Skip to main content

Vaak serviceverlies

  • 13 May 2024
  • 34 reacties
  • 373 Bekeken

Sinds we hier als klant zijn begonnen, hebben we wekelijks last van een totaal wegvallen van de internetdienst. Soms vaker.
Het probleem duurt elke keer ongeveer 10-20 minuten. Sinds zaterdag hebben we 3 van deze incidenten gehad.
Ik zou dit aan iemand willen vragen of zelfs willen klagen, maar ik vind de website van Odido opzettelijk verwarrend. Er is een chatbot of dit forum. De chatbot kon slechts vijf zinnen herhalen bij herhaling, dus post ik hier.
Ik ben in de regio Hussen. Kan iemand anders mij advies geven over welke actie ik kan ondernemen? Als een Odido-vertegenwoordiger dit leest, kunt u dan onderzoek doen?
Ik heb gehoord dat elektrische problemen de oorzaak kunnen zijn van enig serviceverlies. Volgens liander zijn er in mijn omgeving geen problemen bekend! 🤷‍♂️

PS - sorry voor mijn vreemd klinkende Nederlands, ik gebruik een vertaler!

34 reacties

One hour later

we hebben weer een servicefout!

Sinds we hier als klant zijn begonnen, hebben we wekelijks last van een totaal wegvallen van de internetdienst. Soms vaker.
Het probleem duurt elke keer ongeveer 10-20 minuten. Sinds zaterdag hebben we 3 van deze incidenten gehad.
Ik zou dit aan iemand willen vragen of zelfs willen klagen, maar ik vind de website van Odido opzettelijk verwarrend. Er is een chatbot of dit forum. De chatbot kon slechts vijf zinnen herhalen bij herhaling, dus post ik hier.
Ik ben in de regio Hussen. Kan iemand anders mij advies geven over welke actie ik kan ondernemen? Als een Odido-vertegenwoordiger dit leest, kunt u dan onderzoek doen?
Ik heb gehoord dat elektrische problemen de oorzaak kunnen zijn van enig serviceverlies. Volgens liander zijn er in mijn omgeving geen problemen bekend! 🤷‍♂️

PS - sorry voor mijn vreemd klinkende Nederlands, ik gebruik een vertaler!

Haha maak je borst maar nat. Wij kampen al maanden met dit probleem, is helaas geen oplossing mogelijk. Je kan je router proberen te resetten of opnieuw op te starten maar dat werkt helaas niet. Toevallig ook last ervan dat je op sommige momenten geen websites kan bezoeken? 

Haha maak je borst maar nat. Wij kampen al maanden met dit probleem, is helaas geen oplossing mogelijk. Je kan je router proberen te resetten of opnieuw op te starten maar dat werkt helaas niet. Toevallig ook last ervan dat je op sommige momenten geen websites kan bezoeken? 

Ik merk het probleem het meest omdat ik aan het videobellen ben voor mijn werk en plotseling alles vastloopt en de verbinding verbroken wordt.
Ik weet genoeg over netwerken om te begrijpen dat dit geen probleem is met mijn lokale netwerk, dus het resetten van mijn router heeft helemaal geen zin.
Is er echt een officiële manier om een supportticket te maken, afgezien van urenlang aan de telefoon wachten?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Doleo 

Valt het internet bekabeld en via de WiFi weg?

Merk je ook dan er een rood lampje brandt op de router wanneer er geen internet is en welke lampjes branden of knipperen er dan op de ONT?

Komt het internet vanzelf terug nadat er 10-15 minuten geen internet was?

Een fabrieksreset door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld heeft ook niet geholpen of het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router?

Hallo @Doleo 

Valt het internet bekabeld en via de WiFi weg?

Merk je ook dan er een rood lampje brandt op de router wanneer er geen internet is en welke lampjes branden of knipperen er dan op de ONT?

Komt het internet vanzelf terug nadat er 10-15 minuten geen internet was?

Een fabrieksreset door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld heeft ook niet geholpen of het vervangen van de internetkabel tussen ONT en router?

Vriend we zeggen toch dat het niet aan de router ligt maar aan jullie? Je kan wel telkens adviseren dat we die router moeten resetten maar dat doet precies niks.

Excuses dat het zo grof moet maar hopelijk komt de boodschap een keer over. Jullie ontvangen eerdaags een brief van mij waarbij ik jullie in gebreke stel, ben benieuwd. Mijn advies aan jullie ontbindt gwn het contract het gaat om 3/4 resterende maanden, daarna gaan we toch wel weg. 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Doleo, ik wil dit super graag voor je onderzoeken! Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn Odido. Daarnaast ontvang ik ook graag twee (of meer)  voorbeelden met datum en tijdstip waarop het Internet wegviel. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @BasB_99, natuurlijk wil ik dit ook voor jou onderzoeken! Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn Odido. Daarnaast ontvang ik ook graag twee (of meer)  voorbeelden met datum en tijdstip waarop het Internet wegviel. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Hoi @BasB_99, natuurlijk wil ik dit ook voor jou onderzoeken! Ik kan alleen geen abonnement vinden met je e-mailadres. Zou je voor mij je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel, dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in Mijn Odido. Daarnaast ontvang ik ook graag twee (of meer)  voorbeelden met datum en tijdstip waarop het Internet wegviel. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Hey Ishana, 

Dit kan kloppen het abonnement is afgesloten door mijn vader. Echter door de omslachtigheid van de community bemiddel ik problemen met jullie. Als het goed is heb ik de klantnummer toegevoegd.

