Skip to main content
Beantwoord

Upload 50% van beloofde snelheid

  • 26 June 2024
  • 20 reacties
  • 256 Bekeken

Sinds September 2023 klant bij Odido, en afgezien van de Guidion issues qua planning nergens last van. Behalve dat sinds oplevering er slechts 50% snelheid op de upload wordt gehaald.

Hier een beetje op gegoogled, en kwam tot mn verbazing veel topic hier op de community tegen. Daarom ook dit topic.

Er zou iets aangepast moeten worden op de media converter en daarna een herstart

Meetwaardes zijn over een intern gigabit netwerk, op een desktop direct bekabeld;

 

Latency en download zijn uitstekend, alleen de upload niet helemaal. In de praktijk merk ik er niet zoveel van, maar tegelijkertijd haal ik het beloofde niet ;)

 

 

20 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hi @AlexZjuH, ik wil je van harte welkom heten op de Community! Ik kijk graag met je mee om ervoor te zorgen dat de uploadsnelheid ook in orde is. Ik heb zojuist wat aanpassingen gedaan in het modem. Wil je me laten weten of je nu verbetering merkt? Mocht je dezelfde problemen ervaren, dan zou ik graag een nieuwe speedtest van je ontvangen van speedtest.net waarop te zien is dat de test bekabeld is uitgevoerd. Dan ga ik hier graag verder mee aan de slag voor je! 

Reputatie 3

“Meetwaardes zijn over een intern gigabit netwerk”

Je zegt dat je desktop direct bekabeld is. Dan is er dus helemaal geen sprake van een intern netwerk.

Pardon,

 

ik zal het verder toelichten. De ODIDO modem is terug de doos gegaan, en door mijn eigen beheerde Firewall / Router. Deze is tot op heden niet de beperkende factor geweest of gebleken. Ik ga vanavond even kijken naar de mogelijke verbetering, en rapporteer dit hier uiteraard terug.

 

Helaas geen soelaas, download gaat zelfs boven de gigabit, maar upload strak op 500MBIT

Hi @AlexZjuH, ik wil je van harte welkom heten op de Community! Ik kijk graag met je mee om ervoor te zorgen dat de uploadsnelheid ook in orde is. Ik heb zojuist wat aanpassingen gedaan in het modem. Wil je me laten weten of je nu verbetering merkt? Mocht je dezelfde problemen ervaren, dan zou ik graag een nieuwe speedtest van je ontvangen van speedtest.net waarop te zien is dat de test bekabeld is uitgevoerd. Dan ga ik hier graag verder mee aan de slag voor je! 

Welke aanpassingen in welk modem? Ik heb een Huawei FTU en een eigen router/firewall, dus even benieuwd hoe je dat gedaan hebt :)

Additioneel een hele berg topics gevonden waar het e.e.a. opnieuw geregistreerd moest worden wat de oplossing zou zijn, ging er even vanuit dat dat de FTU betrof?

zie:
 


 

 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @AlexZjuH, ik wil dit graag voor je onderzoeken! We ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 

Neem aan dat de abbo en adresgegevens via mn community naam / profiel en klantnummer al te acterhalen zijn?

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @AlexZjuH, deze zijn zeker te achterhalen! Ik heb direct wat metingen en een reprovision uitgevoerd. Merk je verschil op locatie? Groetjes, Ishana

Helaas, geen verschil :(

Reputatie 7
Badge +3

@AlexZjuH Dank je wel voor je terugkoppeling en de genomen moeite! Ik wil dit graag voor je doorzetten naar onze technische dienst voor verder onderzoek. Echter is het belangrijk dat je hiervoor de door ons geleverde apparatuur aansluit. 

Is deze screenshot ook genomen met onze apparatuur aangesloten? Mocht dit niet het geval zijn, wil je deze dan alsnog toevoegen?

Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan doe ik gelijk nog een lijnmeting. Het is belangrijk dat onze apparatuur aangesloten blijft gedurende het onderzoek. 

Alvast heel erg bedankt! 

de apparatuur, bedoel je de Fibre unit van Huawei en de geleverde modem, correct?

