Skip to main content

Sinds afgelopen dinsdag (grootschalig netwerk problemen in de regio) kom ik er achter dat mijn vaste IP adres spontaan gewijzigd is, waardoor mijn paar systemen in eens niet meer correct werkten.

Is dit een bewuste actie van Odido? Wordt het oude ipadres weer terug gezet ooit?

Het is prima dat IP adres gewijzigd is, maar waarom wordt dit niet gecommuniceerd richting klanten?

Heb je Odido zakelijk? Op particuliere aansluitingen is het normaal dat de ip adressen niet vast zijn (maar dynamisch). In de praktijk valt het aantal wijzigingen wel mee (tenzij je K&K hebt waar je ip elke dag wijzigt) maar een 'vast' ip adres heb je doorgaans alleen op zakelijke aansluitingen (waarbij je dan wel bericht krijgt als dit gewijzigd wordt).

Als je zelf diensten open hebt staan op een particuliere aansluiting dan is het handig als je ook een ddns service hebt draaien. Bv bij duckdns. Dan kun je xxx.duckdns.org gebruiken die dan altijd naar je directe ip wijst.

Duckdns moet je dan wel op een pc of server draaien die dan je ip in de gaten houdt. Als je een T56 router hebt kun je ook een aantal diensten in de router zelf kiezen. Ik weet alleen niet welke van die diensten gratis is (no-ip en freedns zijn dat geloof ik wel maar die moet je om de 6 maanden herbevestigen, bij duckdns hoeft dat niet).

Heb je Odido zakelijk? Op particuliere aansluitingen is het normaal dat de ip adressen niet vast zijn (maar dynamisch). In de praktijk valt het aantal wijzigingen wel mee (tenzij je K&K hebt waar je ip elke dag wijzigt) maar een 'vast' ip adres heb je doorgaans alleen op zakelijke aansluitingen (waarbij je dan wel bericht krijgt als dit gewijzigd wordt).

Als je zelf diensten open hebt staan op een particuliere aansluiting dan is het handig als je ook een ddns service hebt draaien. Bv bij duckdns. Dan kun je xxx.duckdns.org gebruiken die dan altijd naar je directe ip wijst.

Duckdns moet je dan wel op een pc of server draaien die dan je ip in de gaten houdt. Als je een T56 router hebt kun je ook een aantal diensten in de router zelf kiezen. Ik weet alleen niet welke van die diensten gratis is (no-ip en freedns zijn dat geloof ik wel maar die moet je om de 6 maanden herbevestigen, bij duckdns hoeft dat niet).

Aha, vandaar. Het is niet meer van deze tijd dat je geen vaste ip-adres hebt, dacht ik. Maar dus wel! :)
Bedankt voor je reactie en tip. Duckdns is dan een goede oplossing idd.

Nog even ter info. 

Je kunt de duckdns toch ook in de T56 router instellen.

Bij Netwerk > Dns > Dynamisch dns

Inschakelen

Service = user defined

Verbinding = HTTPS.

Url = www.duckdns.org/update?domains=xxx&token=tokenvanduckdns

Hostname = xxx.duckdns.org

User = NA

Pass = NA

Dan hoef je op de server niets te draaien en zal de router automatisch bij ip wisseling de duckdns updaten.

(Was even een gedoe om te vinden dat ik NA voor user en pass moest gebruiken want dat is verplicht in de router maar wordt door duckdns niet gebruikt.)

Nog even ter info. 

Inschakelen

Service = user defined

Verbinding = HTTPS.

User = NA

Pass = NA

Dan hoef je op de server niets te draaien en zal de router automatisch bij ip wisseling de duckdns updaten.

(Was even een gedoe om te vinden dat ik NA voor user en pass moest gebruiken want dat is verplicht in de router maar wordt door duckdns niet gebruikt.)

Bedankt voor uitzoeken. Ik probeer nu op router niveau in te stellen, maar bij user/password wordt NA niet geaccepteerd bij mij. :(

Nog even ter info. 

Inschakelen

Service = user defined

Verbinding = HTTPS.

User = NA

Pass = NA

Bedankt voor uitzoeken. Ik probeer nu op router niveau in te stellen, maar bij user/password wordt NA niet geaccepteerd bij mij. :(

Welke router heb je?

Heb je bij hostname de volledige hostname (zonder http) opgegeven? En bij url ook geen https (want dat staat erboven al)?

Ach! Inderdaad! Kwestie van https er af halen en het werkt!
Super bedankt! 

Reageer