Het probleem doet zich regelmatig voor echter heb ik beeldmateriaal van de volgende data:

28 juni tot heden: geen wifi in huis ondanks reset. 

20 mei 24 14:09: foto: verbinding niet privé. Hoewel geen beeld materiaal beschikbaar is dit gisteren nog van toepassing.

17 mei '24 17:14: beeld materiaal: internet valt weg tijdens gamen. Hoewel geen beeldmateriaal van heeft dit ook eergisteren plaatsgevonden rond 20:30 in de avond. 

14 mei '24 21:57: beeld materiaal: internet valt weg tijdens het gamen. 

Kortom, het gebeurt bijna op dagelijkse basis dat het internet niet werkt. Waarschijnlijk als ik vandaag of morgen ga gamen zal het weer voorkomen, zal hier dan ook beeldmateriaal van maken. 

 

 

 

Helaas kan ik de opgenomen video's van de situatie in de game niet posten ivm bestandsgrootte

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @BasB_99, heel erg bedankt! Ik heb meteen een aantal metingen gedaan en hier zie ik geen bijzonderheden in. Zou je de filmpjes willen uploaden in WeTransfer en de link met ons willen delen? Ik wil het super graag verder onderzoeken voor je! Groetjes, Ishana

Hoi @BasB_99, heel erg bedankt! Ik heb meteen een aantal metingen gedaan en hier zie ik geen bijzonderheden in. Zou je de filmpjes willen uploaden in WeTransfer en de link met ons willen delen? Ik wil het super graag verder onderzoeken voor je! Groetjes, Ishana

Hierbij de we transfer link: https://we.tl/t-e1kZDMfN8s

Zoals u in de filmpjes kunt zien is bij dit specifieke spel goed te zien dat het internet wegvalt/ niet goed werkt. Bij andere spellen is dit minder goed zichtbaar waardoor het spel gewoon simpelweg vastloopt.

Vaak op de Ps5 zit ik ten tijde van het probleem ook in een voice chat waarin m'n vrienden mij ook voor een bepaalde tijd niet of slecht kunnen horen. 

Reputatie 7
Badge +3

@BasB_99 Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Ik heb meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. Ik weet zeker dat de monteur hierbij kan helpen! 

@BasB_99 Dank je wel voor je terugkoppeling! 

Ik heb meteen een monteur aangestuurd. Je ontvangt hierover een e-mail met een link om de afspraak in te plannen. Ik weet zeker dat de monteur hierbij kan helpen! 

Bedankt Teresa, 

Gisteren is de monteur langs geweest maar heeft hier niets geks veranderd. Eenmaal de router en bridge gereset en that's it. 

Met de monteur had ik afgesproken om bij te houden of en wanneer problemen weer voortkomen. Hoewel op eerste oog alles beter leek te werken zijn de problemen weer begonnen. Ik zit op de WiFi en moet toegang hebben tot een website van de overheid maar dit werkt niet, zie foto. Terwijl als ik op mijn 4G de website open is er geen enkel probleem. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @BasB_99 

Hier geeft mijn.justis.nl die melding niet via Odido WiFi, krijg je deze melding ook via een andere browser?

Reputatie 4

@BasB_99 

Wat mij opvalt in je screenshots is dat zowel je windows machine als je telefoon ineens bepaalde certificate authorities niet meer lijken te vertrouwen. Als deze in beide gevallen echt ongeldig zouden zijn, zowel degene die Microsoft als die Justis gebruikt, zou dat al lang en breed in het nieuws gestaan hebben  dus ik ik ben geneigd om te zeggen dat het toch bij jou lokaal zit.

Certificaten hebben een Not Valid Before en Not Valid After parameter. Als de tijd van een device buiten deze range valt zal je ook een dergelijke foutmelding krijgen. Je zou dus eens kunnen kijken wat de tijd en datum op dat device is op het moment dat dit zich voordoet.

Nu heb ik niet echt een verklaring hoe de tijd zomaar zou kunnen verspringen. Het zou kunnen gebeuren bij het vragen voor een nieuwe DHCP lease. DCHP heeft naar mijn weten niet de optie om een tijd mee te sturen maar wel een offset waardoor de tijd er alsnog ineens flink naast kan zitten.

Indien bovenstaande het geval is zou je er tijdelijk omheen kunnen werken door het device een statisch IP te geven.

Reputatie 7
Badge +3

@BasB_99 Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik had graag gelezen dat de monteur dit issue blijvend kon verhelpen. Hoe dan ook, ik stop niet voor we een oplossing hebben gevonden voor jouw probleem!

