Ik heb sinds een maand nu een vrij apart probleem, namelijk downloadsnelheid is hoog en goed, uploadsnelheid is laag en onstabiel. Ik kwam er toevallig achter toen ik Youtube videos wilde uploaden.
Snelheden
Downloadsnelheid bij meerdere metingen 940 Mbps
Uploadsnelheid bij meerdere metingen 0.10 - 0.20 Mbps
Speedtest
Het lijkt erop dat het probleem zich eerder recent heeft voorgedaan in verschillende regio’s volgens deze post, mijn regio is Leeuwarden.
Netwerkinformatie
Huawei HG659 modem
Mediaconverter Glasvezel → internet
UTP Cat 6 shielded bekabeling overal
Dekstop PC aangesloten op LAN 1
Laptop + Mobiel apparatuur op WiFi 5GHz
Bladzijde 1 / 3
De upload is hier (ook Leeuwarden) sinds de oplevering (27-12-2022) van T-Mobile thuis niet goed (0,1 tot 0,2 Mbps). De lijn is dus zo goed als onbruikbaar. Ik weet van meer mensen in Leeuwarden dat ze dezelfde problemen ervaren. De helpdesk is op de hoogte maar een oplossing is er (nog) niet. Daarnaast werkt de vaste telefoonlijn nog niet, ook daar zijn ze mee bezig. Helaas nog niet echt gebruik kunnen maken van de diensten tot nu toe.
Leeuwarden | T-Mobile | 1 Gbit glasvezel
Wij zijn ons glasvezelverhaal begonnen op 29 augustus, toen we bij T-Mobile een pakket hebben aangevraagd zodat KPN vervolgens langs kon komen om een glasvezelaansluiting aan te leggen.
Vervolgens hebben we, twee afspraken moeten maken met KPN voor de glasvezelaansluiting. Daarna nog een keer vier afspraken met T-Mobile/Guidion voor het aansluiten van de modem/router. Daarbij komt dat we in deze tussentijd talloze uren hebben gebeld en steeds weer hetzelfde probleem moesten voorleggen.
In deze uren hebben we vaak gehoord dat we teruggebeld zouden worden, wat geen enkele keer gebeurd is. Daarnaast hebben we helaas ook meer dan eens gehoord dat er bij hun stond aangegeven dat het probleem reeds was opgelost.
Aan het eind van de rit is er op 21 december glasvezel aangesloten met de volgende resultaten tot gevolg:
Speedtest (Cat6 - LAN1)
We hebben nu alweer uren gebeld met T-Mobile en alweer iemand over de vloer gehad om vervolgens te horen dat het probleem niet aan de aansluiting ligt maar ergens anders waar blijkbaar hard aan gewerkt wordt.
In ons huis moeten regelmatig bestanden geüpload worden, om deze reden zijn we dan ook overgestapt van Ziggo naar T-Mobile, omdat de uploadsnelheid dan meer dan 50 Mbps zou moeten zijn. De realiteit is echter dat we nu verbinden met ons oude Ziggo netwerk of met een hotspot vanaf een mobiel om bestanden te uploaden.
Bedankt voor jullie reacties. Dit komt erop neer dat het upload glasvezelnetwerk probleem is verhuist van andere regio's naar o.a Leeuwarden. Aangezien meesten hier al een maand last van hebben zou er ook een vorm van compensatie moeten komen vanuit T-Mobile zelf omdat de afgesproken snelheid niet geleverd kan worden wegens problemen in het T-Mobile corenetwerk, correct?
Ik heb wat testen zelf hier gedaan met o.a traceroutes etc. Voor de rest heeft het testen weinig zin omdat het probleem overduidelijk hetzelfde is als bij andere regio's , hier zie je ook dat dit probleem zich al een jaar minimaal voordoet.
Hey hier mijn topic precies het zelfde probleem zie laatste post voor update van de monteur.