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @AlexZjuH, dat klopt helemaal! Laat je het ons weten als dit aangesloten staat? Dan kunnen wij het onderzoek starten! Groetjes, Ishana

Zet de optie in speedtest eens in “Single” in plaats van “Multi”. Dan schrik je dat je in werkelijkheid een nog lagere upload snelheid hebt.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @sonal, het klopt inderdaad dat ‘single’ een lagere snelheid geeft omdat de speedtest dan eigenlijk niet de maximum haalbare snelheid van de internetlijn test, maar meer wat één apparaat qua snelheid kan vragen. Hierdoor is single meer een indicator van hoeveel een apparaat aankan, en dit staat los van de internetsnelheid die wij leveren. Aan de andere kant geeft ‘multi’ aan hoeveel de verbinding aankan, en daardoor is dit meer representatief van wat wij leveren en waar wij iets aan kunnen doen.

Mocht je ook hulp nodig hebben met je internetsnelheid, geef het gerust aan, wij helpen je heel graag aan een Giga-snelle verbinding! 

Dat klopt niet, want op Single blijft de download gewoon 930 Mbps hetzelfde als op Multi. Alleen de al slechte upload snelheid lijdt verder door het op Single te zetten. De download snelheid blijft dus gewoon hetzelfde is, Multi of Single, terwijl Upload dat niet doet.

 

Er is iets goed mis met Odido’s backend internet of de hardware (modem en signaal omzetter) die we hebben gekregen. Mijn vorige provider met dezelfde glasvezel aansluiting kon gewoon 1 Gbit down and upload makkelijk aan. Helaas is die provider overgenomen door Odido en zit ik hier nu mee, blijkbaar net als veel anderen.

 

Odido’s werkelijke internet 1 Gbit is:


Download: 930 Mbit
Upload: 50-100 Mbit

 

Zyxel EX5601-T1 modem

Huawei glasvezel signaal omzetter

 

Heb nog niet successvol mijn vorige modem/router kunnen verbinden met Odido’s internet om uit te zoeken of het de Zyxel modem is die de slechte upload snelheid veroorzaakt.

 

Edit:

Als ik de ethernet kabel in de “2.5G” slot doe van de Zyxel modem krijg ik ietsjes sneller internet. Namelijk:

Speedtest (Single)
Download: 1050 mbit
Upload: 170 Mbit

 

Edit:

Wow, dat was een eenmalige fluke. Internet snelheid stort nu helemaal in:
Speedtest (Single)

Download: 780 Mbit
Upload: 18 Mbit ???

 

 

 

😪

 

Toch bijzonder dat Odido hun netwerk zo hebben kunnen instellen dat dit kan gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@sonal Dank je wel voor het sturen van de speedtesten, dit ziet er inderdaad niet veelbelovend uit. 

Ik ben meteen het systeem ingedoken om jouw verbinding te meten. Ik krijg een melding dat het signaal niet goed doorkomt. Wil je het modem en het ONT (kleine witte of zwarte kastje in de meterkast) op de volgende manier een herstart geven? In dit topic lees je precies hoe je dit doet. 

Geef je mij een seintje als je zover bent? Ik sta klaar om je verder te helpen! 

@AlexZjuH Dank je wel voor je terugkoppeling en de genomen moeite! Ik wil dit graag voor je doorzetten naar onze technische dienst voor verder onderzoek. Echter is het belangrijk dat je hiervoor de door ons geleverde apparatuur aansluit. 

Is deze screenshot ook genomen met onze apparatuur aangesloten? Mocht dit niet het geval zijn, wil je deze dan alsnog toevoegen?

Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan doe ik gelijk nog een lijnmeting. Het is belangrijk dat onze apparatuur aangesloten blijft gedurende het onderzoek. 

Alvast heel erg bedankt! 

Bij deze alsnog de halve meterkast verbouwd, aangesloten van ONT naar ZYXEL modem en bekabeld op de laptop. Lo and behold, exact dezelfde waardes:

 

Hierbij dan ook de bevestiging dat mijn eigen apparatuur, bekabeling en tussenliggende zaken geen vertragende factor zijn. ik verneem graag wat er aan gedaan gaat worden...

Reputatie 7
Badge +9

Hey @AlexZjuH, ik heb het ONT opnieuw geregistreerd, kan je nogmaals een speedtest doen?

Yes, nu werkt alles zoals ik zou mogen verwachten.(ook met mn eigen apparatuur weer) en ben ik daar blij mee.

Kleine tip voor de volgende keer, check eerst of er een trend is in de meldingen (halve uploadsnelheid) zoals ik al aangaf in eerdere post in dit topic.

Topic mag wat mij betreft dicht @Tommie van Odido 

Reageer