Ik ben inderdaad benieuwd naar wat @Waqqas vraagt. Wil je dit eens testen?

Reputatie 7
Badge +3

@Marty_J Dank je wel dat je hier ook een blik opwerpt, met alle hands aan deck moet dit zeker goedkomen! 

Wellicht dat je hier ook eens naar kan kijken @BasB_99? We wachten jouw terugkoppeling af! 

@BasB_99

Hey @Marty_J

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik wil hierbij toevoegen dat dit niet alleen bij de website van Justis het geval is maar ook bij Netflix, Disney + of alle andere websites. Deze websites kunnen echter wel bezocht worden zodra ik op mijn mobiele internet ga. Daarnaast is het probleem zichtbaar bij verschillende browsers (Chrome en Explorer) 

Nu heb ik zelf echt minimale basis kennis over IT op het gebied van internet of routers. Dit gezegd hebbende durf ik niet te zeggen wat een statische IP is en hoe ik dat doe. Wat ik wel kan zeggen is dat de foutmelding zowel met het gebruik van een VPN het geval is als zonder VPN.

Wat ik wel toe wil voegen is dat ik bij het testen van mijn internet een Packet loss van gemiddeld 10 tot 20% heeft. Op basis van mijn kennis is dit veel te hoog en probeer je binnen een marge van 0 tot 1% te blijven. Wellicht dat dit het probleem van mijn internet betreft?

Ik hoor graag van jullie! 

Zonet nog een test uitgevoerd en hierbij is Packetloss zelfs 42%. Kostte me 3x voordat ik überhaupt een meting kon doen. Zie onderstaande afbeeldingen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@BasB_99 Ik heb gelijk nogmaals een lijnmeting gedaan, maar de vaste internetverbinding ziet er (gelukkig) echt goed uit. 

Wel krijg ik een melding dat het 2.4GHz netwerk verstop is. Misschien is het een idee om de bandsteering op het modem uit te zetten?

We geven je altijd twee netwerken: 2.4Ghz en 5Ghz. De 2.4Ghz is er voor apparaten verder van het modem, de 5Ghz dichter bij het modem. Het modem maakt nu één netwerk en laat de apparaten zelf kiezen welke ze gebruiken. Dit kan soms voor een onstabiele verbinding zorgen.

Heb ik jouw akkoord om hier twee netwerken van te maken? Zo kun je testen of het verschil maakt en alle apparaten los verbinden!

 

 

@BasB_99 Ik heb gelijk nogmaals een lijnmeting gedaan, maar de vaste internetverbinding ziet er (gelukkig) echt goed uit. 

Wel krijg ik een melding dat het 2.4GHz netwerk verstop is. Misschien is het een idee om de bandsteering op het modem uit te zetten?

We geven je altijd twee netwerken: 2.4Ghz en 5Ghz. De 2.4Ghz is er voor apparaten verder van het modem, de 5Ghz dichter bij het modem. Het modem maakt nu één netwerk en laat de apparaten zelf kiezen welke ze gebruiken. Dit kan soms voor een onstabiele verbinding zorgen.

Heb ik jouw akkoord om hier twee netwerken van te maken? Zo kun je testen of het verschil maakt en alle apparaten los verbinden!

 

 

Beste Teresa, 

Doe maar waarvan jij denkt dat het werkt. Packetloss is ook het geval bij een lan kabel aansluiting dus de 2,4 + 5ghz verbinding is niet het enige euvel.

Mocht jij denken dat het probleem ligt bij de combinatie verbinding dan heb je hierbij akkoord van mij om hier 2 aparte verbindingen van te maken.

Betreft de bandsteering, mocht je de beide verbinding spreiden moet ik deze dan nog steeds uitzetten? 

Reputatie 7
Badge +3

 

@BasB_99 Ik heb de bandsteering op het modem uitgezet. Hiermee is het 2.4GHz en 5Ghz netwerk gesplitst. Je hoeft dit zelf niet meer te doen. Laat je mij weten of dit verschil maakt?

Goed dat je aangeeft dat dit ook op de bekabelde verbinding speelt. Kan je een ping test uitvoeren? Het is belangrijk dat je deze laat doorlopen tot alle results er zijn, dit zal over 1000 stappen gaan. Alvast super bedankt voor de genomen moeite! 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

Sorry dat gaat momenteel helaas niet lukken. Blijkbaar is het probleem ook zichtbaar bij bekabeld internet.

Zoals ik al aangaf ben ik geen IT specialist dus ik wou even kijken hoe ik die Windows command center open.

De foto's bijgevoegd in de tekst laat zien dat ik geen toegang heb op zoekmachines via jullie internet. Dit is tevens de desktop die is aangesloten via het bekabelde netwerk. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@BasB_99 Om het command center te openen, hoef je geen gebruik te maken van het internet. Je kunt deze openen via het Windows menu. 

Je leest op deze website hoe je dit doet: Beheers de opdrachtprompt: Windows-handleiding voor beginners in 2022 - EaseUS

Reageer