Beste community,
Op 1 maart 2024 ben ik overgegaan van Tweak naar Odido, gezien Tweak opgekocht is. Mijn 2gbit verbinding werkt goed, is stabiel, lage jitter, alleen de ping is significant hoger dan op mijn Tweak lijn.
Ik vermoed dat dit komt door de wijziging van AON naar XGS-PON, waar kennelijk significante overhead op zit.
In games had ik vaak <1ms ping, nu 6ms. Ook bij het pingen van bekende websites die in het verleden mooi 1-2ms laten zien, zit ik nu op 6-8ms. Nu hoor ik je denken: wat maakt het uit? Maar een verdubbeling van de latency tot wel een verzesvoudiging van de latency is wel minder prettig bij implementatie van een “nieuwe” techniek.
Is dit nu gewoon de prijs die je betaalt voor het delen van een glaslijn op de poort? Wel een hogere snelheid mogelijk, maar hogere latency en lagere kosten voor de provider?
Hoor graag hoe jullie hierover denken. Is dit onlosmakelijk verbonden met XGS-PON, of valt er nog een verbetering te maken door mij (lijkt me niet) of door Odido? Wellicht verbetering van networking in de areapop?