Van Tweak naar Odido -> eigen router, welke instelingen?
Ik zat bij Tweak en word nu overgezet naar Odido. Ik heb een Unifi UDM Pro, er gaat vanuit de media converter direct een glasvezelkabel naar de UDM Pro. Er zit dus geen modem/router van Tweak tussen. Dat wil ik zo behouden, ik wil geen Fritzbox of Huawai apparatuur van Odido in mijn netwerk.
Welke instellingen heb ik straks nodig om mijn eigen UDM Pro te gebruiken, zonder router/modem van Odido?
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Hallo @Squabble7302Â
Je zal dan denk ik een XGSPON SFP module nodig hebben waarvan je het serienummer door Odido moet laten registreren.
Verder heb je de volgende instellingen nodig : connectie type DHCP, VLAN 300 en IPv6 uitgeschakeld.
Hoi @Waqqas, bedankt voor je reactie!
Waar komt die XGSPON SFP module dan? Is dat niet alleen nodig als je de glasvezelkabel direct in de UDM Pro wilt steken? Bij mij zit er nu nog een mediaconvertor tussen.
Â
@Squabble7302
Bij Odido krijg je waarschijnlijk een Huawei mediaconverter of je moet dan een eigen GPON of XGSPON ONT aanschaffen en laten registeren.
Ik heb een Unifi UDM Pro, er gaat vanuit de media converter direct een glasvezelkabel naar de UDM Pro.
Net als @Waqqas gingen we er al vanuit dat je een directe glasvezel had aangesloten op de UDM, dus zonder media converter.
Dan klopt @Waqqas zijn bericht, dat je een ‘speciale’ SFP+ module nodig hebt voor in je UDM.
Maar blijkbaar loopt de glasvezel naar een media converter, waarna er een UTP kabel tussen de media converter en de UDM zit?
Dus geen glasvezelkabel tussen de mediaconverter en de UDM Pro, maar gewoon een UTP-kabel. Het moet overigens wel mogelijk zijn om de UTP-kabel te vervangen door een glasvezelkabel, maar dat hoeft niet per se.
Het zou wel fijn zijn als ik die Huawei mediaconverter van Odido kan vervangen.
Vandaag is de Odido mediaconverter en modem aangesloten. Nadat het modem een eerste keer was verbonden en zich bij Odido had aangemeld, heb ik hem verwijderd en mijn eigen UDM Pro weer aangesloten. Met bovenstaande instellingen werkt dat!
Nu wil ik ook de media converter vervangen. Het is een Zyxel FMG3005-R2OA P2P. Wat voor type aansluiting is dat, GPON of XGSPON?
De UDM Pro heeft ook een glasvezelaansluiting. Kan ik daar rechtstreeks de glasvezelkabel in doen, zonder media converter?
hoi @Squabble7302Â ,
Op aansluitingen via de netbeheerder ODF kun je inderdaad de fiber direct in een router gebruiken. De ONT functie zit daar dan in. Deze ONT moet geregistreerd worden, het serienummer is dan nodig.
Als je een KPN of DELTA netbeheer lijn hebt, dan is dit nog niet mogelijk.
Hoe kom ik er achter of ik ODF, KPN of DELTA netbeheer heb?
Hallo @Squabble7302Â
Je hebt een AON aansluiting gekregen. Het glasvezel kan rechtstreeks in de UDM, je hoeft verder niks te laten registreren bij Odido
Helaas werkt dat niet. Ik heb de glasvezelkabel in een SFP-module gedaan, en die module in de SFP-poort van de UDM Pro. De instellingen exact hetzelfde, maar helaas geen internetverbinding.
Dit werkt dus niet:
Â
Dit werkt wel (glasvezel in de media converter en een UTP-kabel naar de UDM Pro):
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.