Skip to main content

Beste lezers,

Wanneer ik de Zyxel router vervang door de USG P3, krijg ik geen IP adres op de USG vanuit de DHCP van T-Mobile. (blijft 0.0.0.0 op de USG). Waneer ik de Zyxel router terugplaats werkt Internet wel (krijgt dus wel een IP adres)

Nu had ik reeds op dit forum gelezen dat er (DHCP) issues waren met nieuwere firmware versies. Ik heb de USG dan ook ge-downgrade naar de versie (4.4.51.5287926), welke bij meerdere gebruikers goed/stabiel functioneert. Dank .@D-Vine.

Op basis van de tips op het forum en Internet heb ik de volgende configuratie:

glasvezel lijn
glas <> koper media converter
Ubiquiti Unifi USG (alleen VLAN 300 met internet via DHCP)
Ubiquiti switch (STB + andere apparaten zitten zonder verdere VLAN indeling)

Gisteren ook even kort contact gehad met de helpdesk, maar deze weigerde iedere vorm van medewerking omdat ze een eigen router niet ondersteunen.

Ik heb de volgende vragen om het werkend te krijgen met de USG;

  • kan dit te maken hebben met de Leasetime?
    • moet ik geduld hebben? (maar hoelang dan?)
  • Hoe weet ik zeker dat deze config (alleen vlan 300 op de USG) voor mij ook werkt?
    • zit ik op het nieuwste netwerk? (hoe kan ik dat eventueel controleren)

 

Alle tips zijn welkom.

Hallo @Alaric 

Ben je een nieuwe klant en sluit je je eigen setup voor het eerst aan icm T-Mobile?

Wat je kan proberen is om je eigen setup aan te sluiten op de mediaconverter en dan de mediaconverter opnieuw opstarten door de stroom er even af te halen.

Een uurtje aangesloten houden kan je ook proberen als bovenstaande niet werkt.

Als je op het nieuwe tv platform zit T-Mobile TV dus met de optie om in de cloud op te nemen dan is VLAN 300 instellen genoeg.


Hallo .@Waggas 

Ik ben geen nieuwe klant. Ik ben overgestapt van Telfort naar T-Mobile en heb sinds juli 2020 een abonnement (Internet 100MBps glasvezel en TV). 

Ik heb eea uitgevoerd zoals je voorstelde (restart mediaconverter en daarna ruim 1,5 uur gewacht). Helaas met hetzelfde resultaat. Geen IP nummer.

Ik denk wel dat ik op het nieuwe platform zit omdat ik de optie heb om “Cloud opnemen” aan te zetten.

Mijn instellingen zijn als volgt:

 


@Alaric

Sluit de Zyxel eens aan op de mediaconverter en sluit daar de tv box op aan, maak dan eens een foto van het beginscherm dat je ziet, hieruit is wel op te maken of je op het oude of nieuwe tv platform zit.

Misschien kan je ook eens de USG achter de Zyxel aansluiten en als hij werkt, dan aansluiten op de mediaconverter.


@Waqqas wat bedoel je met “beginscherm”? Hieronder de schermafrdukken van de Zyxel.

De USG achter de Zyxel zetten, kan ik strak ook nog even proberen. Moet dan even LAN IP van Zyxel aanpassen naar andere reeks dan het bestaande LAN (kost iets meer tijd, gezinsleden beginnen te klagen;-) )

 


Beginscherm op tv van je tv box @Alaric 

Op de eerste foto zie je het oude tv platform en op de 2de het nieuwe.


Dank voor je antwoord @Waqqas ,

Zojuist gecontroleerd en ik heb idd een scherm dat overeenkomt met de 2e. De oude dus. Dan is natuurlijk de volgende vraag; hoe kom ik dan zsm op het nieuwe patform?

Of anders, de “truc”met extra VLAN (640) naar de managed switch?


Overgaan naar het nieuwe tv platform is wel eenvoudiger omdat je dan alleen VLAN 300 nodig, een moderator kan de overstap voor je regelen.

Lees je wel even goed in over het nieuwe tv platform in andere topics hier op de community 😉


Dank voor je antwoord. Ik zou graag een moderator benaderen die dit voor mij kan regelen. Hoe kom ik in contact met een van hen?


@Alaric

Een moderator zal hier vanzelf reageren. Kun je de USG misschien eens een fabrieksreset geven, VLAN 300 instellen en de DNS servers open laten?


Hi @Alaric, super leuk om te zien hoe ver @Waqqas je al op weg heeft geholpen! Ik ben gelijk een kijkje gaan nemen in je profiel om je meer duidelijkheid te kunnen geven. Jij zit al op het nieuwe tv platform. Wanneer je nog op het oude platform zat, dan zorgde ik er met liefde over dat je werd overgezet. Weet jij voor nu voldoende? Laat het gerust weten als jij nog andere vragen hebt! 💪


Hi @Lisa en @Pieter_B 

Dank voor jullie reakties. Ik kan dit vanavond pas uitvoeren (na mijn werkdag :wink: ). Zal daarna zsm weer een update geven.

Is er nog iets te zeggen over het platform waar ik nu op zit. Maw volgens @Waqqas zit ik nu op het oude platform afgaande op plaatjes. MIjn menu op de STB is namelijk gelijk aan het tweede plaatje. Klopt dit?


@Alaric

Het tweede plaatje is het nieuwe tv platform 🙂.

Ik zie dat ik je eerder aangaf dat je op het oude platform zit, dit klopt niet. @Lisa heeft ook nog bevestigt dat je op het nieuwe platform zit.


@Waqqas mijn excuses. Ik heb jouw tekst verkeerd gelezen. bedankt voor de attentie. Ik vond het idd al vreemd na lezen van bericht van @Lisa .

Zoals gezegd, vanavond meer :smiley: .


 @Pieter_B 

Dank voor de tip. Ik heb (nogmaals) uitgevoerd zoals je zei en toen begon het het werken. Ik heb Internet (gehad). Dat betekent dus dat het technisch allemaal zou moeten werken.

Echter was Internet bijzonder instabiel. Ik verwacht dat dit aan mijn kant ligt. De reden hiervoor is dat ik zie dat de config in de Unifi controller niet wordt bijgewerkt en anders is dan de config in 192.168.1.1. Wat ik observeer is dat de USG constant van groen naar oranje streepje gaat (onder USG device in controller GUI). Op een geven moment ging zelfs de LAN snelheid van de USG naar de Switch vaan 1Gbps naar 100Mbps.

Voor nu even terug gebouwd naar de Zyxel omdat het geduld van mijn familie begon op te raken :disappointed_relieved:

@Waqqas ik heb alle devices en controller op de laatste versie (behalve dan de USG). Herken jij dit? Tips?