Upload

  • 28 December 2023
  • 9 reacties
  • 140 Bekeken

Ik heb een jaar geleden langdurig geklaagd over een langzame uploadsnelheid. Download was in orde maar de upload lag maximaal op 60% van de te behalen snelheid (alles bekabeld). Talloze monteurs langs geweest en ook T-Mobile langdurig lastig gevallen maar de oplossing kwam niet in zicht.

Onlangs een snelheidsverhoging aangevraagd naar 2 Gbit/s en vandaag de nieuwe apparatuur aangesloten door Guidion. Hoewel er nog wel wat moeten aangepast in de wijkkast viel het me op dat ik nu wel de volledige uploadsnelheid haal van bijna 1Gbit/s, iets waar ik al langer als een jaar mee worstel. 

Waardoor het nu ineens wel goed gaat weet ik niet. Misschien toch de nieuwe apparatuur? Hoewel Guidion destijds ook het modem heeft verwisseld...

Jason van Odido 4 maanden geleden

Hoi @rdebru1n, we hebben geconstateerd dat in sommige gevallen het re-registreren of vervangen van de ONT (witte network terminal tussen FTU en modem) een aanzienlijke verbetering betekende voor de uploadsnelheid en stabiliteit. Het kan zijn dat de snelheidsverhoging ervoor gezorgd heeft dat de ONT opnieuw een boost kreeg en daardoor de nodige re-registratie kreeg - of natuurlijk simpelweg door de apparatuurswap van Guidion. Ook is er soms sprake van een port move in de centrale wanneer de snelheidsverhoging optreedt. Verder is het vooral giswerk, maar uiteraard superfijn om te lezen dat het nu veel beter werkt! 

Een heel fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst! 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rdebru1n, we hebben geconstateerd dat in sommige gevallen het re-registreren of vervangen van de ONT (witte network terminal tussen FTU en modem) een aanzienlijke verbetering betekende voor de uploadsnelheid en stabiliteit. Het kan zijn dat de snelheidsverhoging ervoor gezorgd heeft dat de ONT opnieuw een boost kreeg en daardoor de nodige re-registratie kreeg - of natuurlijk simpelweg door de apparatuurswap van Guidion. Ook is er soms sprake van een port move in de centrale wanneer de snelheidsverhoging optreedt. Verder is het vooral giswerk, maar uiteraard superfijn om te lezen dat het nu veel beter werkt! 

Een heel fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst! 

We hebben geconstateerd dat in sommige gevallen het re-registreren of vervangen van de ONT (witte network terminal tussen FTU en modem) een aanzienlijke verbetering betekende voor de uploadsnelheid en stabiliteit.

Ik ervaar hetzelfde probleem, kan ik zo’n herregistratie aanvragen voor mijn GPON-ONT?

Reputatie 6
Badge +2

@boydpander Goed dat je hierover aan de bel trekt! Ik ga voor je onderzoeken of dit mogelijk is en kom hier later bij je op terug. 

Reputatie 6
Badge +2

@boydpander Ik heb de ONT opnieuw voor je geregistreerd! Je kunt het modem nog een herstart geven, mocht je het verschil niet direct merken. 

Reputatie 2

Ervaar op het moment, out of the blue, hele lage upload snelheden (10Mbps ipv 900Mbps), men weet niet waar het aan ligt bij de helpdesk. Heb het idee dat het ergens bij het aansluitpunt zou kunnen zitten.

Een nieuwe registratie van de ONT zou kunnen helpen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @bbohms, zo'n lage upload komt vaak door een kabel die niet goed zit of een defect kabel. Zou je alle kabels willen nalopen, vooral de internetkabels tussen het ONT en modem en modem en pc/laptop bedraad. Als hier ook maar één connector niet goed zit dan valt de upload weg.  

Reputatie 2

Dat is het helaas niet, zowel via originele setup ONT - fiber- Draytek modem als ONT - fiber - mediaconverter - eigen router zelfde resultaat. Allemaal met andere kabels. Wanneer je terug leest hebben veel mensen hier ineens last van en is een initialisatie van bepaalde delen van netwerk de oplossing, bv. wanneer mensen overstappen naar ander abonnement. Het zou kunnen zijn dat fiber ONT ineens een defect heeft opgelopen maar daar geloof ik niet in. Helaas kan de helpdesk niks doormeten en dus weinig betekenen. Wellicht overstappen naar iets anders kan de boel opnieuw forceren?

Reputatie 7
Badge +9

Zou je eens een volledige speedtest willen aanleveren @bbohms? Dan kan ik het voor je doorzetten!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 2

Hi Tommie,

 

Heb inmiddels een periode achter de rug met veel testen, met verschillende modems en monteurs over de vloer.

Het komt er op neer dat zowel het T54 als het T56 modem het probleem niet verhelpen, dwz. snelheden: 900Mbps down, 10Mbps up zo rond de 5ms. (Net als via mijn eigen Router (Vlan300 setup))
Het verouderde T50 modem lijkt het probleem van de upload wel te verhelpen nl. snelheden van: 900Mbps down en 900 Mbps up rond de 5ms. Niemand bij Odido en monteurs lijken te begrijpen waarom een 4/5 jaar oud modem de snelheid wel haalt maar de laatste (T56/T54) Zyxel modems niet.

Wat nu speelt is dat er geregeld ping spikes (en packet loses / timeouts) ervaar wat voor online gaming echt niet wenselijk is. Mijn voorstel om het laatste T75 modem toe te sturen wordt niet toegezegd omdat deze alleen wordt uitgeleverd bij hogere abonnementen (4Gb en 8Gb).

Verder goed om te weten is dat de netwerk monteur alles heeft nagemeten (en aansluitpunt vervangen) en de lijn in perfecte staat blijkt te zijn (zie T50 resultaten).

Weet niet of iemand dezelfde problemen heeft ervaren met het T56/T54 modem?

Sta op het punt nu om te kijken of andere aanbieders de stabiliteit wel kunnen garanderen, desnoods bij een wat lagere snelheid.


 

Reageer