Hey Jaap,
In principe werkt het nog steeds zoals vroeger! Soms duurt het even voordat de verbinding via de ethernet kabel tot stand is gebracht. Geef het een paar minuten. Mocht dit niet werken kan je de computer een keertje opnieuw opstarten. Mocht dit ook niet werken kan je altijd nog proberen het modem voor 30 seconden van de stroom te halen voor een goede reset.
Mocht dit niet werken dan kan je één voor één verschillende oorzaken proberen uit te sluiten. In principe kan je 3 oorzaken hebben: Kapotte PC, kapotte kabel, kapotte routerpoort.
Probeer de ethernet kabel eens in je TV of een laptop als dit kan. Dan weet je of de kabel en de poort van de router goed werken. ( Zorg er dan wel voor dat je de WIFI op het desbetreffende apparaat uitgeschakeld hebt zodat je zeker weet dat je verbinding hebt via de ethernet kabel) Als je nu wel verbinding hebt, dan weet je dat het aan je PC ligt. Restart, updates en de juiste drivers kunnen het vaak oplossen. Uiteraard kan ook de internetpoort/chip van je PC stuk zijn.
Mocht je geen verbinding krijgen op een ander apparaat dan kan je onderstaande dingen proberen:
Je kan een andere poort van je router/modem proberen. Dan sluit je uit dat de poort van de router niet kapot is.
Je kan een andere internetkabel in je PC stoppen, dan sluit je uit of je niet een kapotte ethernet kabel hebt.
Succes!
Hoi @Jaap Marchal .
Je wil dus de huiskamer PC aan de ethernet kabel leggen. Ik snap dat de ene kant dan in de PC gaat, maar waar komt de andere kant uit? Zit er nog een switch o.i.d. tussen?
Als je zelfgemaakte kabels gebruikt kan dat met veranderingen wel eens een verstoring geven. Probeer daarom eens met een fabriekskabel.
Misschien heeft je PC nog een vast IP-adres van Ziggo ?
Zet dan je PC op DHCP in Settings > Ethernet > Netwerk.
Alle tips geprobeerd, lukt niet.
Melding van Probleemoplosser: Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie :(
Welke zaken lukten wel van mijn tips? Weet je nu of het aan de kabel, routerpoort of PC ligt? Als ik je reactie lees dan lijkt het aan je PC te liggen.
Branden de lampjes op je router allemaal? Ook op je mediaconverter?
Werkt momenteel het internet op je TV welke al door de monteur was aangesloten? Weet je zeker dat daar het internet via de ethernet kabel loopt en niet via de WIFI?
En zit de ethernetkabel rechtstreeks in de router van Odido of heb je nog andere zaken aan je netwerk hangen?
Ik heb alle kabels gecheckt (o.a. door te kijken of de tv het wel doet met diezelfde kabel), heb alle kabels verwisseld, het in switch alle kabels omgezet naar andere ingangen, maar ik krijg geen kabelverbinding.
Ik stop er mee. Heb zojuist met Odido helpdesk gebeld, daar kreeg ik een enorm standaardverhaal, waaruit uiteindelijk het resultaat wordt dat de monteur “zijn werk goed gedaan heeft”, maar dat "de bestelling” niet goed was.
Ik weet niet meer dan dat, als de monteur bij ons weggaat, alles werkt zoals het zou moeten werken, inclusief internet achter in de tuin. Blijkt dat we daarvoor aparte internetversterkers moeten kopen.
Ik denk erover om nu Ziggo maar te gaan bellen dat ze de boel moeten komen herstellen, want ik vind dit zo ongelooflijk triest van zo'n helpdesk …
Mocht ik toch nog eens wat willen proberen, dan meld ik me graag weer even aan … :-(
Misschien heeft je PC nog een vast IP-adres van Ziggo ?
Zet dan je PC op DHCP in Settings > Ethernet > Netwerk.
Ook deze tip opgevolgd ?!
inclusief internet achter in de tuin
Oh….is dat dan vastgelegd ?
Weet niet hoe lang je tuin is maar, werkte WiFi van Ziggo dan wel achter in de tuin ?
Ik heb alle kabels gecheckt (o.a. door te kijken of de tv het wel doet met diezelfde kabel), heb alle kabels verwisseld, het in switch alle kabels omgezet naar andere ingangen, maar ik krijg geen kabelverbinding.
