Ik heb net nieuwe glasvezel 1gig verbinding. En het valt me op dat deze dagelijks rond avond uren begint weg te vallen.
Snelheid wordt extreem traag, websites onbereikbaar, speedtest geeft socket fouten aan etc.
Zelfs ben ik ICTer en in begin dacht ik dat het aan modem lag, maar na verder onderzoek heb ik dit uit kunnen sluiten.
Hiervoor had ik adsl verbinding en nooit problemen mee gehad.
Ook merk ik dat ik niet enigste ben, downdetector laat andere meldingen ook zien precies rond die tijd stippen.
Graag hier naar kijken want ik heb nog 2weken bedenk tijd.
De omgeving waar de verbinding wegvalt is op de postcode 5022jt
Bladzijde 1 / 1
Hey @Sance, welkom op onze Community!
Ik wil natuurlijk dat je ongestoord van je internet kunt genieten. Om een onderzoek te starten heb ik een aantal testen nodig. Zou je deze alsjeblieft kunnen aanleveren? Graag op de momenten wanneer je dit het meeste merkt. Alvast bedankt!
Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.
Het Tommie, ik heb hier aantal tests uitgevoerd, en het is weer zo ver, internet valt uit of is moeilijk bereikbaar. Weer dus in avond uren.
Ps: zelfs odido website duurde zeker 3min voor ik erop kon om hier op te reageren.
De stappen heb ik gevolgt alleen T-mobile was niet op de lijst dus heb ik eerst 3 andere servers geprobeerd en als laatst die van kpn, aangezien het toch via hun glazvezel loopt.
Die van kpn laat de beste resultaat zien, hoewel ik moet bijzeggen die begon ook extreem traag 0.5 mb download, ging naar 150-200 en vervolgen weer volledig stoppen terug naar 0 mb en dan weer naar 900+
Zelf ben ik ICTer dus begrijp ik dat jullie zo goed mogelijk proberen aan te kaarten waar het probleem ontstaat.
Ik woon op me zelf, er is niemand anders die gebruik maakt van de internet tijdens de uitgevoerde test, dus dat is uit te sluiten, me pc is zo goed als onbelast
Logisch gezien, aangezien dit voornamelijk in avond uren ontstaat , is dit aan jullie eind door te veel belast te zijn, anders zou dit hele dag door zijn.
Normaal gezien is de trined server de snelste en nu zo goed als niet bereikbaar.
Hier bij stuur ik ook test via mijn mobiel wifi en vervolgens gelijk wifi uitgezet en op de 5g getest op de zelfde server dus.
Zoals je zit hoewel de snelheid via wifi deze x beter was dan met bekabeld test, is de ping 113ms, vervolgens de 5g test uitgevoerd en krijg ik de normale 5g ping van zo een 40-50ms. Dus 5g reageert stuk sneller dan bekabeld glasvezel.
Ook is de jitter van glasvezel veel veel hoger dan via 5g
Nogmaals ik herhaal in ochtend uren en middag is niks aan de hand.
Hier ook test in de ochtend zowel bekabeld als met wifi wanneer de verbinding altijd goed is.
Let op bij de telefoon app staat die ingesteld op MB's getal in plaats van Mbps,
Zoals je kunt zien is de "jitter" getal op 0, zoals het hoort, zit geen schommeling in de verbinding.
Hey @Sance, bedankt voor alle testen.
Ik heb nogmaals een blik geworpen en ik zie dat Guidion nog langs moet komen voor de installatie. Het lijkt erop dat het administratief nog niet helemaal goed staat. Zou je dit op 09-10 kunnen aankaarten bij de monteur? Hij moet je verbinding namelijk administratief aanmelden. Het lijkt er namelijk op dat je nog niet volledig op ons netwerk zit. Ik ga er vanuit dat na het bezoek van Guidion je betere resultaten zult halen.
Dankjewel voor je bericht Tommie. Ik snap dat het administratief nog bijgewerkt moet worden, maar aangezien het probleem zo te lezen bij veel meer mensen aanwezig is, denk ik dat dat niet alleen aan administratie ligt.
Daarom gaf ik ook door dat er dagelijks problemen zijn in de avond uren zodat die op tijd opgelost kan worden, niet dat ik vanaf start datum weer achter aan moet gaan
Want het komt er beetje op neer alsof ik een auto koop die 300km per uur hoort te rijden, maar bij proef rit haalt die maar 150, en wordt me vertelt pas als je hem op je naam heb staan gaat die 300 haha
Als je me punt begrijpt
Hallo @Sance
Heb je toevallig een Huawei GPON/XGSPON ONT waar je de glasvezel deelt met 32/64 andere huishoudens? Als in de avond iedereen gaat internetten dan is dat wel te merken aan de snelheid.
