Skip to main content

Hoi!

Ik heb sinds gisteravond een T-Mobile Thuis internet (premium) abonnement. WiFi werkt netjes maar Ethernet niet. Ik heb gebeld met de helpdesk en die gaven aan dat de leverancier maar weer moest langskomen. Ik ben nog even verder op onderzoek uit gegaan. Nu blijkt het volgende. De LAN poorten op het modem werken prima. Rechtstreeks een kabel daarop aansluiten naar mijn laptop gaat goed. Echter, ik heb 3 UTP wandcontacten in mijn muur. Deze kabels heeft de monteur ook netjes weer terug gestopt. Echter, ik krijg er met geen mogelijkheid internet uit. Ik ben overgestapt van KPN, tot de monteur de T-Mobile modem geplaatst heeft werkte mijn “muur-utp” nog als een zonnetje. 

Kan iemand mij helpen?

Hallo @CelinaHagebeuk ,

Het is een beetje moeilijk in te schatten wat er precies mis gaat, maar wat was de reden dat de TM-monteur een goede installatie ‘openbreekt’?

Was er een reden waarom die monteur iets probeerde te repareren wat goed functioneerde (Eerste regel die ik altijd jongens geef “Iets wat niet kapot is, moet je niet proberen te maken!”).

Heeft de monteur daarna deze verbindingen vanuit die muur-utp aansluiting ook getest?

Hoe zijn deze muur-utp aansluitingen verbonden met je router, via een switch of afzonderlijk naar een LAN poort op je router?


Ik zal proberen het iets beter uit te leggen want ik kan me voorstellen dat het onduidelijk is.

In principe heeft de monteur niet aan mijn wandcontacten gezeten. Hij heeft het modem vervangen van KPN naar T-Mobile en de kabels die in de KPN modem zaten in de T-Mobile modem geplaatst. Vervolgens een WiFi test gedaan en is weer vertrokken. Was binnen een kwartier de deur weer uit. Hij heeft niets anders dan WiFi getest. Alleen teruggeplaatst.

De muur-utp aansluitingen zijn afzonderlijk naar een LAN poort op de router.


Welke snelheid had je bij KPN? Wellicht zijn de kabels niet geschikt voor 1 Gbps.


@CelinaHagebeuk 

Wat @Waqqas ook al een beetje aangeeft, is het een snelheidsprobleem via de LAN muur-utp aansluiting?

Of werkt de muur-utp helemaal niet, alsof er geen internet op staat?

Zijn het zelf (IT-specialist)  getrokken en afgewerkte UTP kabels tussen de LAN en de muur-utp?

Begrijp dat er dus meerdere muur-utp aansluitingen zijn die rechtstreeks op de router zijn aangesloten, werkt het op elke aansluiting niet?

Wat ik voorstel is, om alle LAN uitgangen eens 1 voor 1 aan ter sluiten en controleren of er dan wel een werkende verbinding is op die betreffende muur-utp. Dit om te kijkien of er een aansluiting is die eventueel roet in het eten gooit.


@Waqqas Ik heb het nagevraagd degene die het heeft aangesloten en het is een CAT6 kabel. Dat kan ik later nog wel even controleren, staat er natuurlijk ook op. 

@Pieter_B De muur-utp werkt helemaal niet, alsof er geen internet op staat. Mijn (ex) schoonvader (IT-specialist) heeft de kabels getrokken en afgewerkt 4 jaar geleden. En heeft dus ook zonder problemen 4 jaar gewerkt. 

Ik heb 3 muur-utp aansluitingen (2 op zolder en 1 in de woonkamer) met dezelfde CAT6 kabels gelegd. Allemaal naar een eigen LAN poort op de router en geen van de 3 werkt.

Ik ga het nalopen en kom er dan z.s.m. op terug. 


Inmiddels een week verder. T-Mobile heeft een monteur langsgestuurd. Het bleken niet helemaal juist gemonteerde stekkers. Dit is opgelost en ik heb nu super snel en fijn internet. 

 

Bedankt allemaal voor het meedenken!


Hoi @CelinaHagebeuk, wat fijn om te horen dat het nu opgelost is! Nu kun je ook van je ethernet-aansluiting optimaal genieten, dat is in deze lastige tijd geen overbodige luxe. Mocht je in de toekomst vragen hebben of suggesties, geef een seintje. De Community zit altijd voor je klaar. Voor nu: stay safe and strong en een prachtig weekend toegewenst! :smile:


Reageer