bescherming blokkeren’ uitgeschakeld.
Daar staat achter: ‘(Instellingen zijn ongeldig indien uitgeschakeld)’. Wat wordt hiermee bedoeld?
Kan ik zomaar ongestraft mijn Dos-bescherming uitschakelen? Loop ik nu risico's?
In dit huidige item staat hierboven: ‘Als je bijvoorbeeld de hoevoelheid pings verlaagd en het elke 5 minuten doet, zal je zien dat het de DDOS aan er goed uitziet. Je kan er een beetje meespelen afhankelijk van hoeveel Targets je hebt :)’. Mijn vraag: Hoe kan ik het aantal pings verlagen?
Voor evt. nieuwe lezers van dit item: moet na het uitschakelen van de Dos-bescherming de router opnieuw worden opgestart, of werkt het al direct na uitschakelen?
Ben benieuwd of hiermee het probleem is opgelost, want ik ben eigenlijk helemaal niet tevreden met de performance van mijn nieuwe internet. En mijn vrouw al helemaal niet….
Hi @RobvanO, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Zou je eens een volledige pingtest en speedtest willen uitvoeren voor mij? Dan krijg ik een duidelijker overzicht. Graag de testen uitvoeren zonder eigen router/switch aangesloten en direct bekabeld op het modem. Alvast bedankt.
De instructies voor de Speedtest vind je op onze website.
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Hallo Wouter,
Je hebt net gereageerd op mijn bericht van vanmorgen. Dank!
Ik wil graag beginnen aan je 'opdracht', maar heb je ook nog antwoorden op mijn vragen 1 t/m 4. Die staan toch los van de snelheidstest? Is die Dos-bescherming hier eigenlijk wel relevant, want ik heb inmiddels opnieuw twee korte 'rode periodes' ondervonden? En snelheid is ook niet het punt. Het gaat mij met name om de periodes waarin ik off-line ben.
Op de een na laatste regel van je reactie zeg je (ik heb Windows): 'Ping het gevonden IP-adres Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres'
Einde van deze laatste regel: Welk IP-adres bedoel je? Groet, Rob
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.