Ik lees dat je de kabels hebt gecheckt, maar niet wat de resultaten waren. Krijg je bij je PC geen internet via de kabel, maar wel op de TV met dezelfde kabel? Dan is de boosdoener je PC, of het de instellingen of hardware fouten zijn dat is niet duidelijk. Hier kan Odido weinig aan veranderen. Je kan de tip van Mooidan proberen, of je netwerkinstellingen resetten. Dit zou ik doen met de ethernet kabel al in je PC. De volgende link legt uit hoe je je netwerkinstellingen van je PC kan resetten. Mocht je een ander besturingssysteem hebben dan kan je hierop zoeken.
https://nl.gov-civil-braga.pt/how-reset-network-settings-windows-10-1903#:~:text=Druk%20op%20de%20Windows%20%2B%20I,Klik%20erop.
Ik stop er mee. Heb zojuist met Odido helpdesk gebeld, daar kreeg ik een enorm standaardverhaal, waaruit uiteindelijk het resultaat wordt dat de monteur “zijn werk goed gedaan heeft”, maar dat "de bestelling” niet goed was.
Ik weet niet meer dan dat, als de monteur bij ons weggaat, alles werkt zoals het zou moeten werken, inclusief internet achter in de tuin. Blijkt dat we daarvoor aparte internetversterkers moeten kopen.
Ik denk erover om nu Ziggo maar te gaan bellen dat ze de boel moeten komen herstellen, want ik vind dit zo ongelooflijk triest van zo'n helpdesk …
Kwam de WIFI van je vorige provider wel tot achterin de achtertuin? Je zou evt nog kunnen kijken of de router van Odido te verplaatsen is zodat de WIFI wel ver genoeg komt.
Mocht ik toch nog eens wat willen proberen, dan meld ik me graag weer even aan … :-(
Hey @Jaap Marchal, welkom op onze Community!
Ik zie dat het een en ander al is uitgelegd. Is het toevallig al gelukt? Ik zie namelijk dat je order administratief nog niet is afgerond. Dit zou er ook nog mee te maken kunnen hebben. Hopelijk is het al gelukt! Zo niet, dan help ik je graag verder.
Nee, het is me niet gelukt. Wat erger is: ik heb woensdagmiddag een e-mail gestuurd naar een bij mij bekend mailadres, maar dat blijft terugkomen als zijnde onbestelbaar. Verontrustend …
Ik wil de tekst uit deze mail niet in deze community plaatsen, maar als jij een e-mailadres voor me hebt waar ik deze mail wel heel kan sturen, hoor ik dat graag. Bellen met de helpdesk is me woensdag heel slecht bevallen!
Bezorging niet voltooid |
Er is een tijdelijk probleem opgetreden bij het bezorgen van je bericht aan tmobile.contact@tmobile.nl. Gmail blijft het nog 21 uur proberen. Je ontvangt een melding als de bezorging definitief mislukt. |
Hey @Jaap Marchal, dat kan kloppen omdat we een nieuw e-mailadres hebben: internet.service@odido.nl. Ik wil je graag verder helpen dus je mag het ook hier met ons delen!
Ondertussen zijn de problemen “opgelost” door met een vriend alles opnieuw te installeren. De pc op de kabel is gelukt en de wifi in de tuin werkt met de door mij al eerder aangeschafte TP-Link Deco M4 van Ziggo.
Wat wel uiterst vreemd is: via mijn laptop haal ik via wifi makkelijk een downloadsnelheid van meer dan 800 MB, maar via de kabel op de pc (met Windows 10) is 468 MB down het maximale. Daar zit iets niet goed. Misschien de kabel die van de meterkast naar de huiskamer loopt verouderd?
Het vervelende is dat de monteur van Odido wegging zonder de pc aan de kabel te koppelen, wat ik hem wel gevraagd had, maar die monteur had haast. Ik ben dus nog steeds niet helemaal tevreden over de service van Odido: er is iets niet goed, maar ik weet niet wat. Enig idee?
Hey @Jaap Marchal, bedankt voor je terugkoppeling.
Het kan inderdaad zijn dat de kabel niet meer goed is. Is het mogelijk om dit met een andere kabel te testen? Cat5e of hoger?