Ook regio Leeuwarden ;)
Wij hebben vorige week bijna 45 minuten lang gebeld met T-Mobile waar degene die ik hier aan de lijn had tussentijds ging bellen met Guidion. Ze hebben aangegeven het druk te hebben, maar met aandringen van de ernst van de situatie was het ineens mogelijk om op 4 januari toch iemand langs te laten komen.
De persoon die langsgekomen is heeft echter alleen gezegd dat de aansluiting in onze meterkast goed aangesloten was en vervolgens aangegeven dat er “aan gewerkt wordt”. Echter, met de ervaringen die ik tot nu toe gehad heb (zie vorige post), heb ik er niet per se vertrouwen in dat er veel vaart achter zit.
Hier hetzelfde probleem ook in Leeuwarden. Heb mijn probleem in deze post toegevoegd.
Komt 14 januari en monteur langs voor het controleren en eventueel plaatsen van een nieuwe modem.
Zoals het eruit ziet licht het waarschijnlijk niet aan de modem (heb een Draytek Vigor3132Fvn).
@Lisa misschien kunnen jullie hier wat meer mee, aangezien het een regio betreft.
Ik heb hier de Zyxel T-54 (nieuwe aansluiting). Het heeft niks te maken met het modem of de aansluiting in huis. Het zit in de centrale of nog verder binnen het T Mobile netwerk. Ik kwam van KPN en dezelfde glasvezel loopt tot in de (wijk)centrale. T mobile moet zeker voor een oplossing zorgen want alles wat maar iets met upload doet heeft er last van. Daarmee heb je dus geen volwaardig internet. Thuiswerken met dit internet is onmogelijk. Streamingsdiensten en online radio lopen wel door zodra er een zender/stream is gekozen. De HUE app, Domoticz, thermostaat van de verwarming, beveilingscamera (en noem maar op) vanaf een 4G verbinding (of waar dan ook buiten je eigen huis) werkt niet meer omdat er dan upload nodig is vanaf je huisaansluiting. Voor nu een 4g router met T mobile prepaid simkaartje ingezet om in huis te kunnen internetten met een acceptabele upload en niet een telefoon iedere keer op hotspot te moeten hebben. Ik heb hiervoor dus extra kosten moeten maken. O.a Vodafone unlimited bundel voor een paar dagen, T moblie prepaid simkaartje gekocht en nu een 7 dagen unlimited bundel van de helpdeskmedewerker gekregen. De helpldesk is overigens heel vriendelijk en meewerkend maar ik heb natuurlijk liever dat het internet goed werkt
Nog een tip voor wanneer je ook een 4G router wilt, deze worden regelmatig op marktplaats aangeboden in (buiten)gebieden die net op glasvezel zijn overgegaan (de 4G router is dan daar niet meer nodig). Ik heb vorig jaar zo één kunnen kopen (Huawei b818-263). Ook superhandig voor op vakantie (bijvoorbeeld met een lokale simkaart van het land van bestemming).
Daarnaast is het ook handig een backup van je router instellingen te maken. De helpdesk zal je bij problemen voorzien van een factory reset of firmware update waardoor je de eigengemaakte instellingen kwijt raakt
Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in!
Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in!
UPDATE: het is inmiddels aangekaart en aangemeld als algemeen verbindingsprobleem en wordt onderzocht door alle betrokken partijen. Voor nu betreft het de regio Leeuwarden/Friesland en gaat het om een trage upload of geen upload. Meer meldingen zijn niet nodig, maar het staat je uiteraard vrij om het aan te geven in dit topic. Voorbeelden worden onderzocht. Bedankt voor jullie geduld!
Goedemiddag all, het lijkt er inderdaad op dat er wat speelt op groter niveau dan losstaande incidenten. Ik heb dit doorgespeeld naar onze netwerkspecialist en ben in afwachting van een update. Zodra ik maandag meer heb gehoord, licht ik jullie meteen in!
