Skip to main content

Hallo allemaal,

Tweak is onlangs overgenomen/samengegaan met T-Mobile, waardoor wij een interessante aanbieding hebben ontvangen om ons glasvezelabonnement om te zetten naar T-Mobile Thuis.

We hebben op dit moment Internet en TV via glasvezel van Tweak (met één tv-ontvanger). Het was toentertijd een werkje om Internet en, met name, de tv-ontvanger (inclusief pauzeren etc) goed aan de praat te krijgen. Dat is m.b.v. de Tweak community allemaal goed gelukt.

Ons netwerk bestaat uit een Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) die rechtstreeks op de Fiber Media Converter van Tweak aangesloten is. Achter de USG een Ubiquiti Unifi Switch 16 (US-16-150W). Vanaf de switch uiteraard de bekabeling door het huis naar alle aansluitpunten, apparatuur en access points.

Om e.e.a. bij Tweak werkend te krijgen, heb ik toentertijd de volgende stappen doorlopen:

1. Internet-profiel (‘WAN1’) aangemaakt in UniFi Cloud Key. Deze heeft VLAN ID 34;
  2. IMGP Snooping ingeschakeld voor LAN 1 onder ‘Global Network Settings’ (onderdeel van ‘Networks’-menu);
  3. JSON-bestand config.gateway.json toegevoegd aan UniFi  Cloud Key, met daarin de volgende code:
{  
"interfaces":{
"ethernet":{
"eth0":{
"description": "WAN",
"duplex": "auto",
"speed": "auto",
"vif":{
"4":{
"address":
"dhcp"
],
"description":"eth0.4 - IPTV",
"mac":"DC:15:C8:B6:CD:7E",
"dhcp-options":{
"client-option":
"send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
"request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
],
"default-route":"no-update",
"default-route-distance":"220",
"name-server":"update"
},
"ip":{
"source-validation":"loose"
}
},
"34":{
"mac":"DC:15:C8:B6:CD:8D"
}
}
}
}
},
"port-forward":{
"auto-firewall":"enable",
"wan-interface":"eth0.34"
},
"protocols":{
"static":{
"interface-route":{
"0.0.0.0/0":{
"next-hop-interface":{
"eth0.34":"''"
}
}
},
"route": {
"185.24.175.0/24": {
"next-hop": {
"10.10.44.1": "''"
}
},
"185.41.48.0/24": {
"next-hop": {
"10.10.44.1": "''"
}
}
}
},
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth1": {
"role": "downstream",
"threshold": "1",
"whitelist":
"239.0.0.0/16",
"225.0.71.0/24",
"224.0.0.0/16"
]
},
"eth0": {
"role": "disabled",
"threshold": "1"
},
"eth1.10": {
},
"eth1.20": {
},
"eth0.4": {
"alt-subnet":
"0.0.0.0/0"
],
"role": "upstream",
},
"eth0.34": {
},
"eth2": {
}
}
}
},
"service":{
"lldp":{
"interface":{
"eth0":{
"disable":"''"
}
}
},
"dns":{
"forwarding":{
"except-interface":"
"eth0",
"eth0.34",
"eth0.4"
]
}
},
"nat":{
"rule":{
"5001":{
"description":"MASQ corporate_network to IPTV network",
"log":"disable",
"outbound-interface":"eth0.4",
"protocol":"all",
"type":"masquerade"
},
"6001":{
"description":"MASQ corporate_network to WAN",
"outbound-interface":"eth0.34",
"source":{
"group":{
"network-group":"corporate_network"
}
},
},
"6002":{
"description":"MASQ remote_user_vpn_network to WAN",
"network-group":"remote_user_vpn_network"
}
},
},
"6003":{
"description":"MASQ guest_network to WAN",
"network-group":"guest_network"
}
},
}
}
}
}
}
  1. Script op UniFi Security Gateway om commando sudo modprobe nf_nat_rtsp uit te voeren zodra deze wordt herstart (om problemen met pauzeren etc. te verhelpen).

Nou mijn hamvraag: 

Ben ik bij de overstap naar T-Mobile Thuis (Internet + 1 TV-ontvanger) klaar door de volgende stappen te doorlopen?:

1. VLAN ID van WAN1 wijzigen van 34 naar 300;
  2. IMGP Snooping uitschakelen (of moet deze voor T-Mobile ook aan?);
  3. config.gateway.json van UniFi Cloud Key verwijderen (of uitschakelen);
  4. Script op UniFi Scurity Gateway verwijderen (of uitschakelen).

Of moet ik bij T-Mobile toch nog andere wijzigingen doorvoeren, die ik hier over het hoofd zie?

Hoi @WouterM , welkom bij de community.

T-Mobile gaat je het leven een stuk simpler maken.

Internet zit in VLAN 300.  Maar daar zit ook TV in. Dus het is een soort “over de top” TV.

Je hoeft daar dus geen aparte vlans voor te gebruiken of aparte switches etc. 

Je kunt de T-Mobile TV decoder direct op je internet LAN aansluiten, of een TV app gebruiken welke dan ook via internet verbinding maakt met de T-Mobile TV server platformen.

Hoi @WouterM , welkom bij de community.

Internet zit in VLAN 300.  Maar daar zit ook TV in. Dus het is een soort “over de top” TV.

Je kunt de T-Mobile TV decoder direct op je internet LAN aansluiten, of een TV app gebruiken welke dan ook via internet verbinding maakt met de T-Mobile TV server platformen.

