Skip to main content

Beste mensen,

Vanavond kwam bij mij de Guidion monteur langs voor een upgrade van mijn bestaande glasvezel verbinding. Ik was in de veronderstelling dat hij mijn bestaande en werkende lijn ging omzetten van GPON naar XGS-GPON. Maar de monteur was in de veronderstelling dat hij een nieuwe lijn ging aansluiten... Hij was daarom ook verbaasd dat hij in de KPN/Reggefiber wijkcentrale al een patch aantrof en bij mij thuis een werkende installatie met een GPON ONT en een Zyxel Router. Hij was nog meer verbaasd dat ik ook een nieuwe Zyxel Router en XGS-GPON ONT had liggen, in doos. Had Odido mij een verkeerde ONT en router gestuurd? Nee, het betrof hier een upgrade…

Het hielp ook niet dat deze monteur nog nooit zo’n upgrade had uitgevoerd natuurlijk. Communicatie probleempje binnen Odido/Guidion?

Toen het duidelijk was dat het toch om een upgrade ging en Odido die spullen niet zomaar per toeval naar mij had gestuurd heeft hij deze dan toch geïnstalleerd en het serienummer van mijn nieuwe ONT ook netjes geregistreerd bij Odido. Die installatie van de nieuwe apparaten heeft hij ook netjes achtergelaten, enkel mocht de “technology type” in het portaal niet aanpassen, want dan kreeg hij ruzie met Odido, dat waren de expliciete instructies vanuit Odido. Hij kon de Odido Backoffice niet bellen, want die waren al naar huis.

Het resultaat is nu dat mijn lijn waarschijnlijk nog steeds op GPON zit op de “centrale” en aan mijn kant een XGS-GPON ONT aan het zoeken is naar een “vriendje” aan de overkant. Resultaat: geen service meer...

De monteur vertelde me dat ik de follow-up met de Odido service desk moet regelen. Deze zijn natuurlijk nu niet bereikbaar, de chatbot heeft een IQ van een bevroren visstick en weet momenteel ook geen levende mensen te vinden en een e-mail sturen of simpelweg een ticket openen kan blijkbaar ook niet. Is dit de juiste weg om mijn 8 GBit/s verbinding weer leven in te blazen?

PS: Odido wil zijn “oude equipment” al enige tijd retour. Die teller begon al te lopen toen ik het pakket ontving. Ik had toen echter nog geen monteur gezien. Mijn verbinding is inmiddels vakkundig gesloopt, maar de teller blijft nog steeds lopen. Ergens klopt er toch iets niet in dit upgrade proces?

PPS: Feature request: Edit functie voor de titel? Er mist daar ergens een G...

Hoi @mbi, bedankt dat je hier uitgebreid je verhaal deelt, ik schrik hiervan en ik zie je graag snel weer zorgeloos genieten! Ik kan het niet anders zeggen dan dat ik niet te spreken ben over de monteur die bij je langs is gekomen. Zo is het bijvoorbeeld zeker mogelijk om onze technische dienst in te seinen, ook buiten hun werktijden om. Daarom ga ik snel een andere monteur van Guidion voor je aanvragen zodat je overzetten alsnog snel en vakkundig geregeld kan worden.

Je geeft aan dat het signaal nu helemaal niet meer werkt, alleen lijkt je modem in de lijnmeting de afgelopen 12 uur online te zijn? In principe zou alles nog moeten werken met de oude apparatuur aangezien de monteur van Guidion weinig veranderd lijkt te hebben aan het netwerk of je configuratie.

Ik heb ook de retourdeadline voor je modem uitgesteld naar de laatst mogelijke datum die ik voor je in kan stellen, namelijk 13-3. Het enige is dat ik niet de reminders uit kan zetten. Ik verwacht dat je vér voor 13-3 overgezet zal worden, maar mocht er toch nog onverhoopt een probleem zijn dan kan ik natuurlijk enige kosten voor het modem voor je kwijtschelden. 

Ik hoop dat je snel de nieuwe monteur van Guidion treft, ik verwacht dat je afspraak vervolgens snel en kundig zal verlopen! 

Reageer