UPDATE: het is inmiddels aangekaart en aangemeld als algemeen verbindingsprobleem en wordt onderzocht door alle betrokken partijen. Voor nu betreft het de regio Leeuwarden/Friesland en gaat het om een trage upload of geen upload. Meer meldingen zijn niet nodig, maar het staat je uiteraard vrij om het aan te geven in dit topic. Voorbeelden worden onderzocht. Bedankt voor jullie geduld!
Bedankt voor de update! Ik heb hier wel al meer dan een maand last van nu, thuiswerken gaat ook zeer moeizaam hierdoor en algemeen internetgebruik wordt een lange periode verhinderd nu. Is een vorm van compensatie hier ook van toepassing?
Zodra het probleem met upload volledig verholpen is en daar begint het nu aardig op te lijken gelukkig, zullen we de koppen bij elkaar steken om een passende vergoeding te bepalen. Voor nu is dat, ondanks dat het al langer aanhoudt, nog voorbarig omdat we geen exacte einddatum hebben.
Zodra het probleem met upload volledig verholpen is en daar begint het nu aardig op te lijken gelukkig, zullen we de koppen bij elkaar steken om een passende vergoeding te bepalen. Voor nu is dat nog, ondanks dat het al langer aanhoudt, nog voorbarig omdat we geen exacte einddatum hebben.
Prima! Bedankt voor je bericht. Het scheelt dat ik unlimited heb van T-mobile dus zo'n 4G hotspot werkt voor nu in ieder geval voldoende.
Heel graag gedaan! Fijn om te zien dat de voucher bij jou een goed alternatief als noodvoorziening biedt. Indien er anderen zijn die hiervan gebruik willen maken, laat het hieronder in een bericht weten en geef meteen aan of je een Ben, Tele2 of T-Mobile simkaart hebt, dan stuur ik je een vouchercode per privébericht toe.
Heel graag gedaan! Fijn om te zien dat de voucher bij jou een goed alternatief als noodvoorziening biedt. Indien er anderen zijn die hiervan gebruik willen maken, laat het hieronder in een bericht weten en geef meteen aan of je een Ben, Tele2 of T-Mobile simkaart hebt, dan stuur ik je een vouchercode per privébericht toe.
Ik heb geen voucher gehad hoor! Had sowieso al Unlimited haha, maar als ik goedkoper Unlimited kan krijgen hierdoor mag het wel . Wel een goed initiatief dat je dat doet voor de klanten trouwens.
Het is tocht ongelooflijk dat steeds meer mensen dit probleem hebben. T-Mobile kom op doe wat aan je verbinding. Anno 2023 zou je dit probleem toch niet meer moeten hebben met glasvezel. Ik kan gewoon de laatste maanden niet meer fatsoenlijk gamen omdat ik continu last heb van packet loss, (eerder zeer trage upload snelheid), jitter en nee het ligt niet aan mijn apparatuur. Ping is ook aan de hoge kant voor glasvezel. Je zou toch echt max 10 ms ping moeten hebben. Bij mij is dat gemiddeld 17 18 ms. En dat is gewoon minder prettig als je op een hoog niveau gamed.
Het is tocht ongelooflijk dat steeds meer mensen dit probleem hebben. T-Mobile kom op doe wat aan je verbinding. Anno 2023 zou je dit probleem toch niet meer moeten hebben met glasvezel. Ik kan gewoon de laatste maanden niet meer fatsoenlijk gamen omdat ik continu last heb van packet loss, (eerder zeer trage upload snelheid), jitter en nee het ligt niet aan mijn apparatuur. Ping is ook aan de hoge kant voor glasvezel. Je zou toch echt max 10 ms ping moeten hebben. Bij mij is dat gemiddeld 17 18 ms. En dat is gewoon minder prettig als je op een hoog niveau gamed.
Ik heb hetzelfde hoor, kan ook niet streamen of videos uploaden op Youtube. Online games gaan moeizaam dus heb maar een lading aan Singleplayer games zoals God of War gedownload en dat nu aan het spelen tot het weer gefixt is. Het ligt buiten onze controle op het moment, kunnen niks anders doen dan wachten. Graag zou ik wel een passende compensatie zien m.b.t T-mobile Thuis abonnement maar dat is nog even afwachten hoe en wat, zoals Jason eerder zei.