Hi waqqas, nee het is geen Huawei, is zwart kasje van genexis. en nee ik woon alleen, de tests zijn uitgevoerd met alle andere apparatuur ontkoppelt.,
Hier heb ik screenshots van aantal dagen achter elkaar getest , voor elk dag zit er een screenshot van ochtend en avond test
Waar je naar moet kijken zijn niet perse de gehaalde snelheiden, maar meer naar de ping en jitter,
en voornamelijk naar de getalen high/hoog . dit zijn de getalen die aangeven hoelang het duurt voordat jou actie/muisklik/vinger klik op het scherm met de service communiceert.
En voor ik antwoord krijg: test het even bekabeld op je pc, de tests bekabeld op de pc komen hetzelfde uit.
Daarnaast tijdens de tests stond me telefoon 10cm van het router af, en zat ik op een bandkanaal die ongebruikt is.
Dus zoals je kunt zien, zijn de high/hoog waardes zo hoog, dat het in avond uren rond 30-60 seconden duurt na dat je ergens geklikt heb voor het website opent.
En savonds gamen is gewoon niet te doen natuurlijk, denk dat je uit Siberië of Afghanistan met 56kmodem betere ping krijgt dan hier op glasvezel, die geadverteerd werd als "lightning fast"
En ja hoor het is weer feest
Hi @Sance, bedankt voor je updates.
Mag ik je vragen om de monteur af te wachten en daarna een update te geven over de situatie? Hopelijk kan hij dit euvel voor je oplossen!
Hey @Tommie van Odido ik maak me alleen zorgen over dat me internet verbinding van odido dat al jaren lang perfect adsl draait op 9 oktober uitgeschakeld wordt aangezien ik dan officieel overga op jullie glaswerk. Daarom wou ik de issiues voor die datum aankaarten en oplossen, Kijk als dit binnen 1 week opgelost kan zijn dan is dat prima. Maar als ik zo de berichten lees van andere gebruikers die al manden op oplossing wachten, daar heb ik niet zo veel zin in want dat gaat me frustraties opleveren
Dus ik zat te denken, of ik blijf op mijn adsl verbinding en cancel de glasvezel, of dat we de adsl verbinding aan laten staan tot dat de glasvezel correct werkt.
Is dit mogelijk?
@Sance het is niet mogelijk om bij je DSL verbinding te blijven. Dit wordt namelijk, uiteindelijk, volledig uitgefaseerd. Ik ga er vanuit dat de monteur dit 09-10 voor je op kan lossen!
ik heb me behoorlijk verheugd op glasvezel internet, maar ben eerlijk gezegd behoorlijk teleurgesteld en denk ik niet dat dit spoedig opgelost kan worden, dus ik zit wel te denken om morgen toch maar alles te annuleren en over een jaartje weer te proberen.
Ik vraag me alleen af mocht ik bij de glazvezel blijven, en het wordt binnen 30dagen niet opgelost of ik dan wel recht heb om de contract te beëindigen en terug te gaan naar adsl waar ik jaren lang stabiel en goed internet had?
Want ja het is echt niet te doen op glasvezel zo als het nu in avond uren werkt, ik zit nu gewoon via 5g te browsen aangezien het vaak meer dan 60 seconden voor ik op een website kan komen
En hier is nog een goede voorbeeld.
Aangezien mijn adsl nog werkt heb ik op de zelfde router aangesloten op ADSL en vervolgens op de glasvezel modem speedtest gedaan.
En ondanks dat de snelheid van adsl stuk trager is, de responsiveness en ping zijn gewoon instant.
Zoals je op de screenshot ziet is de ping van glaswezek boven in de 1000+ terwijl adsl op 10-15 zit. Dit is gewoon enorm enorm groot verschill, en geen wonder dat de websites bezoeken zo traag is.
Test is uitgevoerd op zelfde server
Hey @Sance, zoals ik ook al eerder vermeld heb is het niet mogelijk om bij DSL te blijven. Ik ga er vanuit dat de monteur dit voor je op kan lossen. Ik wil je daarom vragen om de monteur af te wachten tot hij een conclusie getrokken heeft.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.