Hi @eric ,

Klopt dan de aanname die ik eerder deed, dat alles werkt als ik de volgende stappen uitvoer?:

1. VLAN ID van WAN1 wijzigen van 34 naar 300;
  2. IMGP Snooping uitschakelen (of moet deze voor T-Mobile ook aan?);
  3. config.gateway.json van UniFi Cloud Key verwijderen (of uitschakelen);
  4. Script op UniFi Scurity Gateway verwijderen (of uitschakelen).

Het is met eigen apparatuur toch een beetje "try and error".  Maar mij lijkt idd. Alleen stap 1 laten staan voldoende.

Hoi @WouterM , welkom bij de community.

Nou, het ‘simpeler maken’ door T-Mobile heeft een erg kort leven gehad.

Bij onze postcode/huisnummer moet een huisnummertoevoeging worden ingevuld bij de postcodecheck van T-Mobile. Enige toevoegingen die in de tabel staat is ‘Geen’. Maar met die keuze kan geen postcodecheck worden gedaan. Voor de duidelijkheid: ons huisnummer heeft geen toevoeging.

Vorige week telefonisch contact opgenomen met de helpdesk van T-Mobile. Daar een verontwaardigde medewerkster gesproken die e.e.a. ging oppakken. Zojuist teruggebeld door een andere dame: T-Mobile kan het niet regelen. De aansluiting zou door KPN niet vrijgegeven (vrij vertaald) zijn voor T-Mobile.

Terwijl we bij andere glasvezelaanbieders wél gewoon de postcodecheck op hun websites kunnen doorlopen en een abonnement kunnen aanvragen (KPN, Online.nl, Tweak, Eurofiber, BudgetThuis, YouFone, Solcon), kan dit bij T-Mobile dus niet.

In eerste instantie gaf de dame vanmiddag aan dat sommige postcodegebieden door de netwerkbeheerder (KPN, in ons geval) niet worden vrijgegeven voor (sommige) andere providers. Toen ik aangaf dat ik op de huisnummers van meerdere buren wél gewoon door de postcodecheck kom, verwees de dame me door naar de helpdesk van KPN. Zij zouden onze aansluiting (opnieuw) moeten vrijgeven zodat T-Mobile hier een abonnement op kan leveren.

Heel vreemd dat ik hiervoor zelf naar KPN verwezen wordt, terwijl dit m.i. iets is wat de provider waarnaar ik wil overstappen gewoon hoort te regelen.

Hey @WouterM, dat is inderdaad gek. Wat je eventueel nog kunt doen is onze sales afdeling opbellen. Zij kunnen namelijk precies zien wat er aan de hand is en of het überhaupt mogelijk is om over te stappen naar ons. Je kunt hun bereiken op: 0800-0419, hopelijk komt er dan meer duidelijkheid!

Hey @WouterM, dat is inderdaad gek. Wat je eventueel nog kunt doen is onze sales afdeling opbellen. Zij kunnen namelijk precies zien wat er aan de hand is en of het überhaupt mogelijk is om over te stappen naar ons. Je kunt hun bereiken op: 0800-0419, hopelijk komt er dan meer duidelijkheid!

Ik heb vorige week met Sales gesproken en n.a.v. dat gesprek kreeg ik dus vanmiddag bovenstaande informatie. 

@WouterM bedankt voor je snelle reactie.

Dat is wat minder, ik kan het altijd nog voor je dubbelchecken. Kan je mij jouw postcode en huisnummer doorsturen in een privébericht?

Hallo allemaal,

Ik heb met bovenstaande instellingen het voor elkaar gekregen om de Zyxel modem er tussen uit te laten en mijn eigen USG te gebruiken als modem/router.

Alles werkt perfect, ook IPTV, maar ik krijg de port forwarding niet voor elkaar. Heb alles ingesteld in mijn USG zoals ik het altijd doe:

maar na de check blijft de poort dicht vanaf het internet.

Heeft er iemand misschien een idee, of vergeet ik een instelling.

@WouterM bedankt voor je snelle reactie.

Dat is wat minder, ik kan het altijd nog voor je dubbelchecken. Kan je mij jouw postcode en huisnummer doorsturen in een privébericht?

Nadat wij even contact hebben gehad, ben ik in de winkel geweest waar ze me naar de telefonische helpdesk verwezen. Ook heb ik KPN Netwerk gesproken dia aangeven dat onze woning gewoon is vrijgegeven voor levering door andere providers (duh, aangezien Tweak gewoon werkt).

Inmiddels meerdere uren telefonisch contact verder, elke keer het probleem weer uitleggen, terugbelafspraken die niet na worden gekomen en - het belangrijkste - het probleem is nog steeds niet opgelost.

Ondanks dat onze woning dezelfde glasvezelaansluiting in de meterkast heeft als de complete wijk om ons heen, lukt het Odido niet om een abonnement op ons adres te leveren. Eerder deze week weer zo'n incapabele helpdeskmedewerkers gesproken die ook maar weer vertelde dat Odido niet op ons adres kan leveren.

Het hele probleem is zo simpel als maar kan zijn: op ons adres staan onterecht huisnummertoevoegingen in de postcodetabel van Odido. Maar ze lijken het maar niet te snappen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat één specifieke woning, midden tussen allemaal woningen die wél leverbaar zijn, geen abonnement kan afsluiten. Echt hopeloos. En die paar medewerkers die het probleem wél snappen en er wat aan wilden doen, hebben ook niks kunnen bewerkstelligen. 

Ofwel: wij stappen van Tweak over naar KPN. En het mobiele abonnement volgt wel zodra hier de looptijd van verstreken is. Jammer dat het moet, maar ik ben echt nog nooit zó incapabel te woord gestaan als bij Odido het geval is. 

Reageer