@A Random IT Guy echt frustrerend hoor. Wanneer zijn bij jou de problemen begonnen? Bij mij is het eigenlijk sinds ik een gigabit verbinding heb achteruit gegaan. Dus van AON naar GPON.
Ik heb die 1000/1000 glasvezel abonnement al 4 jaar, voorheen nooit echt problemen gehad. Dit vage upload probleem is ongeveer begin december onstaan. Toen merkte ik dat Whatsapp afbeeldingen extreem traag waren in uploaden, kon niet meer online gamen en algeheel werd het netwerk onstabiel.
Toen ben ik op onderzoek uit gegaan, beginnend met een speedtest. Kwam telkens op 0.11 / 0.20 Mbps upload uit. Heb kabels vervangen naar Cat 6, modem reset, verschillende arsenaal aan apparatuur getest en via Linux wat uitgebreide testen gedaan doormiddel van traceroutes etc. Uiteindelijk wist ik het zelf niet op te lossen, na mijn vakantie heb ik T-Mobile Thuis gebeld en de situatie uitgelegd. Daarna hier een post aangemaakt om te peilen of mensen hier hetzelfde probleem hebben en het forum doorgezocht waarop ik op tientallen (oude en recente) posts stuitte met vergelijkbaar probleem.
UPDATE: Goedemorgen @A Random IT Guy et al: het leek vanaf zaterdagavond omstreeks 20:30 weer een stuk beter te gaan, maar omdat we weerklanken horen, hebben we het onderzoek weer met rasse schreden opgepakt.
Bedankt voor jullie meldingen met voorbeeldbeschrijvingen, deze zijn zeer waardevol. Zodra ik een concretere update heb, horen jullie het meteen.
Het lijkt hier weer goed te werken. Beiden boven de 900 nu. Wacht voor de zekerheid ook nog even de monteur op zaterdag af.
Bedankt voor de hulp. Altijd fijn als je een reactie krijgt en mensen er ook echt in duiken.
UPDATE: Goedemorgen @A Random IT Guy et al: het leek vanaf zaterdagavond omstreeks 20:30 weer een stuk beter te gaan, maar omdat we weerklanken horen, hebben we het onderzoek weer met rasse schreden opgepakt.
Bedankt voor jullie meldingen met voorbeeldbeschrijvingen, deze zijn zeer waardevol. Zodra ik een concretere update heb, horen jullie het meteen.
Top! Ik merk het ook gelijk, de snelheden zijn weer normaal. Bedankt voor de hulp! Nu ben ik wel nieuwsgierig, wat was het probleem eigenlijk?
Sinds eind van de middag is het hier ook goed met de upload. In de ochtend had ik nog een test gedaan en was er nog geen upload. Blij dat het nu weer werkt!
Goedemorgen @ETerpstra, @A Random IT Guy en @Newcustomer (en alle anderen uiteraard!): het is erg mooi dat de resultaten die onze technici op afstand uitmaten ook daadwerkelijk in de praktijk naar voren komen!
Ik ga nog navragen wat de root cause was, maar wil wel vast mededelen dat het niet altijd gemeld wordt. Hoe interessant allicht ook, zeker voor jullie, is het niet altijd meteen evident waar de oorsprong van het probleem ligt. Dat gezegd hebbende, ga ik het natuurlijk wel najagen. Voor nu houd ik het onderzoek toch nog open omdat we willen voorkomen dat dit ten onrechte gesloten wordt.
UPDATE: de oplossing bleek een vervanging van apparatuur in de centrale te zijn. De root cause: zeer waarschijnlijk een hardware defect in de centrale.
Het probleem lijkt hier ook opgelost te zijn, met een directe verbinding met de router krijgen we hier nu wel weer de verwachte snelheden van het pakket.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.